Inlägg från: MoaElis |Visa alla inlägg
  • MoaElis

Min DP valp hatar regn!!!

Therese2013 skrev 2013-06-26 14:23:43 följande:
    Inga tips tyvärr men du behöver inte tvinga ut honom, det blir bara värre då.
    Han kommer bli rumsren fast han inte vill gå ut när det regnar, förr eller senare!

Min hund är likadan och har alltid varit sån, är snart 5 år och totalvägrar att vara ute i regn och hatar att bada! Men tänk positivt, det är en så kort tid innan de blir rumsrena, sen kommer du vara glad över att du inte behöver gå ut när regnet öset ner :)
    Men hur tänker du nu? Ska hunden inte gå ut för att det regnar? Då lär ju huden göra sina behov inne. Kan dessutom regna i flera dagar.

Min hund gillar inte heller regn, men det är bara att ignorera det och stanna ute till hon gjort sina behov. Tillslut så kommer hunden att göra det, om det nu inte hjälper att gnälla och vägra gå. Om du går in då så lär sig hunden att han får gå in då och det är klart att hunden då fortsätter med den taktiken. Dom är inte dumma ;)
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 11:28:23 följande:
    Men kär MoaElis och Guldbarb,
        Hade jag kunnat tvinga ut honom när det regnar, så hade jag gjort det. Tro mig, jag har försökt.  Men han klistrar sig längs husväggen, sätter sig ned och skriker, ylar och gnyr. Jag har stått ute med honom, dragit honom över hela kvarteret i uppåt en timma och det enda som händer är att han kämpar för sitt live (seriöst) att ta sig in. Vid varje port vi går förbi så springer han och kraffsar på. Han har panik, så att tvinga ut honom, är inte effektivt, det kommer bara resultera i att han inte vill gå ut - alls.

Nu har han kommit en bit i sin rumsrenhetsträning och kissar bara inne enstaka gånger, när han verkligen inte kan hålla sig eller när han blir nervös i en ny miljö tex. Och när det regnar, så regnar det ju inte konstant spöregn 24/7. Det spöregnar ju bara hälften av tiden, annars duggar det och då är det "OK" att gå ut.. han piper och går längs husväggen men gör det han ska och kutar in.

Jag skrev i trådstart att det hjälper inte att dra ut honom, det gör saken värre. Kanske fungerade det för er, och era "tjock-pälsade" hundar. Men det fungerar inte för oss.
    Men det är ju ingen rottweiler du har. Du får vara lite envis. Tro mig, jag vet vad du pratar om-Jag har också en hund som hatar regn. (Min hund har inte tjock päls) Annars får du väl strunta i att gå ut med honom när det regnar, om det är det svaret du är ute efter. Då lär du dock aldrig få en rumsren hund.
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 11:47:17 följande:
    Jo, det är fortfarande ett problem, det är därför jag frågade om råd här.,
    och som jag innan skrev i tråstart,
    det hjälper inte att släpa ut honom  och jag undrar om det är någon som upplever samma sak med deras valp, att släpa ut inte hjälper.

Och KLART det kan ösregna en hel dag, eller varför inte två veckor i sträck?! Men det har det inte gjort än, -> DÄRAV undrar jag att det är någon som har (som jag sagt fem ggr tidigare) Upplevt samma sak med deras hund, att det inte hjälper att släpa ut i ösregn.

Skulle det ösregna här en hel dag, klart han skulle kissa inne, klart jag skulle bära ut honom när han gör det, men det är också  klart att han skulle sitta upptryckt mot väggen.
      Och SJÄLVKLART så spelar det roll vilken päls de har och pälskvalitén, det avgör hur väl det släpper igenom vatten till huden.  

Herregud, att folk skall vara så otrevliga? Måste Ni starta en jäkla disskution? Snart säger ni väl att jag inte är lämpad för att ha hund, just för att jag inte tvingar ut honom.

Den enda som är otrevlig här är väl du? Folk svarar ju inte för att jävlas, utan för att försöka hjälpa.

Om du istället lyssnar på vad som skrivs så kanske det blir lättare? Som sagt, min hund hatar regn och jag får dra ut henne. Men hon lärde sig att det inte hjälper att dra och gnälla, eftersom att jag inte gav med mig innan hon gjort sina behov. Hundar är inte dumma, utan din hund kommer också förstå det tillslut. 
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 12:05:54 följande:
    Men då kan du ju komma och dra ut min hund för han "kommer ju att lära sig".   Min hund skulle döda sig själv om han kunde för att slippa gå ut i regnet, så illa är det.

Ja, visst kan det verka så? Men dom lär sig, det kan jag lova. Det är bara att ignorera och gå, och stå kvar tills hunden gjort sina behov.
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 12:11:42 följande:
    Gå, gå, gå? Du menar strypa honom med selen och släpa honom platt längs marken med benen eftersläpandes?  Ja visst skulle jag det om det fungerade och folk inte skulle ringa den lokala jour djurskyddsföreningen.
    Ja, precis. Eller så bär du honom, det gjorde jag med min vovve när hon var liten. Då gjorde hon sina behov och snabbt för att sedan springa till dörren.
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 12:26:23 följande:
    Ja, bär honom, strålande! Hur ska han göra sina behov i min famn? Eller du menar väl sätta ned honom? Jaahaaa, men då "flyger" han hem.    ("flyger" = dra så mycket i selen och kopplet att han praktiskt taget svävar hem för jag håller emot)  Senast igår kväll, kl. 22 så gick vi 2km in i stadsskogen ("för då hittar han inte hem" tänkte vi), släppte ned honom,  sedan flög/drog han hela vägen hem.
    Ibland stannar jag, håller emot. Ingen skillnad. Så kan vi hålla på i över en timma.  Så han höll sig från 20.00 igår till kl. 11.20 idag.

"Han lär sig kissa ute i regnet"

pfffft!

Men idag regnade det inte i all afall.

Jamen, då får ni väl låta honom kissa inne när det regnar. Finns inte så jätte många val här, antingen så är man envis eller så ger man upp och låter hunden göra som den vill.
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 13:10:20 följande:
    Du är ju bara för trög, vad är det som är så svårt att förstå för dig?
    sluta svara i denna tråd då, eftersom det är sååå jobbigt för dig eftersom du säger att jag är dum i huvudet, idiot.

tack alla som gav mig tips utan att tjaffs och ifrågasättande av mitt hundägarskap!{#emotions_dlg.flower}
    Har köpt ett täcke nu!
    Hur mår du egentligen? Du tar allt så himla personligt. Jag ber om ursäkt om du uppfattar mina svar som otrevliga på något sätt, försöker bara hjälpa till. Som sagt, så har jag själv en hund som har vägrat gå ut i regn. Det gäller att inte ge upp och ge med sig/gå in innan hunden gjort sina behov.

Ställer man en fråga på ett forum får man nästan räkna med svar.
  • MoaElis
    Cecilia 851 skrev 2013-06-27 14:12:39 följande:
    Jag mår utmärkt, förutom en liten huvudvärk pga dagens förtryckta väder, men annars fint! tack som frågar! Ja, dina svar har varit väldigt otrevliga...  

Men när jag sagt ca tio gånger att det inte hjälper att jag drar honom ut. Jag kan så där hela jävla dagen i regnet utan resultat. Tror du ärligt talat att jag är dum nog och inte har provat det? Mina tidigare hundar har det fungerat på, men inte på denna.   Sedan behöver du inte vara sjukt otrevlig när jag säger att det inte fungerar och söker en alternativ lösning DÄRAV att jag startade denna tråd. För att få tips om någon upplevt samma sak som mig, någon som stått ute i spöregn utan resultat.

Att tjata om att tvinga ut honom ska vara det enda sättet, bara för att det fungerade för dig, betyder det inte att det är det enda sättet att få bukt på problemet.  Utan du svarar spydigt med "ah men låt honom kissa inne då!" Det var inte problemet, han kissar inte inne och har aldrig gjort det när det regnat ute! Problemet är att få honom att göra sina behov/trivas utomhus när det regnar, annars håller han sig, men jag tycker det inte verkar rätt att han ska hålla sig utan jag vill att han ska göra det ute då det inte är normalt för en 4 månaders valp att hålla sig 6+ timmar bara för att det regnar.

Och åter igen, det fungerar inte för OSS att stå ute i regnet.
    DÄRFÖR startade jag denna tråd, och jag vill inte höra mer tjat om att det "bara är att stå där". Om du är ett sådant mirakel, så kan du komma hit och stå ute med min hund hela dagen i regnet, jag kan till och med betala för det!

Men herregud.
Svar på tråden Min DP valp hatar regn!!!