• Nénharma

Låter ni era barn bestämma frisyr hos frisören helt själva?

Bakgrund:

Jag var idag och klippte mig hos frisören.
    Medan jag väntar på min tur så är det en förä'lder där med sitt barn ~5 år som ska klippa sig. Hen har axellångt hår och ska beskriva hur hen vill ha sitt hår:
    "Tuppkam fast på sidan sådär, och så kort här och med rosa spray"

Föräldern sa till frisören att klippa som barnet säger, hen får bestämma helt själv.

Medan frisören klipper går föräldern iväg och sätter sig och barnet fortsätter ge instruktioner:
    DÄR SKA TUPPKAMMEN VARA, DÄÄÄR (pekar på sidan av huvudet, typ vid örat)! MER ROSA, MYCKET ROSA! KORTARE DÄR. KORT SKA DET VARA. KORTARE SÄGER JAG JU1!111! 

Resultatet blev som följer:  
    Snaggat hår på huvudet, utom då en toffs på sidan som stod rakt ut och var sprayad med rosa färg. Barnet var väldigt nöjt (men frisören såg jättesvettig ut, haha!). Föräldern sa ingenting om frisyren utan betalade glatt.

Hur hade ni gjort/tänkt i den här situationen? Låter ni barnen välja helt själva med "risk" att det kan bli lite tokigt, eller begränsar ni valmöjligheterna? 
  • Svar på tråden Låter ni era barn bestämma frisyr hos frisören helt själva?
  • Sisisisi

Vilken fin bild :) Mina ungar är 8 & 5, de har hittills valt normala frisyrer. Jag vill gärna att de ska ja lite längre hår så de får välja själv när de ska spara ut håret. Den äldsta skulle vilja snagga håret nu, ha typ 2 mm, så han får inte gå till frissan, problemet löst ;)

Jag vill gärna att barnen ska få välja själva hur de vill ha det, men väljer de något opassande så får de välja nåt annat :)

• SIN74

Min har fått välja själva sedan de var tre. Det har ännu inte resulterat i någon konstig frisyr. Jag har dock valt frisörer med omsorg som skänker mig en blick för att kolla att det är ok. 

• EllisBell

Hahaha, älskar bilden. Men nej, mina barn får inte klippa sig kort överhuvudtaget. De får inte ha fula mysbyxor eller Foppatofflor heller.

• Minniemousemommy
    Nénharma skrev 2013-06-26 15:48:19 följande:
    Bakgrund:

Jag var idag och klippte mig hos frisören.
    Medan jag väntar på min tur så är det en förä'lder där med sitt barn ~5 år som ska klippa sig. Hen har axellångt hår och ska beskriva hur hen vill ha sitt hår:
    "Tuppkam fast på sidan sådär, och så kort här och med rosa spray"

Föräldern sa till frisören att klippa som barnet säger, hen får bestämma helt själv.

Medan frisören klipper går föräldern iväg och sätter sig och barnet fortsätter ge instruktioner:
    DÄR SKA TUPPKAMMEN VARA, DÄÄÄR (pekar på sidan av huvudet, typ vid örat)! MER ROSA, MYCKET ROSA! KORTARE DÄR. KORT SKA DET VARA. KORTARE SÄGER JAG JU1!111! 

Resultatet blev som följer:  
    Snaggat hår på huvudet, utom då en toffs på sidan som stod rakt ut och var sprayad med rosa färg. Barnet var väldigt nöjt (men frisören såg jättesvettig ut, haha!). Föräldern sa ingenting om frisyren utan betalade glatt.

Hur hade ni gjort/tänkt i den här situationen? Låter ni barnen välja helt själva med "risk" att det kan bli lite tokigt, eller begränsar ni valmöjligheterna? 
    ALDRIG. Mina barn har aldrig gått till frisören, och kommer inte göra innan dom fyllt 13 och är mogna nog att välja sådant själv. Jag klipper mina barns hår (Har själv klippt hår i flera år på många människor så jag ingen sån där som klipper skitfult på sina barn) och min mans och mitt eget hår, och det sparar oss dessutom mycket pengar. Min 5 åriga dotter har har till svanken ungefär, och det är alltid fixat eftersom jag älskar att hålla på med hår. Fina flätor, tofsar, lockar osv jag älskar det verkligen. Min andra dotter har hår ungefär till naveln, och lugg. Även hon har alltid fixat hår. Dom älskar sitt hår nu i alla fall och jag hoppas att dom aldrig klipper av det, men man kan ju bara hoppas. Hade i alla fall aldrig någonsin gjort som den föräldern, det enda jag låter mina barn göra med dina hår nu (om dom vill) är tona håret eller slinga det lite, för det skadar inte håret så mycket och irriterar inte deras hårbotten eller ögon. Min 4 åring har dock oskuldshår, men vill slinga ljusblått, men det får vi se hur det blir med det.
  • cosinus

Nja nu går vi sällan till frisören men senast förra helgen valde en av mina ungar att se ut som morfar så morfar som var på besök tog glatt gram trimmern och barnet i fråga hade sen 3 mm över hela huvudet och var supernöjd.

Personligen tycker jag inte det ser klokt ut, hen är blond och håret syns knappt och barnet är blekt och påminner mest om ett blekt cancer-behandlat barn. Men men, barnet är glatt och det växer ju ut.

Svar på tråden Låter ni era barn bestämma frisyr hos frisören helt själva?