• En blå giraff

Hur pratar ditt barn som är nästan precis 2 år?

Är nyfiken eftersom det skiljer mycket mellan mina två barn som dessutom är helsyskon. Storebror satte nätt och jämnt ihop två ord i den åldern. Lillebror kan säga långa meningar som t.ex. "Farbrorn klipper gräset med traktorn. Farbrorn har hörselskydd för traktorn låter illa". Men det kanske är vanligt att barn som har äldre syskon pratar tidigare? Vad tror ni?

• Svar på tråden Hur pratar ditt barn som är nästan precis 2 år?
  • Kajjoh

Min precis fyllda 2 åring pratar oxå i fullständiga meningar. Vissa ord kan uttalet vara sådär på, mest att vi förstå vad hon säger då. Men det är ju så olika. Hennes kusin 1 år äldre har kommit lika långt nu..

• Natulcien

MIna syskobarn påminde om dina barn. Den äldsta sa knappt ett ord före 2 års ålder. Den yngre pratade tidigare och mer. Säkert inspireras den yngre av den äldre lite grann. Men jag tror att det är väldigt individuellt också.

Vår son pratade väldigt avancerat vid 2 års ålder, och han har inga syskon alls.
    Han kunde massor av färger och pratade hur långa meningar som helst. I dagboken har jag noterat att han sa, strax innan han fyllde två: "Jag plockar upp dem, så att du inte trampar på dem!" när hans pappa tappade ut en ask med spik på golvet. Ganska avancerat för en 2-åring. Fast han har varit lite senare än sina jämnåriga med det motoriska. Vet inte om det hänger ihop..?

• Krokodillan

Jag har fått höra att tvärtom är vanligt. Att småsyskon inte "behöver" lära sig prata lika tidigt eftersom stirasyskon gärna hjälper till att tolka. Eller så var det nåt BVC sa för att trösta/inte oroa.

Mina två stora tjejer sa 10-12-ordsmeningar med helt rent uttal innan de fyllt två. Lillasyster kunde bara sätta ihop orden två och två och uttalade dem mycket otydligt vid samma ålder. Men hon var tidigare med att krypa, gå osv så ja, det kanske hänger ihop på nåt sätt :)

• Kajjoh

Ja jag trodde typ att första barnet pratade bättre/fortare för att de få mer uppmärksamhet som enda barnet, än barn nr 2. Har oxå hört att antingen är man snabb med motoriken eller det verbala. Inte båda... Vet dock inte om det bara är skrock ;).

• En blå giraff

Min yngsta har varit tidig med allting, både motoriskt och att prata. Han gick t.ex. vid exakt 9 månaders ålder. Stora har varit normal åt det senare hållet med allt. När den lilla visade sig vara så tidig motoriskt så trodde jag att han skulle bli sen med talet men så blev det inte. Det var lite märkligt för den lilla hade inget direkt joller alls före 10 månaders ålder men sen började han direkt att säga riktiga ord. Men det kanske är mycket genetiskt också hur barnen är. Tydligen var min mamma och hennes syskon mycket tidiga motoriskt och min mamma kunde springa själv vid 9 månaders ålder. Jag var tidig med talet. Kanske har min yngsta son fått en kombination av detta som inte den stora pojken har fått.

• SannaM

Vårt barn (22 mån) är nog ganska genomsnittlig. Kan väldigt många ord som han ofta säger ett och ett, men har nyligen börjat sätta ihop ord två och två, och någon enstaka gång en treordsmening. Jag blir dock fascinerad över hur många ord han kan! Verb säger han ofta i perfekt (bajsat, ramlat) och substantiv i bestämd form (bollen, bilen), men inte alltid. Han har stenkoll på namn och vilka person som hör ihop med vilka, rabblar upp alla barn på förskolan och liknande. Själv pratade jag i flerordsmeningar när jag var 14 månader, så han är inte lika verbal som jag dock

minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
  • nozpa
    Kajjoh skrev 2013-06-26 19:14:09 följande:
    Min precis fyllda 2 åring pratar oxå i fullständiga meningar. Vissa ord kan uttalet vara sådär på, mest att vi förstå vad hon säger då. Men det är ju så olika. Hennes kusin 1 år äldre har kommit lika långt nu..

Samma här.
  • Flickan och kråkan

Jag har två helt olika barn...på alla sätt och vis, inte bara språkligt. Jag tror inte att det har så mycket med i vilken ordning de kommer i syskonskaran utan att det har genetiska orsaker helt enkelt.

Min äldsta hade strax för 2 år 5 ord som han sa, och dessa var han oerhört sparsam med. Han förstod dock väldigt bra. När han var ganska precis två år så började han härma (vilket han inte gjort innan) och fler ord började ramla in.....då av karaktären "månskära", "vinröd" etc. När han var 2 år+3-4 månader började han med 2-3-ordsmeningar. Fortfarande mycket sparsam med sitt tal och pratade inte mycket. Talande var när vi satt på en spårvagn när han var 2,5 och jag babblade på om allt vi såg för att så att säga stimulera hans språk . Han satt tyst hela resan utan vid ett tillfälle. Jag kommenterade vid en hållplats att det inte fanns några andra spårvagnar. Han satt tyst och sedan sa han: "Buss däremot". Sedan tystnad återigen . Vi fick logopedkontakt när han var 3 år. De konstaterade att han var i det senare spanet rent talmässigt eftersom han pratade så pass lite, använde korta meningar och hade svårigheter rent uttalsmässigt. Flödet kom igång allt bättre, men däremot så konstaterades när han var 4 att han hade en uttalsförsening. Han saknade många ljud helt enkelt som borde ha kommit vilket gjorde honom svårförstådd. Språkligt för övrigt konstaterades att han tvärtom var rejält tidigt med mycket god kognition, rikt ordförråd etc etc. 

Min yngsta började prata mycket tidigare. Han pratade i 5-ordsmeningar vid 1,5 och har alltid babblat på rätt frenetiskt. Däremot har det varit rätt stor skillnad på innehållet i pratet. Lillebror har pratat mycket och varit lätt att förstå, men det har hållit sig på en väldigt vardaglig nivå. Han är och har aldrig varit i närheten av den språkliga förståelse som storebror hade i samma ålder. Storebror har som sagt alltid pratat mycket mindre, men lillebror blir ju "manglad" verbalt i alla fall

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-27 11:15:08 följande:
    Jag har två helt olika barn...på alla sätt och vis, inte bara språkligt. Jag tror inte att det har så mycket med i vilken ordning de kommer i syskonskaran utan att det har genetiska orsaker helt enkelt.

Min äldsta hade strax för 2 år 5 ord som han sa, och dessa var han oerhört sparsam med. Han förstod dock väldigt bra. När han var ganska precis två år så började han härma (vilket han inte gjort innan) och fler ord började ramla in.....då av karaktären "månskära", "vinröd" etc. När han var 2 år+3-4 månader började han med 2-3-ordsmeningar. Fortfarande mycket sparsam med sitt tal och pratade inte mycket. Talande var när vi satt på en spårvagn när han var 2,5 och jag babblade på om allt vi såg för att så att säga stimulera hans språk . Han satt tyst hela resan utan vid ett tillfälle. Jag kommenterade vid en hållplats att det inte fanns några andra spårvagnar. Han satt tyst och sedan sa han: "Buss däremot". Sedan tystnad återigen . Vi fick logopedkontakt när han var 3 år. De konstaterade att han var i det senare spanet rent talmässigt eftersom han pratade så pass lite, använde korta meningar och hade svårigheter rent uttalsmässigt. Flödet kom igång allt bättre, men däremot så konstaterades när han var 4 att han hade en uttalsförsening. Han saknade många ljud helt enkelt som borde ha kommit vilket gjorde honom svårförstådd. Språkligt för övrigt konstaterades att han tvärtom var rejält tidigt med mycket god kognition, rikt ordförråd etc etc. 

Min yngsta började prata mycket tidigare. Han pratade i 5-ordsmeningar vid 1,5 och har alltid babblat på rätt frenetiskt. Däremot har det varit rätt stor skillnad på innehållet i pratet. Lillebror har pratat mycket och varit lätt att förstå, men det har hållit sig på en väldigt vardaglig nivå. Han är och har aldrig varit i närheten av den språkliga förståelse som storebror hade i samma ålder. Storebror har som sagt alltid pratat mycket mindre, men lillebror blir ju "manglad" verbalt i alla fall
    Äldsta har förresten också varit lite senare motoriskt än lillebror och är det fortfarande. För lillebror kommer det motoriska mycket mer naturligt. För storebror ser det ofta lite avigt ut.

Ska bli spännande att se hur vår trea kommer att utvecklas
  • daimstrut

Min tvåårige son började sätta ihop två ord för nån månad sen. Storasyster pratade betydligt mer vid samma ålder. Men det märks att det har lossnat rejält nu, så vid 2,5 kommer han nog babbla för fullt Har också hört att storasyskon oftast är tidigare, och även att tjejer ofta är tidigare än killar, detta stämmer ju på mina barn.

• Mrs Moneybags

Min son är som din son nummer två. Han pratar hela meningar och talar två språk utan problem. Han fyller två 30 augusti.

• Emelie578

Dottern är 22,5 mån och lär sig nya ord och blir bättre på att uttala dem varje dag. Hon är nog medel på det mesta tror jag, medelkurva på längd och vikt, kröp vid 8 mån, lärde sig gå strax innan 12 mån.
    Hon har nyligen börjat prata i flerordsmeningar (fler än två alltså, tvåordsmeningar har hon pratat de senaste två månaderna) men uttalet är ju inte alltid perfekt och hon säger inte alla ord i meningarna. Tex "jag kissa pottan", "hätten äta gjäs", "mamma, dadda (hon kan säga pappa, men hennes pappa heter visst dadda Flört), jag åka handla Vollo (= med Volvon)". Hon kan de flesta färgerna, kroppsdelarna och namnen på personer hon känner + alla hästarna i stallet Skrattande.

* Liv Linnéa 20110815
  • nettan83

Min son, som är först ut, är nu 21 månader och säger inte särskilt många ord, han har gått igenom ett gäng ord som han i princip övergivit för nya. Det mesta han säger just nu är "där" o pekar på vad han vill förmedla. "Pappa" säger han o sjunger "akta dig" på lilla snigel samt " ompa ompa" på apsången. Han förstår ok mycket men får inte ur sig så mycket, och det börjar ju oroa lite. På 18- månaders kontrollen tyckte man att han bör kunna säga 8-10 ord och att vi kan kontakta talpedagog om det inte släpper innan 2 år. Å andra sidan har ja läst att man ska inte oroa sig för om han förstår vad man säger så kommer talet sen... Vad ska man gå efter? (Han var för övrigt inte snabb med att gå heller, 15 månader. Då blev han väldigt aktiv..)

• k girl

Om barnet inte verkar utvecklas så mkt språkligt efter 1,5 och inte börjar kombinera ord i tvåordsmeningar vid två års ålder kan det vara läge att be om logopedremiss. Ett barn kan ha problem med talproduktionen utan att förståelsen är påverkad och vice versa.

Min son har en expressiv språkstörning och har haft logopedkontakt efter 2,5. Ett tips om det går trögt med språket är att använda stödtecken, TAKK.

• Mellanmjölkens land

Dottern är 2år 2mån och pratar ofta 3-4ordsmeningar. Uttalet är det sämre med. Det saknas fortfarande en det ljud och hon skippar ofta första bokstaven om den är en konsonant. Hon babblar på rätt friskt men är inte alltid så lättförstådd. De gångerna meningarna är längre än 5-6 ord är det sällan jag lyckas räkna ut vad hon sagt.

Språket började komma igång vid 18-19 mån och den har det gått framåt snabbt. Då kunde hon drygt 10 ord varav ca 5 uttalades nästan identiskt eftersom hon bara fått till 3-4 konsonanter. Vid exakt 2 år tror jag det var mest 2-3ordsmeningar och betydligt sämre uttal

• Queen Of Darkness

Min son fyllde 2 år i april. Han ljudar, thats it. Äldsta pratade meningar men korta sådana, och orden kom lite huller om buller. Tvåan talade näst intill flytande.

• yellow88

Vår yngsta fyller 2 i augusti och han kan inte så många ord än.. Kan namn på en del personer, vissa leksaker, hälsningsfraser osv.. Har precis börjat säga enkla tvåordsmeningar..Väldig skillnad på honom och hans storebror som pratade långa fullständiga meningar vid 1,5 år! Men är inte orolig eftersom det alltid varit skillnad på dem, storebror har varit tidigare med allt och lillebrors tal börjar släppa mer och mer, det är minst ett nytt ord i veckan nu så snart kommer det nog rulla på ännu bättre :)

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ BF 23/7-13 ♥
Svar på tråden Hur pratar ditt barn som är nästan precis 2 år?