Flickan och kråkan skrev 2013-06-27 11:15:08 följande:
Jag har två helt olika barn...på alla sätt och vis, inte bara språkligt. Jag tror inte att det har så mycket med i vilken ordning de kommer i syskonskaran utan att det har genetiska orsaker helt enkelt.
Min äldsta hade strax för 2 år 5 ord som han sa, och dessa var han oerhört sparsam med. Han förstod dock väldigt bra. När han var ganska precis två år så började han härma (vilket han inte gjort innan) och fler ord började ramla in.....då av karaktären "månskära", "vinröd" etc. När han var 2 år+3-4 månader började han med 2-3-ordsmeningar. Fortfarande mycket sparsam med sitt tal och pratade inte mycket. Talande var när vi satt på en spårvagn när han var 2,5 och jag babblade på om allt vi såg för att så att säga stimulera hans språk

. Han satt tyst hela resan utan vid ett tillfälle. Jag kommenterade vid en hållplats att det inte fanns några andra spårvagnar. Han satt tyst och sedan sa han: "Buss däremot". Sedan tystnad återigen

. Vi fick logopedkontakt när han var 3 år. De konstaterade att han var i det senare spanet rent talmässigt eftersom han pratade så pass lite, använde korta meningar och hade svårigheter rent uttalsmässigt. Flödet kom igång allt bättre, men däremot så konstaterades när han var 4 att han hade en uttalsförsening. Han saknade många ljud helt enkelt som borde ha kommit vilket gjorde honom svårförstådd. Språkligt för övrigt konstaterades att han tvärtom var rejält tidigt med mycket god kognition, rikt ordförråd etc etc.
Min yngsta började prata mycket tidigare. Han pratade i 5-ordsmeningar vid 1,5 och har alltid babblat på rätt frenetiskt. Däremot har det varit rätt stor skillnad på innehållet i pratet. Lillebror har pratat mycket och varit lätt att förstå, men det har hållit sig på en väldigt vardaglig nivå. Han är och har aldrig varit i närheten av den språkliga förståelse som storebror hade i samma ålder. Storebror har som sagt alltid pratat mycket mindre, men lillebror blir ju "manglad" verbalt i alla fall

.
Äldsta har förresten också varit lite senare motoriskt än lillebror och är det fortfarande. För lillebror kommer det motoriska mycket mer naturligt. För storebror ser det ofta lite avigt ut.
Ska bli spännande att se hur vår trea kommer att utvecklas

.