• Psychopath

Liseberg - lilla åkpasset eller vanligt åkpass för 5-åring?

Vi ska åka till Liseberg i helgen, och barnen är 5 respektive 2 år gamla. Den minsta kommer ju bara åka barnattraktionerna så där kommer hon få det lilla åkpasset, men jag tänkte om det är lönt att köap ett vanligt åkpass till den äldsta? Ingår barnattraktionerna+de vanliga attraktionerna i vanligt åkpass eller? Jag tänkte att han nog förmodligen kommer vilja prova flumeride, jukebox och några andra vilka inte ingår i lilla åkpasset. Det blir ju rätt dyrt med biljetter va?

• Svar på tråden Liseberg - lilla åkpasset eller vanligt åkpass för 5-åring?
  • KanDetHändaNu

har du kollat vad som står på deras hemsida med biljettpriser å om de finns paketpriser å vad som ingår osv?

• tjockobbe

I det stora åkpasset ingår alla attraktioner. Men... Hur lång är han? Vågar han åka de lite större attraktionerna? Får han pga längden?

Det finns bra information på Lisebergs hemsida att läsa.

BF 30 september
  • Psychopath

Ja jag har redan läst där, han är 115 cm så han får åka en del av de andra, lisebergsbanan och andra väldigt höga går ju såklart bort ändå, men jag tänkte mer på de lite "lugnare" såsom flumeride, colorado, virvelvinden och jukebox. Det verkar inte finnas några särskilda erbjudanden förutom ifall man övernattar men vi ska bara vara där under dagen. Det jag tänkte på är alltså om alla barnattraktioner även ingår i det stora åkpasset och isåfall om det är mer lönt än biljetter ifall han vill prova de ovannämnda karusellerna.

• Smulu

Om ni ska ha lilla eller stora guldpasset beror lite på om ni vuxna också tänkt åka karusell eller inte.
    Ska ni åka med i karuseller så JA köp ett åkpass för er vuxna och för femåringen. och ett litet åkpass för tvååringen. Är ni vuxna inte så sugna på att åka så nöj er med lilla åkpasset även för femåringen.
    Lovar hon/han  kommer ha att göra ändå... Bushållplatsen brukar min femåring fastna på.
    + Att de flesta karuseller som inte ingår i lillaåkpasset ändå är sådana i varje fall jag vill åka med i om min femåring ska få åka.

Jag kan rekomendera att köpa glassen bakom Farfarsbilarna, vid vattnet, rätt stor chans att kön är lite mindre där + att glassen är godare :) 

Sen kan man få både båt och bil "körkort" :) kanske kul speciellt för femåringen? Två åringen kan också få. 
    Man behöver en "kanin" peng som man får när man åkt Farfarsbil och en karusell där man kör små färjor. En peng / karusell får man.

Hoppas ni får riktigt skoj på Liseberg. 

• pluvdo

Jag utgår från att även attraktionerna för mindre barn går att åka med ett vanligt åkpass.

Ifall ni planerar att låta femåringen testa Flumeride och dylikt så känns det som att ni i slutändan skulle betala mer ifall han har biljetter+lillåkpass än ifall han har ett vanligt åkpass. Prisskillnaden är ju 90 kronor och löskuponger kostar 20 kr/styck (något billigare per styck ifall man köper ett häfte, men då har jag för mig att man även får med andra kuponger också som man kanske inte har användning för) så ifall han då använder upp fler än fyra lösbiljetter (attraktionerna "kostar 1-4 biljetter) så blir ju det alternativet dyrare.

• lalasmama

Vi kommer köpa ett vanligt åkpass till vår 5åring (112 cm lång) men då har vi en 7 åring och vi föräldrar ska oxå ha åkpass! Mest för att kunna åka flumride, kållorado och Lisebergsbanan (om de vågar)
    Det hela beror ju på hur mkt ni föräldrar kommer att åka..

• hjärtemamma

Har för mig att lilla åkpasset kan du bara köpa till barn upp till 110cm sen måste du köpa vanligt åkpass. Så i ditt fall behöver du inte ens fundera på det då ditt barn är över 110cm. Hoppas ni får det roligt :)

• hjärtemamma

Såg precis på deras hemsida att de verkade ha gjort om det där sen förra året så glöm vad jag sa

• Hedebris

Vi köpte stora till alla barnen. För att få åka flumride. 3, 5 och 8 år. Vi hann åka den 2ggr pga kö. Så du kan ju räkna på vad extrabiljetter till den kostar.. Lönar sig kanske att ta det separat..

• Smilla0608

Min 4 1/2 åring fick det stora åkpasset. Flumeride, Lisebergs banan o slänggungan. Finns massa han får åka och det små är för väldigt små barn. Typ 2-3 år... Köp det stora!

• Duckan

Håller med Leyhla, är ditt barn en som gillar att åka så nöjer hen sig inte med attraktionerna för de minsta. De är det verkligen ingen vidare fart i. Vi var där förra året med vår femåring och det enda hon ville åka var Lisebergsbanan och Flumeride, resten var lite blaha för henne.

• Machapuchare

Vår femåring hade inget intresse av att åka det som inte ingår i lilla åkpasset (gillar inte för mycket fart) så för oss honom funkade lilla bra.

• tjockobbe
    Psychopath skrev 2013-06-27 02:48:32 följande:
    Ja jag har redan läst där, han är 115 cm så han får åka en del av de andra, lisebergsbanan och andra väldigt höga går ju såklart bort ändå, men jag tänkte mer på de lite "lugnare" såsom flumeride, colorado, virvelvinden och jukebox. Det verkar inte finnas några särskilda erbjudanden förutom ifall man övernattar men vi ska bara vara där under dagen. Det jag tänkte på är alltså om alla barnattraktioner även ingår i det stora åkpasset och isåfall om det är mer lönt än biljetter ifall han vill prova de ovannämnda karusellerna.
    Ja, alla attraktioner - stora som små - ingår i det stora åkpasset. Det är bara att ställa sig i kö och åka under förutsättningarna som finns för attraktionen.

Om ni  tror att han vill åka några av de större så är det givet att ni ska köpa det stora åkpasset till honom så att han kan göra det. Blir fruktansvärt dyrt att lösa extra biljetter annars! :)
    BF 30 september <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
  • Carniwhore

Vill bara flika in med att de gjort om vid barnkarusellerna på Liseberg. Massa nya så jag tror visst att en 5 åring kan nöja sig med dom. Vi är där ganska ofta med vår 4 åring och han är mer än nöjd. Tänk på att det är långa köer också, speciellt på helgen så det kanske inte ens lönar sig med åk and.

• glassen

Jag köpte lilla åkpasset till min 6,5 åring och mig när vi var där. Det räckte gott och väl och med facit i hand hade det räckt med åkkuponger, för det var sjukt långa köer till i princip allt. Sonen hade gärna åkt Flumeride, men den kön var inte att tänka på. Så jag föreslår att ni först och främst kollar hur mycket folk det är där innan ni bestämmer er.

• Psychopath

Tack för alla svar. Vi köpte det vanliga åkpasset men han ville mest åka barnattraktionerna i allafall så det blev bara flumeride 1 gång och den gillade han INTE. Lillasyrran däremot flängde runt som en jag vet inte vad, hon åkte nog alla barnattraktionerna och gillade speciellt rabalder och de andra med fart i, så de verkar vara raka motsatserna till varann. Kul hade vi iallafall! 

• jannej

Gothia cup pågår i Göteborg så ni blir inte ensamma på Liseberg

• Starena

Vi köpte lilla armbandet till 2 vuxna och två barn (3 resp 5 år). Det nya kaninlandet är toppen och räckte mer än väl även för 5 åringen!

Svar på tråden Liseberg - lilla åkpasset eller vanligt åkpass för 5-åring?