• JMorina

Dessa jävla bananflugor! Hur får man bort dom?

Jag har provat med ett glas saft/läsk, några droppar diskmedel och lite ättika men dom går inte på det. Det har fungerat förut men inte i år. Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden Dessa jävla bananflugor! Hur får man bort dom?
  • One

Vi brukar använda dammsugaren på dom , suga upp dom jävlarna . Vi har också provat det mesta som går men det e bara damsugaren som funkar

• Väggputs
    JMorina skrev 2013-06-27 10:44:25 följande:
    Jag har provat med ett glas saft/läsk, några droppar diskmedel och lite ättika men dom går inte på det. Det har fungerat förut men inte i år. Vad ska jag göra?!
    Samma problem hos oss. Prövade också söta saker i vatten med diskmedel. Balsamvinäger fungerade sådär, drog till sig en del men inte allt. Främst malar faktiskt Nån gång har såpavatten som sprayas på växten och jorden fungerat, men inte den här sommaren av någon anledning.

Det enda som faktiskt fungerade hos oss mot blomflugor nu var insektssprej köpt på ICA. Kommer inte ihåg vad den heter, men det är en grön sprayflaska med rött lock mot bl.a. spinnare. Skadar inte växten och stinker inte alltför jävligt, men blomflugorna försvann efter ett dygn. Sprayade rejält för ca 2 veckor sedan och växterna står fortfarande fina i fönstren men flugorna är borta. Kanske kan vara värt att testa?
  • cheese

En del vatten
    En del vinäger
    Två delar honung (eller sirap)
    Några droppar diskmedel

Sätt ut några stycken såna. sen så gör du som Ghostbusters killarna men istället för att jaga spöken så tar du damsugaren och jagar flugorna och suger upp dom. Väntar någon timme eller två sen tar du en runda med damsugaren igen. Sen gör du rent vattenlåset i diskhon där dom brukar vilja lägga egg. Så dom du inter får tag med damsugaren kommer gå i fällorna. Brukar funka rätt bra för en annan.

• BrödernaBus

Vi har också en hel jäkla koloni med bananflugor inne!

Har all frukt i kylskåpet och har även lock på sophinken men ändå är det massor inne. Saft/diskmedel/vinäger-groggen funkar på många och jag byter den varje dag men det är ändå många som flyger runt och irriterar. Jag undrar vad tusan dem kommer ifrån! Otrevliga är den iaf - det är ett som är säkert!

• Väggputs
    Väggputs skrev 2013-06-27 11:07:20 följande:
    Samma problem hos oss. Prövade också söta saker i vatten med diskmedel. Balsamvinäger fungerade sådär, drog till sig en del men inte allt. Främst malar faktiskt Nån gång har såpavatten som sprayas på växten och jorden fungerat, men inte den här sommaren av någon anledning.

Det enda som faktiskt fungerade hos oss mot blomflugor nu var insektssprej köpt på ICA. Kommer inte ihåg vad den heter, men det är en grön sprayflaska med rött lock mot bl.a. spinnare. Skadar inte växten och stinker inte alltför jävligt, men blomflugorna försvann efter ett dygn. Sprayade rejält för ca 2 veckor sedan och växterna står fortfarande fina i fönstren men flugorna är borta. Kanske kan vara värt att testa?
    Ah, såg nu att det var bananflugor som var TS problem. Sprayen fungerar bra mot sorgflugor/blomflugor, men mot bananflugor har det räckt med ättika+sött+diskmedel-burkarna i fönstren och det brukar fungera.

• NattensStjärnglans

Blanda vatten, vinäger och honung i ett glas sen droppar du i några droppar diskmedel. Låt stå ett par dagar, dom drunknar i glaset! Har du det runt blommor så sätt ner tändstickor i blommorna

• Väggputs
    NattensStjärnglans skrev 2013-06-27 11:11:21 följande:
    Blanda vatten, vinäger och honung i ett glas sen droppar du i några droppar diskmedel. Låt stå ett par dagar, dom drunknar i glaset! Har du det runt blommor så sätt ner tändstickor i blommorna
    Och vanliga torkade lagerblad fungerar faktiskt också om man stoppar ner dem i blomjorden! Vet inte varför, men fick det tipset av en trädgårdsmästare en gång.
  • FruNyfiken

På Plantagen, och säkert andra blomhandlare, kan man köpa små flaskor. Vad de innehåller vet jag inte, men det är någon sorts vätska som drar till sig bananflugor, blomflugor etc. Skruva av korken och låt stå några dagar så är de borta sedan!

• FjärilVingad73

Jag kör vatten/ättika/diskmedel-blandningen men sen häller jag också kokande vatten i avloppet, det är nämligen där de äckliga små liven lägger sina ägg. Och äggen dör av det varma vattnet.

I am an acquired taste. Don't like me? Acquire some taste!
  • Sandrajo

Jag brukar ta vin, vitt eller rose. Och lite diskmedel. Man ska inte ta förmycket då går dom ej på de.

• Grön Anna

Varje kväll innan du går och lägger dig kokar du upp vatten och slår det i vasken. Då dör äggen. Har du såndana där korgventiler stänger du dem annars lägger du en våt trasa över avloppet. Det funkar verkligen om man är konsekvent. Håll borta mat, frukt, sopor och smulor.
    Min personliga åsikt gällande vinägerblandningar är att de snarare drar till sig fler flugor än de dödar.

• LaFontaine

Som redan tipsats om - kokande vatten i vasken. Det tipsade Anticimex om när jag ringde och undrade över bra tips då allehanda häxbrygder inte fungerade. 

• Lovisa09

Lite ovanligt men lägg en Portionsnus i blomjorden eller vart nu bananflugorna håller till brukar funka. Om man nu har snus hemma:)

• Fia 28

Öl verkar de små jäklarna älska. Lite öl i ett glas med lite diskmedel i som du placerar ut. Sen städa bort alla gamla fruker och lökar.

• JMorina

Har satt på en gryta med vatten nu. Jäkla små svin...frukten får stå i kylskåpet hädanefter. Ska gå och köpa vinäger och prova. I min läsk/diskmedel/ättika blandning sitter dom små svinen på kanten men dom verkar inte lika lättlurade att hoppa i. Jag städar varje dag men ska hälla vattnet i slasken nu och se om det hjälper.

• ÄrtanochPärtan

Äppelcidervinäger plus några droppar yes diskmedel i en liten skål funkar garanterat..... På några timmar har de flesta ramlat i och dött...

Svar på tråden Dessa jävla bananflugor! Hur får man bort dom?