• VevviPevvi

Familjevänlig, liten sällskapshund

Hej! Glad
    Vi är en familj på 3 barn och 2 vuxna som funderar på att skaffa hund,
    men har aldrig haft hund tidigare. 
    Vi vill ha en liten hund som inte fäller eller som fäller ytterst lite.
    Är intresserade av en familjehund som är lättuppfostrad, snäll och framförallt att det är en sällskapshund.
    Vi har funderat på Dvärgpinscher och Norwichterrier.

Tacksamma för kommentarer och tips.

hund
  • Svar på tråden Familjevänlig, liten sällskapshund
  • Dexter dot com

Båda raserna är tuffa hundar och DP behöver mycket aktivering och styrning för att vara trevlig. Dom kallas inte pirayor/krokodiler för intet.

Vad har ni tänkt att göra med hunden? Tänker ni inte jobba med den utan bara ha som sällskap och promenera den så kolla på rasgrupp 9.
    Båda Bichonraserna & Maltesern är trevliga och sociala raser.

• JoSoo90

Vi ha en bichon havanes/shitsu eller hur de stavas. Han e jätte social och snäll vovve och lättlärd om man börja med det från början. Vår e så social att vi får han inte att sluta skälla när de kommer folk för att han vill fram och hälsa.. Går jätte bra ihop med vår son 1,5 år och vi vovven är 2,5 de e födda samma år :)

• Maximus01

Jag är just nu hundvakt åt en tibetansk spaniel . I hans familj är de sex barn och han är jättesnäll mot alla barn som vuxna och andra djur . Vet inte hur de fäller dock men skulle verkligen rekommendera den rasen .

• Tjohalia03

Har ni aldrig haft hund förut så skulle jag absolut inte rekommendera dvärgpinscher. Det är som Dexter skrev.

• Norris

Jag har en dvärgpinscher och hon är världens bästa hund (nej jag är inte partisk) hehe :)
    Dock rekommenderar jag faktiskt inte en dp som första hund.

Minus:
    Den kräver otroligt mycket aktivering. Dom hoppar, skäller och tuggar sönder dina sängkläder.
    Vaktar
    Nafsar och lekbits mycket, ingen fara för oss äldra men barn kan ju tycka att det är läskigt

Plus:
    Ganska allergivänliga pga den korta pälsen.
    Gillar att mysa, gärna uppe i ansiktet :)
    Alla dp-ägare jag har träffat har sina hundar i sängen på natten. Mysigt tycker jag :)
    Går bra ihop med andra djur. Vi har både katter och höns som hon inte bryr sig om.
    Älskar barn. Har lätt att lära sig roliga tricks :)

• LängtansMirakel

Tibetansk terrier (det är ingen terrier utan de heter bara så).

Det är en helt underbar ras; lättlärd, barnvänlig, allergivänlig (behöver dock kammas regelbundet om man inte väljer att klippa). Sen är de grymt söta också.

Har själv två tibetansk terrier och en av en annan ras. Framöver kommer jag däremot inte att ha någon annan ras än tibetansk terrier

• keti

Att välja hund som passar er familj är inte lätt. vilken ålder är det på barnen? vilken kan vara hemma när valpen kommer till er? kan inte lämnas ensam längre tid, bara några minuter i början rumsren!? det är mycket jobb med hund oavsett ras läs hundböcker besök olika kennlar titta på olika raser.
    Nu till min egen erfarenhet av hund, har idag en Bichon Havanes tik, hade tidigare Jack Russel terrier hanar
    varför byta dessa raketer till hundar som kräver så mycket jobb, till en hund som inte kräver ett dugg utan är en utpräglad sällskapshund snäll alltid glad är det dåligt väder kissar på tio sekunder in igen i värmen.
    Svaret är har två svärdöttrar som är allergiska varav den ena inte kunde vistas i vårt hus när vi hade Jack Russel hundarna, nu kan bägge gosa med vår hund, hårar nästan ingenting, luktar inte hund utan snarare som en katt en perfekt hund som bara finns till glädje för oss, vi har två barnbarn 2 och 3 år gamla hon tycker att dom där tvåbeningsvalparna är ganska jobbiga men man kan ju leka med dom ibland
    Nackdel: pälsvård man kan låta dom vara med MYCKE päls eller som vi kortklippt, däremot så måste man borsta och kamma igenom pälsen minst  två tre ggr i veckan då pälsen lätt blir tovig. rasen ingår i gruppen silky dogs mjuka som bomull, frusna, och blir blöta in till skinnet när det regnar köpa regnkappa och vinterjacka men är för oss är hon bästa hunden
    hoppas att ni hittar er hund, hundar är beroendeframkallande så välj rätt för er familj
    LYCKA TILL !!   

Svar på tråden Familjevänlig, liten sällskapshund