• Dgirl92

Vad gjorde ni för att motverka bristningar?

Heej alla därute!

Jag har gått och funderat på detta ett tag och många säger olika om saken så tänkte kolla hur andra därute ser detta.
    Ett väl bekant ämne när de kommer till graviditet är bristningar.
    Vissa får, ursäkta uttrycket, grova bristningar och andra får så små att de knappt syns eller försvinner senare.
    Jag är snart i v.21 och har smörjt magen dagligen och där har det inte uppkommit bristningar än.
    Däremot har jag inte smörjt vid lår/rumpa och där har de uppkommit små bristningar som kommer nog blekna bort med tiden.
    Men har funderat på detta, hjälper det att smörja? (smörjt med olivolja btw)
    Vad har ni gjort?
    Har ni ändå fått bristningar eller har ni inte fått det?

Väldigt tacksam för många svar.
    Är extremt nyfiken!

• Svar på tråden Vad gjorde ni för att motverka bristningar?
  • Ellie

Jag smorde med Miniderm från Apoteket. Inte för att motverka bristningar, utan för att jag fick sådan klåda omkring v 20. Jag fick inte en enda bristning, men vet inte om det beror på smörjandet. Jag har för mig att hormoner spelar stor roll för uppkomsten av bristningarna och att allas kroppar reagerar olika.

• Mabaja

Jag smorde 3-4 ggr/dag och försökte att inte gå upp så mycket i vikt... Jag fick bristningar på mage och underliv. När jag ammade kom resten, bröst, höfter, rumpa, lår, vader...

Sen efterföljande grav har de bara ökat i mängd. Jag är totalförstörd!

• Jacqueline

Gjorde ingenting eftersom att bristningar till störst del är hormonella!många får inte bristningar förrän efter förlossningen exempelvis ,jag fick bara vid första graviditeten men inga nya vid andra...men det är jätte skönt att smörja in sig med mjukgörande kräm och få len å mjuk hud så smörj på

• Dgirl92

Jag kan ibland tänka lite långt och så. Kan tänka mig att det är en hormonell grej.
    Men kan de inte vara så (kanske inte ens stämmer för fem öre och långt draget) att om man smörjer med ex olja att huden blir mjukare och spricker mindre?
    Kan tänka mig att den spricker lättare om den är torr, eller?

• Jacqueline

Njaä huden är extremt flexibel och går man inte upp allt för mycket på övriga kroppen så är det ingen jätte risk att huden brister...magen växer ju gradvis och det klarar huden av

• Mabaja

Ts: bristningarna kommer inifrån. Dvs inifrån och ut. Medan du smörjer utanpå... Så det ska inte spela nån roll om man smörjer eller ej.

• Meria

Jag smorde, gick bara upp 10 kg med första och mina bristningar kom på övertiden, efter v.40. Sen fick jag några fler efter förlossningen på bröst och lår. Med andra och tredje barnet gick jag upp mer (18 kg) och fyllde då på bristningarna. Fick fler och grövre. Och jag smorde då också, för kliandets skull precis som med första. 

Hade redan bristningar på höften som jag fick i tonåren. Var smal som en speta då, men lyckades ändå få strimmor vid kärlekshandtagen.  

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • MeAngeleyes

Jag smorde med bodybutter och gick bara upp 6 kg men fick ändå massor med bristningar!

• Ellie

Jag som inte fick bristningar fick barnet i v 38+3. Kanske det är större risk om man går mycket över tiden?

• Dgirl92

Hm, det är lite intressant detta att se vad andra testat och hur det gått.
    Tacksam för alla svar jag får.

Ja, man smörjer ju på utsidan, men frågan är ju hur långt in går de och från hur långt inifrån får man bristningar?

Sedan något mer jag tänkte på är peela/scruba kroppen.
    Någon som brukar gör de regelbundet?
    Tror ni de skulle ha något effekt på uppkomna bristningar så att de bleknar eller "minskar" eller man ska säga?
    Eller att de skulle hjälpa något överhuvudtaget?

Svar på tråden Vad gjorde ni för att motverka bristningar?