• Anonym (SS)

Kan man gå till en annan vårdcentral?

Är 16 och inskriven på en viss vårdcentral som min mamma brukar följa med mig till när jag behöver träffa läkare.. men grejen är att jag behöver verkligen träffa en läkare ensam på grund av grejer som hänt och jag undrar om jag kan ringa till en annan vårdcentral imorn bitti och boka tid där.. ? kan man göra så?

• Svar på tråden Kan man gå till en annan vårdcentral?
  • Anonym (Nja)

Nja, det är lite krångligt med att gå till en annan annat än i akutfall. Men du har rätt att besöka läkare själv utan din mamma närvarande.

• Anonym (SS)
    Anonym (Nja) skrev 2013-06-27 23:27:24 följande:
    Nja, det är lite krångligt med att gå till en annan annat än i akutfall. Men du har rätt att besöka läkare själv utan din mamma närvarande.
    men jag kan inte prata med min nuvarande familjeläkare eftersom min mamma har god kontakt med henne och tror att hon vet vad problemet är men hon vet egentligen ingenting 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (SS) skrev 2013-06-27 23:30:52 följande:
    men jag kan inte prata med min nuvarande familjeläkare eftersom min mamma har god kontakt med henne och tror att hon vet vad problemet är men hon vet egentligen ingenting 
    Du har full rätt till sekretess mellan dig och din läkare. Hon har ingen som helst rätt att föra vidare det som sägs mellan er till din mamma.

Men jag förstår ditt problem, finns det ingen annan läkare på vårdcentralen?
  • Griseknoen35

Ja, gå till en annan vårdcentral och lista dig där. Vet inte om du kan lista dig själv som 16 åring men för att få en tid så vill vc att du är listad hos dom. Kan du inte lista om dig själv så tjata på din mor att du vill gå till en annan läkare som inte känner er som familj.

• Brumma

Vet inte hur det är med minderåriga men du har annars all rätt att gå till vilken vårdcentral som helst.
    Skillnaden är att det kostar ngn hundralapp mer än på vårdcentralen du är inskriven på.
    Tror det är etthundra mer..

Själv arbetar jag fem mil från där jag bo. Behöver jag gå till vårdcentralen en vardag går jag inte där jag är skriven, utan självklart där jag arbetar..

• Anonym (Nja)
    Brumma skrev 2013-06-27 23:36:53 följande:
    Vet inte hur det är med minderåriga men du har annars all rätt att gå till vilken vårdcentral som helst.
    Skillnaden är att det kostar ngn hundralapp mer än på vårdcentralen du är inskriven på.

Själv arbetar jag fem mil från där jag bo. Behöver jag gå till vårdcentralen en vardag går jag inte där jag är skriven, utan självklart där jag arbetar..
    Nej, den rätten har man inte om det inte är akut eftersom de är skyldiga att ge akut vård. Däremot går de flesta vårdcentraler med på det.
  • Anonym (SS)

Läste att man kunde gå till en annan vårdcentral akut.. grejen är att jag blev våldtagen idag och fick någon konstig tablett.. jag åkte inte in till akuten, men skulle behöva söka upp en läkare och vill helst inte göra det på min vårdcentral eller på akuten imorn eftersom det inte är så akut då.. kan man ens göra så att man går till en annan vårdcental då? och kmr de ha tystnadsplikt om jag berättar vad som hänt..?

Ungdomsmottagningen e stängd så kan inte åka dit. 

• h8him

Vårdcentralerna brukar hänvisa till ordinarie vårdcentral... Så visst, akuta problem får man hjälp med, men för fortsatt hjälp måste man vända sig till den ordinarie vårdcentralen.

Jag har en fundering Ts. Har du problem med kontakten med dina föräldrar?

• Anonym (SS)
    Brumma skrev 2013-06-27 23:36:53 följande:

men det står att all sjukvård e gratis tills man är 20?
  • Anonym (SS)
    h8him skrev 2013-06-27 23:40:03 följande:
    Vårdcentralerna brukar hänvisa till ordinarie vårdcentral... Så visst, akuta problem får man hjälp med, men för fortsatt hjälp måste man vända sig till den ordinarie vårdcentralen.

Jag har en fundering Ts. Har du problem med kontakten med dina föräldrar?
    kontakten med dom är bra, men i det här fallet vill jag helst inte prata med dom om det.
Svar på tråden Kan man gå till en annan vårdcentral?