• Bumbis

Min valp är besatt av djävulen...

... eller nej, det är han såklart inte, men ibland känns det som så! Demon

Jag har en valp av väldigt aktiv ras , han är runt halvåret och helt underbar att ha att göra med i de flesta tillfällen då vi är ensamma. Runt annat folk blir han lite uppjagad, för de kan ju vara så roliga och kanske till och med ha godis Flört (ja han är väl socialtränad men även valp så detta gör mig inte så mycket)
    Han får småpromenader i den mån en valp klarar av utan att det ska skada kroppen. Han får även annan aktivering i form av huvudträning och allmän lydnad, oftast blir det passivitetsträning. 

Han får ibland "ryck" då han antingen kan rusa runt, runt, hoppa mot mig, bitas, huggas. 
    Jag vill inte höra något om att han är aggressiv eller så för det är han inte, jag vet att detta är ett ganska vanligt beteende bland valpar, jag har även en hund sedan tidigare som hade samma beteende ibland och det gick över helt med åldern. 

Nu till min fundering:
    Jag vill alltså egentligen inte ha tips på hur jag får bort detta beteende då jag redan vet hur jag vill göra i långa loppet, det jag vill fråga er är hur ni har/skulle ha tacklat denna situation just då den utspelar sig? 
    Alltså hur skulle ni ha försökt lugna ner valpen för stunden? Skulle ni kanske försöka avleda med någon mer roligt? Skulle ni försöka hindra valpen att utföra beteendet (till exempel genom att stänga in valpen i ett annat rum)? Skulle ni bli arg på valpen? Eller skulle ni kanske inte göra något? 

• Svar på tråden Min valp är besatt av djävulen...
  • Zayco

Min rottis bet i sina lekar när hon var valp, då tryckte jag bara in en bitleksak i munnen på henne så slutade beteendet till slut. Du kanske kan få ut hennes energi via andra saker en promenad? Mental stimulans och fri lek i skogen kanske?

• Ellie

En släkting till mig hade liknande hund och de använde sprayflaska med vatten när hunden blev som värst. Jag vet inte om detta hjälpte nämnvärt.

• h8him

Jag tror att avleda är bästa metoden. Det där galna beteendet som valpar (och barn) kan ha brukar lösa sig om man lyckas få dem på andra tankar. Solig

• Bumbis
    Zayco skrev 2013-06-28 00:34:07 följande:
    Min rottis bet i sina lekar när hon var valp, då tryckte jag bara in en bitleksak i munnen på henne så slutade beteendet till slut. Du kanske kan få ut hennes energi via andra saker en promenad? Mental stimulans och fri lek i skogen kanske?
    Han får absolut springa lös i skogen/parken också, och lek och bus tar vi tid för varje dag! Glad 
    Det tänkte jag inte ens på att skriva eftersom jag tycker att det är en självklart grej, men det är alltid bra att förtydliga. 
  • Zayco
    Bumbis skrev 2013-06-28 00:39:12 följande:
    Han får absolut springa lös i skogen/parken också, och lek och bus tar vi tid för varje dag! Glad 
    Det tänkte jag inte ens på att skriva eftersom jag tycker att det är en självklart grej, men det är alltid bra att förtydliga. 
    Hört att det är väldigt väldigt vanligt med att dom ska vara så djävulska när dom är valpar, så det bästa är väl att avleda helt enkelt tills det slutar
  • Bumbis

Det jag själv brukar göra är att försöka avleda, med en leksak, ett ben eller lite träning (bara enkla sitt-ligg-stå osv.), sedan när han är stilla stryka honom på bröstkorgen och tala lugnt och berömmande så länge han är lugn.
    Vill han ändå inte lugna ner sig så får han gå in i sovrummet, det magiska rummet där han alltid blir lugn! Då är jag också noggrann med att han inte ska se det som en bestraffning (jag vill inte bestraffa beteendet) utan han får med sig ett ben att tugga på eller så sitter jag där med honom.

Mental träning får han, men just när han är såhär så fungerar det inte så bra att köra annat än det enklaste för då tappar han koncentrationen Tungan ute

• Bumbis
    Zayco skrev 2013-06-28 00:41:06 följande:
    Hört att det är väldigt väldigt vanligt med att dom ska vara så djävulska när dom är valpar, så det bästa är väl att avleda helt enkelt tills det slutar
    Precis! Det är därför jag inte heller vill ha tips på hur jag kan "få bort" beteendet, då jag verkligen tror att det kommer att försvinna allt eftersom att alla hormoner hoppar på plats Glad
  • Bumbis
    Ellie skrev 2013-06-28 00:35:09 följande:
    En släkting till mig hade liknande hund och de använde sprayflaska med vatten när hunden blev som värst. Jag vet inte om detta hjälpte nämnvärt.
    Jag tror att det kan trigga hunden i ett sånt här tillfälle att spruta vatten. Kanske inte alla hundar men om jag skulle prova det på min gosse så skulle jag nog inte alls få någon reaktion, alternativt skulle han tycka att det var ännu roligare. Flört
  • Zayco
    Bumbis skrev 2013-06-28 00:51:02 följande:
    Jag tror att det kan trigga hunden i ett sånt här tillfälle att spruta vatten. Kanske inte alla hundar men om jag skulle prova det på min gosse så skulle jag nog inte alls få någon reaktion, alternativt skulle han tycka att det var ännu roligare. Flört
    Haha, min hund gapar stort och får gärna vatten sprayat i munnen och ansiktet ;P 
    Bumbis skrev 2013-06-28 00:45:20 följande:
    Precis! Det är därför jag inte heller vill ha tips på hur jag kan "få bort" beteendet, då jag verkligen tror att det kommer att försvinna allt eftersom att alla hormoner hoppar på plats Glad
    Jo =) De blir bara bättre o bättre med tiden! 
  • Workforit

När min amstaff var valp och höll på sådär så ignorerade jag bara honom.. Då blev det jättetråkigt och han slutade.. Tog ett taf de första gångerna men tillslut så =)

Svar på tråden Min valp är besatt av djävulen...