Aileen Allannah skrev 2013-06-28 01:02:31 följande:
Hon trotsar inte, hon upptäcker. Flytta på kattmaten och vattnet, så slipper du problemet.
Eftersom att min katt är 3bent så kan jag inte flytta maten så att dottern inte kommer åt den, för då kommer inte katten heller åt den. Har provat byta plats 3 gånger på vattnet/maten, så nej det gör inte att vi slipper just det problemet.
pluvdo skrev 2013-06-28 01:02:55 följande:
16 månader och du börjar fundera på timeout? Är inte det lite väl tidigt?
Jag tror att det som funkar i den åldern är att ta bort möjligheten för barnet att göra sådant som barnet inte får. Om din dotter vill klafsa runt i kattmaten så ställ upp den på köksbänken bara.
Jo, det är väldigt tidigt. Men när det känns som att man har provat och googlat det mesta så kändes det värt ett försök, men hon förstod inte grejen iallafall. Det är självklart att jag hade flyttat på grejerna om det gick att lösa praktiskt för kattens skull.
Zayco skrev 2013-06-28 01:04:17 följande:
Ja man kan väl alltid pröva =) det är i alla fall det jag använder mig av på förskolan.

Hon verkar ju ha kommit in i en trotsfas så man får väl rida ut den stormen också.
Man brukar säga att barn gör inte som vuxna säger, utan barn gör som vuxna gör :P
Det är sant. Jag ska ge det några försök imorgon! Jag har haft det i åtanke men eftersom att hon är så pass liten så kändes det inte som att hon skulle förstå det på något sätt liksom. Men det är absolut värt några försök! Men det är väl bara hoppas på att det inte är lika intressant längre snart.
vampyria2 skrev 2013-06-28 01:15:49 följande:
Hm hon är alldeles för liten för timeout, inte ens förespråkarna rekomenderar det innan tre års åldern
Jag tycker att det låter som att det har blivit en lek för henne och något som är lite spännande, det som är bra här är att ni har en tjej som är helt trygga med er och vet att ni vill hennes väl, även när ni är arga, det är något ni ska ta till er och vara stolta över.
hur jag skulle lösa problemet är att låta henne vara, låt henne hålla vatten m.m och reagera inte något, titta inte på henne, säg inget utan sätt er ganska nära med något kul som hon gillar att göra och lek med det, få henne intresserad av det ni gör men säg inget om att hon kladdar med vattnet och kattmaten.
När hon märker at hon inte får någon respons på att hon är på vattnet så kommer hon att sluta, det är inte så kul med själva vattnet utan troligt vis är de ni som är lite läskiga och spännande då.
Jo som sagt så vet jag att hon är "för liten" men i ren desperation så har jag provat det, men det blev samma grej av det i princip, en lek.
Jo jag har varit inne på dom banorna också. Att det har blivit en lek för henne. Jag har testat att ignorera vid alla tillfällen samma dag, men tillslut gick det liksom inte att inte göra något åt det, jag fick bryta och det var fortfarande lika kul igen. (Kanske för att jag bröt det). Det här är bara ett exempel på en grej hon gör såhär med. Sen kan man ju ta sopkorgen, kattlådan osv. Det är samma visa med dessa grejer också. Och det kan jag liksom inte ignorera.