• MMMR

Tips för trotsig unge?

Jag har ett litet problem med min lilla tjej här hemma som är 16 månader. Någon som kanske har något shysst tips?
    Ett exempel som händer varje dag - minst 2 gånger;
    Hon springer fram till kattens vattenskål, tittar på mig, skakar på huvudet och säger "Näee"
    Just det säger jag, och hon kör ner handen i skålen. Går bestämt fram och säger "Nej" och lyfter bort henne.
    Hinner inte mer än släppa ner henne så är hon där på 2 röda igen. Problemet är att det spelar ingen roll hur jag tillrättavisar henne! Trots att jag ryter i på skarpen tredje gången så tittar hon oberört på mig, skrattar oftast och lallar iväg. Försöker alltid avleda henne med något annat när jag burit bort henne men det funkar oftast inte alls.
    Jag har provat att ignorera, men då är tillslut all kattmat i vattenskålen. Det funkar inte och jag måste få henne att förstå att det är fel. Men hur ska jag göra?
    Lär tillägga att jag faktiskt provat att introducera time-out vid dessa tillfällen efter att hon fått en chans. Men det är lönlöst.. Hon ser bara time-outen som en lek.

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Svar på tråden Tips för trotsig unge?
  • Zayco

Jag skulle nog inte våga använda ordet ''Nej'' eftersom barn har en tendens att använda det emot en. Har du prövat att på ett pedagogiskt sätt att förklara för henne varför hon inte får göra så istället för att bara säga nej?

Till exempel; Om du doppar handen där så kommer det bli blött, kom så går vi och blablabla'' försöka liksom avleda det, och förklara varför istället för att säga nej. För hon förstår inte varför du kanske säger nej nej nej varje gång. 

• MMMR
    Zayco skrev 2013-06-28 00:49:18 följande:
    Jag skulle nog inte våga använda ordet ''Nej'' eftersom barn har en tendens att använda det emot en. Har du prövat att på ett pedagogiskt sätt att förklara för henne varför hon inte får göra så istället för att bara säga nej?

Till exempel; Om du doppar handen där så kommer det bli blött, kom så går vi och blablabla'' försöka liksom avleda det, och förklara varför istället för att säga nej. För hon förstår inte varför du kanske säger nej nej nej varje gång. 

Faktiskt så är ordet "nej" väldigt sparsamt använt hemma hos oss. Vi säger oftast "ajaj" men just nej använder vi när det är något hon verkligen inte får göra. Jag har inte provat att förklara för henne, så det ska jag absolut prova.
    I början när hon hittade dit så la jag inte ner någon direkt energi på det utan tog henne bara därifrån och sa "ajaj".
    Men det här problemet har vi haft i veckor nu, flera gånger om dagen så det börjar bli lite påfrestande ;)
  • pluvdo

16 månader och du börjar fundera på timeout? Är inte det lite väl tidigt?

Jag tror att det som funkar i den åldern är att ta bort möjligheten för barnet att göra sådant som barnet inte får. Om din dotter vill klafsa runt i kattmaten så ställ upp den på köksbänken bara.

• pluvdo
    Aileen Allannah skrev 2013-06-28 01:02:31 följande:
    Hon trotsar inte, hon upptäcker. Flytta på kattmaten och vattnet, så slipper du problemet.

Just.
  • Zayco
    MMMR skrev 2013-06-28 00:57:08 följande:

Faktiskt så är ordet "nej" väldigt sparsamt använt hemma hos oss. Vi säger oftast "ajaj" men just nej använder vi när det är något hon verkligen inte får göra. Jag har inte provat att förklara för henne, så det ska jag absolut prova.
    I början när hon hittade dit så la jag inte ner någon direkt energi på det utan tog henne bara därifrån och sa "ajaj".
    Men det här problemet har vi haft i veckor nu, flera gånger om dagen så det börjar bli lite påfrestande ;)
    Ja man kan väl alltid pröva =) det är i alla fall det jag använder mig av på förskolan. Hon verkar ju ha kommit in i en trotsfas så man får väl rida ut den stormen också. 

Man brukar säga att barn gör inte som vuxna säger, utan barn gör som vuxna gör :P 
  • vampyria2

Hm hon är alldeles för liten för timeout, inte ens förespråkarna rekomenderar det innan tre års åldern

Jag tycker att det låter som att det har blivit en lek för henne och något som är lite spännande, det som är bra här är att ni har en tjej som är helt trygga med er och vet att ni vill hennes väl, även när ni är arga, det är något ni ska ta till er och vara stolta över.

hur jag skulle lösa problemet är att låta henne vara, låt henne hålla vatten m.m och reagera inte något, titta inte på henne, säg inget utan sätt er ganska nära med något kul som hon gillar att göra och lek med det, få henne intresserad av det ni gör men säg inget om att hon kladdar med vattnet och kattmaten.

När hon märker at hon inte får någon respons på att hon är på vattnet så kommer hon att sluta, det är inte så kul med själva vattnet utan troligt vis är de ni som är lite läskiga och spännande då. 

• MMMR
    Aileen Allannah skrev 2013-06-28 01:02:31 följande:
    Hon trotsar inte, hon upptäcker. Flytta på kattmaten och vattnet, så slipper du problemet.

Eftersom att min katt är 3bent så kan jag inte flytta maten så att dottern inte kommer åt den, för då kommer inte katten heller åt den. Har provat byta plats 3 gånger på vattnet/maten, så nej det gör inte att vi slipper just det problemet.
    pluvdo skrev 2013-06-28 01:02:55 följande:
    16 månader och du börjar fundera på timeout? Är inte det lite väl tidigt?

Jag tror att det som funkar i den åldern är att ta bort möjligheten för barnet att göra sådant som barnet inte får. Om din dotter vill klafsa runt i kattmaten så ställ upp den på köksbänken bara.

Jo, det är väldigt tidigt. Men när det känns som att man har provat och googlat det mesta så kändes det värt ett försök, men hon förstod inte grejen iallafall. Det är självklart att jag hade flyttat på grejerna om det gick att lösa praktiskt för kattens skull.
    Zayco skrev 2013-06-28 01:04:17 följande:
    Ja man kan väl alltid pröva =) det är i alla fall det jag använder mig av på förskolan. Hon verkar ju ha kommit in i en trotsfas så man får väl rida ut den stormen också. 

Man brukar säga att barn gör inte som vuxna säger, utan barn gör som vuxna gör :P 

Det är sant. Jag ska ge det några försök imorgon! Jag har haft det i åtanke men eftersom att hon är så pass liten så kändes det inte som att hon skulle förstå det på något sätt liksom. Men det är absolut värt några försök! Men det är väl bara  hoppas på att det inte är lika intressant längre snart.
    vampyria2 skrev 2013-06-28 01:15:49 följande:
    Hm hon är alldeles för liten för timeout, inte ens förespråkarna rekomenderar det innan tre års åldern

Jag tycker att det låter som att det har blivit en lek för henne och något som är lite spännande, det som är bra här är att ni har en tjej som är helt trygga med er och vet att ni vill hennes väl, även när ni är arga, det är något ni ska ta till er och vara stolta över.

hur jag skulle lösa problemet är att låta henne vara, låt henne hålla vatten m.m och reagera inte något, titta inte på henne, säg inget utan sätt er ganska nära med något kul som hon gillar att göra och lek med det, få henne intresserad av det ni gör men säg inget om att hon kladdar med vattnet och kattmaten.

När hon märker at hon inte får någon respons på att hon är på vattnet så kommer hon att sluta, det är inte så kul med själva vattnet utan troligt vis är de ni som är lite läskiga och spännande då. 

Jo som sagt så vet jag att hon är "för liten" men i ren desperation så har jag provat det, men det blev samma grej av det i princip, en lek.
    Jo jag har varit inne på dom banorna också. Att det har blivit en lek för henne. Jag har testat att ignorera vid alla tillfällen samma dag, men tillslut gick det liksom inte att inte göra något åt det, jag fick bryta och det var fortfarande lika kul igen. (Kanske för att jag bröt det). Det här är bara ett exempel på en grej hon gör såhär med. Sen kan man ju ta sopkorgen, kattlådan osv. Det är samma visa med dessa grejer också.  Och det kan jag liksom inte ignorera.
  • Belevaere

Ni har inte möjlighet att spärra av ett rum och ha förbjudna saker där? Vi har alla kattgrejer i vårt sovrum och sen en grind i dörren där en av spjälorna är borttagen så katten kan gå in. Resten av lägenheten är helt barnsäkrad för att minska dagliga konflikter.

• RöttÄrSött

Leker hon mycket med vatten annars? Ställ henne vid diskhon och låt henne ösa med decilitermått och liknande istället. Det är ju så spännande

Jag jobbar på förskola och ju mer det finns att göra ju mindre "hyss" blir det Men också att alltid sätta fokus på vad man får göra, det man inte får göra ska inte tjatas för mycket om utan man förklarar neutralt och leder bort och sedan är det stora trumman för något roligt barnet får göra.

• skogsvitter

Det är som sagt inte trots. Hon upptäcker och det är en biologisk drift. Att fundera på time-out till en 1-åring är ju bara sjukt?! Det är iofs inte vettigt i någon ålder alls, men en liten 1-åring förstår ju inte ens! Vi har i största möjliga mån kört på låt utforska så länge det inte är direkt farligt, och sedan svalnar intresset väldigt fort, jag lovar!

Vi har också katter, har gått igenom exakt samma sak som dig. Men herregud, vad gör det om hon testar några gånger?! Sedan kan du ställa bort kattgrejerna när du märker att hon är på väg dit igen, och så kan du säga "det där har du ju redan testat nu, katterna behöver få ha sin mat" och inte mer med det. Då har hon redan fått testa några gånger och har då mycket lättare för att ta det där nejet. Ju mer du trotsar hennes behov att utforska desto mer driven kommer hon ju bli att vilja göra exakt det du gormar om att hon inte ska göra...

• skogsvitter
    Zayco skrev 2013-06-28 01:04:17 följande:

Det är ingen trotsfas! Herregud...
  • skogsvitter
    MMMR skrev 2013-06-28 01:40:49 följande:

Det här är bara ett exempel på en grej hon gör såhär med. Sen kan man ju ta sopkorgen, kattlådan osv. Det är samma visa med dessa grejer också.  Och det kan jag liksom inte ignorera.
    Då visar man vad det är till för. Du ska ju hjälpa henne att lära sig vad allt är, inte kväva henne! Visa genom att slänga skräp "titta här, skräp slänger man i sopkorgen" och så demonstrerar du. Låt henne ta något själv och slänga. Mina barn har älskat att slänga skräp i den här åldern! Men man får kolla så att dom inte slänger sånt som inte är skräp

Kattlådan har varit AJAJ med stora bokstäver hos oss, eftersom den är farlig. Då har vi uttryckt oss så att de hajjat till ordentligt och den har därefter aldrig varit intressant. De har fått se på när jag rensat bort bajs ibland osv. Men jag skaffade faktiskt en dörrstopp till toadörren bara av den här anledningen, vi behövde dock aldrig använda den. Det räcker med en liten glipa så att katten kommer in, då kommer inga barn in. Så det är mitt råd om ni inte får henne att låta bli kattlådan.
  • MMMR
    skogsvitter skrev 2013-06-28 10:17:40 följande:
    Det är som sagt inte trots. Hon upptäcker och det är en biologisk drift. Att fundera på time-out till en 1-åring är ju bara sjukt?! Det är iofs inte vettigt i någon ålder alls, men en liten 1-åring förstår ju inte ens! Vi har i största möjliga mån kört på låt utforska så länge det inte är direkt farligt, och sedan svalnar intresset väldigt fort, jag lovar!

Vi har också katter, har gått igenom exakt samma sak som dig. Men herregud, vad gör det om hon testar några gånger?! Sedan kan du ställa bort kattgrejerna när du märker att hon är på väg dit igen, och så kan du säga "det där har du ju redan testat nu, katterna behöver få ha sin mat" och inte mer med det. Då har hon redan fått testa några gånger och har då mycket lättare för att ta det där nejet. Ju mer du trotsar hennes behov att utforska desto mer driven kommer hon ju bli att vilja göra exakt det du gormar om att hon inte ska göra...

Alltså jag är ju inte direkt efterbliven. Time-out var inte riktigt första grejen jag valde att prova andra gången hon var där och grävde. Så hon skulle ta skada av att jag provade då på något vis eller? Om du tror det så är det bara sjukt isåfall. Och nej, detta handlar inte om en "biologisk drift" att upptäcka. Det handlar om långa kamper varje dag där det har blivit en lek för henne att testa mig. Självklart har jag försökt med en rad grejer jag fått tips om innan som inte haft effekt öht.
  • skogsvitter
    MMMR skrev 2013-07-03 09:40:00 följande:
    Alltså jag är ju inte direkt efterbliven. Time-out var inte riktigt första grejen jag valde att prova andra gången hon var där och grävde. Så hon skulle ta skada av att jag provade då på något vis eller? Om du tror det så är det bara sjukt isåfall. Och nej, detta handlar inte om en "biologisk drift" att upptäcka. Det handlar om långa kamper varje dag där det har blivit en lek för henne att testa mig. Självklart har jag försökt med en rad grejer jag fått tips om innan som inte haft effekt öht.

Det har blivit en lek för att DU trotsar henne! Det är ditt bemötande som spär på eller minskar problemen. Du trotsar hennes biologiska drift och bråkar med henne, vad tror du händer då liksom?
  • Annaïck

Jag skulle ställa undan kattmaten när jag inte har tid att bevaka den... Försök att inte reagera sa starkt utan uppmuntra barnet att göra nagot annat istället.

• Boel1

Man är inte trotsig när man är 16 månader, det är test för att se om det verkligen är så att man inte får hålla på med det där. Du har fått många tips, och får helt enkelt prova dig fram. Såg inte nånstans att någon skrivit det, men försök att ha med henne när du lägger upp maten, och tjata på om att det är kattens mat, katten måste äta, bara för katten o.s.v. Sen får du vara beredd på att säga "nej" 1000 gånger ändå, det är sådär i den åldern.

• Sölve
    MMMR skrev 2013-07-03 09:40:00 följande:

Tror du på det själv? Att hon gör så för att jävlas med dig? 
    Så små barn utforskar. Punkt slut.
    Sedan så har de ingen impulskontroll. De KAN inte hejda sina impulser så att tjata och straffa hjälper inte, det skapar bara frustration.
    När man har så små barn så tar man bort det som är farligt och det man är rädd om, man visar hur man gör och man passar på dem och lyfter bort dem från situationer de inte kan hantera och avleder dem.
    Jag är ledsen, men som småbarnsförälder får man vara med hela tiden. 
Svar på tråden Tips för trotsig unge?