Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Tips för trotsig unge?

Det är som sagt inte trots. Hon upptäcker och det är en biologisk drift. Att fundera på time-out till en 1-åring är ju bara sjukt?! Det är iofs inte vettigt i någon ålder alls, men en liten 1-åring förstår ju inte ens! Vi har i största möjliga mån kört på låt utforska så länge det inte är direkt farligt, och sedan svalnar intresset väldigt fort, jag lovar!

Vi har också katter, har gått igenom exakt samma sak som dig. Men herregud, vad gör det om hon testar några gånger?! Sedan kan du ställa bort kattgrejerna när du märker att hon är på väg dit igen, och så kan du säga "det där har du ju redan testat nu, katterna behöver få ha sin mat" och inte mer med det. Då har hon redan fått testa några gånger och har då mycket lättare för att ta det där nejet. Ju mer du trotsar hennes behov att utforska desto mer driven kommer hon ju bli att vilja göra exakt det du gormar om att hon inte ska göra...

• skogsvitter
    Zayco skrev 2013-06-28 01:04:17 följande:
    Ja man kan väl alltid pröva =) det är i alla fall det jag använder mig av på förskolan. Hon verkar ju ha kommit in i en trotsfas så man får väl rida ut den stormen också. 

Man brukar säga att barn gör inte som vuxna säger, utan barn gör som vuxna gör :P 
    Det är ingen trotsfas! Herregud...
  • skogsvitter
    MMMR skrev 2013-06-28 01:40:49 följande:

Det här är bara ett exempel på en grej hon gör såhär med. Sen kan man ju ta sopkorgen, kattlådan osv. Det är samma visa med dessa grejer också.  Och det kan jag liksom inte ignorera.
    Då visar man vad det är till för. Du ska ju hjälpa henne att lära sig vad allt är, inte kväva henne! Visa genom att slänga skräp "titta här, skräp slänger man i sopkorgen" och så demonstrerar du. Låt henne ta något själv och slänga. Mina barn har älskat att slänga skräp i den här åldern! Men man får kolla så att dom inte slänger sånt som inte är skräp

Kattlådan har varit AJAJ med stora bokstäver hos oss, eftersom den är farlig. Då har vi uttryckt oss så att de hajjat till ordentligt och den har därefter aldrig varit intressant. De har fått se på när jag rensat bort bajs ibland osv. Men jag skaffade faktiskt en dörrstopp till toadörren bara av den här anledningen, vi behövde dock aldrig använda den. Det räcker med en liten glipa så att katten kommer in, då kommer inga barn in. Så det är mitt råd om ni inte får henne att låta bli kattlådan.
  • skogsvitter
    MMMR skrev 2013-07-03 09:40:00 följande:
    Alltså jag är ju inte direkt efterbliven. Time-out var inte riktigt första grejen jag valde att prova andra gången hon var där och grävde. Så hon skulle ta skada av att jag provade då på något vis eller? Om du tror det så är det bara sjukt isåfall. Och nej, detta handlar inte om en "biologisk drift" att upptäcka. Det handlar om långa kamper varje dag där det har blivit en lek för henne att testa mig. Självklart har jag försökt med en rad grejer jag fått tips om innan som inte haft effekt öht.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.

Det har blivit en lek för att DU trotsar henne! Det är ditt bemötande som spär på eller minskar problemen. Du trotsar hennes biologiska drift och bråkar med henne, vad tror du händer då liksom?
Svar på tråden Tips för trotsig unge?