Äntligen är han hos oss !!
Ja då kom han med buller & bång , från ingenstans kom värkarna plötsligt på tisdagskvällen runt kl halv 8 (18/6) och de kom tätt och intensivt på en gång.
Jag hann knappt fatta att de va igång förrens ja fick ringa till BB och förvarna om att vi va på gång och den BM som ja pratade med påpekade oxå att de va full rulle med mina värkar så de va bara att åka in.
Och väl på plats så va ja öppen 2 cm , fick morfin och duscha varmt en lång stund för lite lindring... men de hjälpte knappast. Fick akapunktur i handleder & i pannan men inte heller de gav nån avslappnande effekt..
Den första BM på BB som vi hade tyckte oxå att de va intensiva värkar och långa , de enda ja ville ha va EDA:n men fick lugna mig tills ja öppnat mig mera... vilket ja först gjorde på morgonen runt halv 5 då va ja så pass att narkosläkaren kom och kunde sätta den... jävlar vilken befrielse de va , halleluja moment !!!!
Men sen hände inget mer... ja öppnade mig inte mera (slutade på 5 cm) och tillslut efter att ha försökt öppna upp livmodertappen genom att dra/töja ut den med fingrarna... vilket barnmorskorna försökte med flera gånger så kom en läkare in och undersökte hon med, hon tyckte de kändes som att huvudet inte riktigt låg helt rätt och så kom hon med förslaget att ev ge det en timma till och sen undersöka om ja öppnat mig mer annars så skulle de bli ett snitt.
Pga att jag legat så pass länge med såna intensiva värkar och värkstimulerande dropp på högsta effekt men ändå ingen mer action i öppningsfasen. Så hon va lite bekymrad för bebisen..och även för mig.
Men ja fick en stund på mig att fundera hur ja ville göra , ge de en timma till eller bestämma på en gång att sätta upp mig på listan för snitt . Och ja fick känslan av att de är lika bra att ta snittet för ja orkade verkligen inte mer.. och tur va väl de ... för de stannade av värkstimulerande droppet (eda:n hade oxå börjat ge sig) och plötsligt så sjunker bebisens puls !!!!
Den nya BM som vi då hade fått in larmade direkt och in kommer en hel hög med andra BM som börjar vända mig i sängen och tillslut kom pulsen upp igen , men sen sjönk den igen och då ringde den ena BM till kirurgen och sa att vi va på gång upp !!
Och så får dom mer eller mindre springa iväg med mig på sängen upp till operation och där sjunker pulsen igen på bebis och ja hör hur kirurgen säger : Ja börjar nu !!
Och ja ligger där och känner hur de rotar runt i magen på mig och de va en väldigt konstig känsla , gjorde inte ont men kändes skumt ..
Men ihop med min panik över pulsen på bebis så va de enda ja kunde tänka på om han levde eller inte !!!
Men ut kom han och tillslut hörde ja hans skrik & tårarna föll !!!!
Ja fick ha honom på bröstet hos mig några minuter medans de sydde ihop mig och en fick han & hans pappa gå till förlossningen igen och invänta medans ja åkte till "uppvaket" för lite observation innan ja fick komma ner till BB och mötte upp min sambo & våran son =)
Han föddes strax efter 17 på onsdags eftermiddagen .
Så ja de blev inte riktigt som ja hade tänkt mig... eller jo de blev ju de på ett sätt då jag i många år varit jätterädd för förlossningssmärtor och alltid haft en bild framför mig att den dagen ja får barn så kommer ja säkert få de tufft och råka ut för något... vilket ja oxå nu gjorde !!
Och de känns lite konstigt att de blev just så oxå, efter samtal med Aurora BM som fick mig att inse att ja skapat en skräckbild framför mig av något som ja inte upplevt ... å ändå så blev de så sant... sjukt !!
Men ja gjorde mitt bästa, ja fick hela tiden massa beröm från de olika BM att ja va så stark och duktig som stod ut så länge me de värkarna och att ja sen tog beslutet med ett snitt tyckte dom oxå va klokt med tanke på hur de blev sen , även fast de blev mer ett akutsnitt än va vi alla först trodde !!
Men idag sitter ja här hemma med min underbara lilla son framför mig , helt galet =) Har svårt att förstå att han är min !!!!!
Sen att han håller mig vaken på nätterna med sitt ammande och är svårflörtad till max imellanåt till att ta bröstet ..men de hör väl till ;)
Ja har köpt både amningsskydd till nipplarna och även en bröstpump för att kunna pumpa lite imellanåt.
Svårt att hitta en bra teknik med hur man ska hålla honom ibland tycker ja, ibland hittar han rätt grepp på en gång och ibland funkar de inte alls hur ja än håller .....
Får hoppas vi snart får grepp om detta han & ja heheh.. så vi kan få lite mer balans och rytm !!
Men han är ju som sagt bara lite mer än en vecka gammal så en aning för tidigt att ha för stora krav hehehe =)
Ja älskar han mest av allt oavsett ändå