Inlägg från: Mercurialis |Visa alla inlägg
  • Mercurialis

För mycket fostervatten

När jag väntade andra barnet, hade jag mycket fostervatten (polyhydramnios). Inga kromosomavvikelser på bebisen, som däremot föddes tillväxthämmad (-44%) men i övrigt mådde bra. Vad överskottet på fostervatten berodde på har jag inte fått någon förklaring till och det var inte alarmerande för mycket.

När jag väntade första barnet, fick jag vattenavgång i 33:e veckan. Mitt SF-mått var riktigt stort i den graviditeten. Det spekulerades om jag hade mycket fostervatten men det hann aldrig mätas innan vattenavgången. Även första barnet föddes något tillväxthämmat (-25%) men i övrigt fullt frisk. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    k girl, vad jag känner igen mig i mycket av det du skriver.
    k girl skrev 2013-07-10 10:37:37 följande:
    jag drabbades av PPROM, dvs att vattnet går prematurt och utan föregående värkarbete. Det kan orsakas av för stor mängd fostervatten.
    Funderar över om det var det jag drabbades av, när jag väntade första barnet. Prematur vattenavgång i vecka 32+3 och den föregicks inte av värkarbete. Ingen värkstart efter vattenavgången heller utan jag blev igångsatt 3,5 vecka senare.
    k girl skrev 2013-07-10 10:38:36 följande:
    Att jag hade mycket fostervatten konstaterades när jag gjorde ett ultraljud i vecka 38 med sonen, då jag inte kände hans rörelser.
    Jag kände knappt några fosterrörelser alls, när jag väntade andra barnet, och då konstaterades att jag hade mycket fostervatten. Ingen gav mig någon förklaring till varför jag inte kände bebisens rörelser men det du skriver kan ju vara en förklaring så god som någon.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    k girl skrev 2013-08-08 18:23:43 följande:
    Jag har också funderat på om vattnet dämpade rörelserna en aning, men läkaren verkade förvånad över att jag inte kände. Men jag tror absolut att det kan vara så.   
    Jag kände bebisen mycket fram till ungefär vecka 25 och sedan nästan inte alls. När jag var på TUL och flödesmätningar fick jag höra att det var en vild bebis som rörde sig mycket och som hade hicka o s v men jag kände ingenting. Så här i efterhand känner jag att det var tur att jag hamnade på sjukhus p g a diffus preeklampsi så att det gjordes dagliga CTG-undersökningar, som upptäckte att bebisens aktivitet avtog. Jag märkte ingen skillnad själv.
  • Mercurialis
    Gosan skrev 2013-08-08 21:19:29 följande:
    Mercurialis, vilken vecka upptäckte de att fosterrörelserna minskade?? Satte de igång dig då??Jag har tänkt på att fosterrörelserna är mjukare, inte lika starka sparkar men den rör sig många gånger per dag. Flödet i navelsträngen och moderkakan såg bra ut idag. De kollar hjärtat på ul såg oxå bra ut men inget ctg. Ska till bm imorgon o då kollar hon ju hjärt slagen. Antar att läkaren borde sagt något om han va orolig för något. Han sa bara att allt såg normalt ut nu och jag ska på ul hos en bm om Tre veckor för att kolla vikten, just eftersom den pendlat upp och ner lite. Nu ska jag försöka släppa min oro och njuta av sista veckorna
    Jag hade precis gått 35 fulla veckor. Då började det ta längre och längre tid att få godkända CTG-kurvor. I vecka 35+3 beslutade läkaren att det var dags för igångsättning. Det sista dygnet tog det mer än 45 minuter för CTG-kurvorna att bli godkända. Bebisens puls låg på 130 slag/minut i stort sett utan någon variation. Jag och BM buffade på magen, jag drack flera glas kallt vatten, jag fick ändra läge - men det var nästan omöjligt att få någon ändring på bebisens puls.
Svar på tråden För mycket fostervatten