Förskolan vill inte ge förebyggande lusmedel - Ger bara livsuppehållande mediciner
Igår fick jag veta att det går löss på förskolan. I morse innan lämning sprayade jag därför på en omgång Linicin Prevent, som förebygger lusangrepp. Eftersom min son går 6.15-16.00 tog jag med sprayen och bad dem spraya en omgång efter lunch, då effekten bara vara cirka 7 timmar.
På förmiddagen blev jag uppringad av min sons mentorspedagog som förklarade för mig att de varit tvungna att låsa in sprayen, och att de inte kan spraya honom en omgång efter lunch, eftersom de inte ger medicin. De ger nämligen bara livsuppehållande medicin.
Jag blev lite förvånad men sade bara okej eftersom jag hade fullt upp på jobbet. Sedan började jag fundera. De kan sitta och kleta in barnen i en massa förebyggande solkräm som innehåller en massa ämnen som jag inte kan uttala, och än mindre vet vad det är. Men de kan inte spraya min sons hår med en omgång förebyggande lusmedel, som bara innehåller fem saker; Vatten, denaturerad alkohol, PEG-40 förtjockad ricinolja, menthol och munkpepparextrakt.
Är det rimligt? Jag ska förstås ta upp saken med pedagogerna vid nästa lämning/hämtning när jag träffar dem, men jag vill bara höra era åsikter också...