• finelinan

Förskolan vill inte ge förebyggande lusmedel - Ger bara livsuppehållande mediciner

Igår fick jag veta att det går löss på förskolan. I morse innan lämning sprayade jag därför på en omgång Linicin Prevent, som förebygger lusangrepp. Eftersom min son går 6.15-16.00 tog jag med sprayen och bad dem spraya en omgång efter lunch, då effekten bara vara cirka 7 timmar.

På förmiddagen blev jag uppringad av min sons mentorspedagog som förklarade för mig att de varit tvungna att låsa in sprayen, och att de inte kan spraya honom en omgång efter lunch, eftersom de inte ger medicin. De ger nämligen bara livsuppehållande medicin.

Jag blev lite förvånad men sade bara okej eftersom jag hade fullt upp på jobbet. Sedan började jag fundera. De kan sitta och kleta in barnen i en massa förebyggande solkräm som innehåller en massa ämnen som jag inte kan uttala, och än mindre vet vad det är. Men de kan inte spraya min sons hår med en omgång förebyggande lusmedel, som bara innehåller fem saker; Vatten, denaturerad alkohol, PEG-40 förtjockad ricinolja, menthol och munkpepparextrakt.

Är det rimligt? Jag ska förstås ta upp saken med pedagogerna vid nästa lämning/hämtning när jag träffar dem, men jag vill bara höra era åsikter också...

• Svar på tråden Förskolan vill inte ge förebyggande lusmedel - Ger bara livsuppehållande mediciner
  • Dina08

Någonstans måste de ju dra gränsen och lite löss har ingen dött av.

• Vickan I

Jag tycker det är rimligt. Som ovan sagt, någonstans ska gränsen dras. Solkräm till barn som annars kan bränna sig ordentligt tycker jag inte går att jämföra. Vad för ämnen som innehålls spelar väl mindre roll. Inte därför de säger nej,

Vi fick "bråka" för att få förskolan att gå med på att ge ipren supp om vår son får feber, medan vi skyndar dit. Hans feber stiger jättefort och då krampar han och slutar andas. Vi menade ju inte att han skulle ha ipren för att kunna vara kvar, utan att de skulle ge medan vi tar oss dit så fort vi kan. Först sade de nej och som du skriver, endast livsuppehållande som astmamedicin. Men när vi förklarade igen hur de ska göra för att kontrollera hur länge han inte andas och att de måste ringa ambulans för att han krampar flera ggr i rad så ändrade de sig. 

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Natulcien

Rimligt? Ja, de kan kanske inte hålla på att ge barnen en massa olika preparat; lusmedel här, solskydd där etc. De måste väl dra gränsen någonstans.

• Jimman

På vår fsk har dom solskydd så det är fsk som står för det , mediciner ger ej personalen om det inte är livsviktigt medicin o det finns intyg på att det måste ges på fsk

• finelinan

Jag tycker att det borde gynna alla på förskolan, både barn och personal, om de sprayade med förebyggande. De borde råda alla föräldrar att göra det på sina barn för att minska spridningen.

• yodi
    Dina08 skrev 2013-06-28 19:56:04 följande:
    Någonstans måste de ju dra gränsen och lite löss har ingen dött av.
    nej men samtidigt så tycker man att det borde vara i deras intresse att förhindra spridning.
  • PerG
    finelinan skrev 2013-06-28 20:36:28 följande:
    Jag tycker att det borde gynna alla på förskolan, både barn och personal, om de sprayade med förebyggande. De borde råda alla föräldrar att göra det på sina barn för att minska spridningen.
    Det vore nog effektivare att undersöka (kamma) barnens hår i förebyggande syfte än att hålla på och spreja två gånger om dagen!? Om personalen gjorde det som komplement till föräldrarnas undersökning kanske varannan var tredje vecka så skulle nog lusspridningen minska markant! Det känns nog snarare som att en producent har lyckats skrämma upp föräldrar att köpa en massa medel i förebyggande syfte...

Om det däremot går löss på avdelningen precis just nu vore väl en förebyggande sprayning mer rimligt men jag undrar om det verkligen är rimligt att göra det två gånger på en dag.....  Så nej, dina krav känns rätt orimliga (om det inte är konstaterat att det går löss på avdelningen just nu). 
  • Flygfotogen

Solkräm är en sak och att spraya barns huvuden fulla med ricinolja är en annan. Löss är inget farligt medan solen kan göra stor skada. Det går inte att hålla på med en massa medikament åt höger och vänster på allt och alla. Plötsligt ska Lisa ha C-vitamin kl 11, Johan ska ha nya skavsårsplåster varannan timme, Ester ska ha AD-droppar efter lunchen, Markus ska ha nässpray var tredje timme, Harry ska ha laxermedel en gång i kvarten... På toppen av det så måste vi fixa Annas fiskbensfläta som hon vill ha och fixera den med hårspray efter vilan..? Och gå igenom alla barn från topp till tå efter fästingar.

• BeanBag

Vi (på förskolan där jag jobbar) ger bara mediciner som det finns läkarintyg på. Solkräm är ju för att barnen inte ska bränna sig i solen eftersom det är farligt. Löss är inte farligt.

• PerG

Om det är något som förskolorna skulle kunna göra (eftersom alla föräldrar kanske inte gör det) vore att i samband med hösten efter semestrar (då lössen brukar vara mest förekommande?) är att man gör kontroller av barnens hår (och kanske uppmanar föräldrarna att göra detsamma).

Bästa sättet att stoppa spridningen är nog information och att kamma/undersöka barnens hår!

• BeanBag
    PerG skrev 2013-06-28 20:59:55 följande:
    Om det är något som förskolorna skulle kunna göra (eftersom alla föräldrar kanske inte gör det) vore att i samband med hösten efter semestrar (då lössen brukar vara mest förekommande?) är att man gör kontroller av barnens hår (och kanske uppmanar föräldrarna att göra detsamma).

Bästa sättet att stoppa spridningen är nog information och att kamma/undersöka barnens hår!
    Det finns inte tid för personalen att luskamma alla barnen. Det ligger på föräldrarna.
  • yodi
    BeanBag skrev 2013-06-28 20:55:26 följande:
    Vi (på förskolan där jag jobbar) ger bara mediciner som det finns läkarintyg på. Solkräm är ju för att barnen inte ska bränna sig i solen eftersom det är farligt. Löss är inte farligt.
    löss är inte farliga nej, men dom kan vara ett helsike att bli av med.

lägg då till ett barn med astma som reagerar på avlusningsmedlet så blir det genast ännu mer intressant. 
  • PerG
    BeanBag skrev 2013-06-28 21:14:27 följande:
    Det finns inte tid för personalen att luskamma alla barnen. Det ligger på föräldrarna.
    Nej, jag vet.. Men om det fanns något man skulle kunna göra som skulle ha effekt vore det isåfall det. Inte att spraya alla barn två gånger om dagen året om... 

Men jag håller med, det ligger på föräldrarna, men tyvärr tror jag att många brister i det och det kanske beror ointresse, okunskap, eller liknande?
  • BeanBag
    yodi skrev 2013-06-28 21:39:35 följande:
    löss är inte farliga nej, men dom kan vara ett helsike att bli av med.

lägg då till ett barn med astma som reagerar på avlusningsmedlet så blir det genast ännu mer intressant. 
    Vi kan ändå inte behandla alla förebyggande med diverse medel.Det är upp till föräldrarna att  kamma sina barn och hålla koll i lustider.
  • yodi
    BeanBag skrev 2013-06-28 21:49:23 följande:
    Vi kan ändå inte behandla alla förebyggande med diverse medel.Det är upp till föräldrarna att  kamma sina barn och hålla koll i lustider.

skönt nog så resonerar inte alla pedagoger likadant, på vår förskola var dom tämligen delaktiga i att hjälpa oss att få stopp på det hela genom att hjälpa till att kamma och spraya med förebyggande medel, dom blev ju själva "smittade" av barnen och tog hem det till sina familjer, och dom ville ha löss lika lite som vi ville ha det.

naturligtvis så kammade och sprayade vi föräldrar hemma med, men jag är övertygad om att det var deras hjälp som gjorde att "vår" förskola var den som blev lindrigast drabbad det året, sen har vi tack och lov sluppit det fler gånger.  
  • BeanBag
    yodi skrev 2013-06-28 22:10:03 följande:
    skönt nog så resonerar inte alla pedagoger likadant, på vår förskola var dom tämligen delaktiga i att hjälpa oss att få stopp på det hela genom att hjälpa till att kamma och spraya med förebyggande medel, dom blev ju själva "smittade" av barnen och tog hem det till sina familjer, och dom ville ha löss lika lite som vi ville ha det.

naturligtvis så kammade och sprayade vi föräldrar hemma med, men jag är övertygad om att det var deras hjälp som gjorde att "vår" förskola var den som blev lindrigast drabbad det året, sen har vi tack och lov sluppit det fler gånger.  

Har under alla år jag jobbat aldrig varit med om en större epedemi, och aldrig att en personal fått det. men det finns ingen chans att vi skulle hinna kamma och behandla 20 barn på mindre än tre personal.
  • finelinan

Nu är det ju just så att det är konstaterat att det går löss på förskolan. Inget barn på sonens avdelning dock, men eftersom han är där både eftermiddag och tidig morgon umgås han med barn från alla avdelningar. I veckan som kommer är det dessutom sammanslagningar på gång så då blir barnen ännu mer blandade.

Jag har inte påstått att jag sprayar två gånger om dagen året runt. Vad skulle det göra för nytta? Jag använder sprayen de gånger det har konstaterats löss, och bara när sonen vistas där. Inte på helger eller lediga dagar.

Min son har haft löss en gång, och det var rätt besvärligt att bli av med. Och det gick bara runt och runt på förskolan en hel höst. Därför tycker jag att det ligger i både barns och pedagogers intressen att försöka hindra spridning så gott det går. Sedan vi började med sprayen har vi sluppit löss...

• Thaleia

Nej, jag tycker verkligen inte att det är vår uppgift på förskolan att anti-lusspraya era barn!! Det är nästan så man ler lite åt att vissa ser det som en självklarhet!
    Jag kan ha en viss förståelse för att man kanske gör det om det verkligen är epidemi med stort E på stället men annars...definitivt inte!

• Punkster

Där jag jobbar ger vi inte barnen några mediciner, medikamenter eller behandlingar öht. Det har med försäkringsansvar att göra, och eftersom ingen av oss är sjukvårdsutbildad så är det den enskilda pedagogens personliga ansvar om han/hon vill ta på sig något sådant. Om inte övergår det till skolsköterskan.

Undantaget är ett barn med diabetes, där har en av pedagogerna fått gå en kurs för att lära sig hantera insulinpump och "testmaskinen". 

• yodi
    BeanBag skrev 2013-06-28 22:35:08 följande:

Har under alla år jag jobbat aldrig varit med om en större epedemi, och aldrig att en personal fått det. men det finns ingen chans att vi skulle hinna kamma och behandla 20 barn på mindre än tre personal.

det var för ca fem, fyra år sedan som det var ett riktigt jäkligt år i våran kommun, alla förskolorna och alla skolor hade ett rent helsike rent ut sagt, det gick bara runt, runt och runt. men våran förskola var den som blev av med det först och det tror jag berodde mycket på pedagogernas hjälp, någon av dom blev inte alls drabbad medans en fick det en gång och en stackare fick det flera gånger.
Svar på tråden Förskolan vill inte ge förebyggande lusmedel - Ger bara livsuppehållande mediciner