• Blå mosaik

Rätt till ersättning av försvunnen utlånad sak?

Hej!

Vi lånade ut en hundbur (flygbur nypris ca 1500 kr) till en ytlig kompis för 10 år sedan, vi har sedan inte behövt buren förrän nu och då kontaktade jag kompisen, då visar det sig att de haft inbrott i källaren och buren är stulen.
    Hade ni bara accepterat det eller skulle ni kräva ersätnning av kompisen?

• Svar på tråden Rätt till ersättning av försvunnen utlånad sak?
  • Vickan I

Accepterat det. Hade inte orkat tjafsa om 1500 spänn. Särskilt inte om den blev stulen...om det nu är sant.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Griseknoen35

För tio år sen? Hade jag nog inte ens kommit ihåg.. Och värdet på den idag måste ju legat på 0...

• Jimman

Den var det värde 0 på idag så varför tjafsa

• Ellie

Hade det varit nyss det hänt skulle man kunna be att de skaffar fram en liknande bur, eftersom man bör kunna få tillbaka det man lånar ut, kan jag tycka. Fick de ersättning av sitt försäkringsbolag för buren?

När ni inte hört av er på 10 år kan jag känna att buren är "preskriberad". Man kan inte räkna med att lämna sina saker hos andra (ytliga bekanta) i ett decennium, och sedan komma och tro att de finns kvar i samma skick.

• Örontrumpet

Sitter du och fnular på många oförrätter för decennier sen som du kan kassera in idag?

• Blå mosaik

Jag kan tala om att dessa burar har mycket bra andrahandsvärde. Håller i flera decennier och har sett likadana ut i kanske 20 år. Vi skulle kunnat sälja den idag för ca 500-700 kr.

Jag vill inte tjafsa, undrade bara vad som är brukligt.
    Hade det varit jag som lånat buren för 10 år sedan hade jag utan att tveka gett kompisen minst 500 spänn, men jag är kanske lite väl snäll ibland.

• Blå mosaik

Förresten. Vi har haft kontakt under dessa 10 år och det har pratats om att vi skulle få tillbaka buren flertalet gånger.

• Ellie
    Blå mosaik skrev 2013-06-28 20:48:04 följande:
    Förresten. Vi har haft kontakt under dessa 10 år och det har pratats om att vi skulle få tillbaka buren flertalet gånger.
    Då låter det konstigt att de inte nämnt något om inbrottet. Nästan som om det är en undanflykt. Kanske de själva gett bort buren? Nu spekulerar jag givetvis.
    Det bästa/enklaste är nog ändå att släppa det. Iom att ni pratat om det ibland kan du ju försiktigt höra efter om de tänkt ersätta dig med något, men fundera på om det är värt det.
  • Örontrumpet
    Ellie skrev 2013-06-28 21:39:25 följande:
    Då låter det konstigt att de inte nämnt något om inbrottet. Nästan som om det är en undanflykt. Kanske de själva gett bort buren? Nu spekulerar jag givetvis.
    Det bästa/enklaste är nog ändå att släppa det. Iom att ni pratat om det ibland kan du ju försiktigt höra efter om de tänkt ersätta dig med något, men fundera på om det är värt det.
    Å andra sidan har ju inte TS gjort mer än att ta upp det några gånger.
    Jag vet att fodringar för företag alltid har en viss preskriptionstid, 3-5 år tror jag. Poängen är att om man hårddrar det och börjar prata juridik tror jag att det stupar på just att det gått så många år utan påtagliga försök att få tillbaka den.
  • Ellie
    Örontrumpet skrev 2013-06-28 21:43:37 följande:
    Å andra sidan har ju inte TS gjort mer än att ta upp det några gånger.
    Jag vet att fodringar för företag alltid har en viss preskriptionstid, 3-5 år tror jag. Poängen är att om man hårddrar det och börjar prata juridik tror jag att det stupar på just att det gått så många år utan påtagliga försök att få tillbaka den.
    Ja, jag håller med om detta. TS har inte längre "rätt" till buren, men det kan ju hända att vännen ändå tycker det känns ok med ersättning. TS kan nog inte kräva detta, och jag tycker egentligen inte heller att TS bör fråga, utan helst släppa det. Har man inte mer intresse av sina saker än att man låter andra agera förvaringscentral tills man behöver dem 10 år senare så kan man inte vänta sig att få dem tillbaka.

Jag blev mer nyfiken på vad som egentligen hänt. Även om TS bara tagit upp det några gånger, så kan man ju nämna om den inte längre finns kvar. Antagligen har väl inbrottet skett efter senaste gången de pratade om det.
Svar på tråden Rätt till ersättning av försvunnen utlånad sak?