• Månsten

Gravid och träffa någon som behandlats med radioaktiv jod?

Någon som behandlats genom att dricka radioaktiv jod vad har ni fått för reskriktioner efter behandligen? Har ni fått jobba direkt efter eller varit sjukskrivna?

Har fått höra på omvägar att en kollega ska göra denna behandling, personen verkar ta lite lätt på de och ska åka till jobbet efter. Har hört att man ska undvika kontakt med Gravida och barn? Även hålla vist avstånd till andra människor och hygienen är jätte viktig. Någon som gjort detta och vad fick ni för restriktioner?

Vad han man som Gravid råka ut för om man har kontakt med en person som druckit radioaktiv jod? 

• Svar på tråden Gravid och träffa någon som behandlats med radioaktiv jod?
  • FruLiNi

Man ska inte vara i kontakt med någon som behandlats med radioaktivt jod på flera dagar efteråt.

• CoolJen

Är det sånt man får om man ska röntgas?
    Jag var höggravid när min son röntgades och efter någon timme igen fick jag hålla i honom

• Månsten
    CoolJen skrev 2013-06-28 20:20:11 följande:
    Jag var höggravid när min son röntgades och efter någon timme igen fick jag hålla i honom

de finns olika anledningar att man behandlas av detta och olika doser med har ja hört. Vet inte riktigt hur de fungerar.
  • Månsten
    FruLiNi skrev 2013-06-28 20:18:24 följande:
    Man ska inte vara i kontakt med någon som behandlats med radioaktivt jod på flera dagar efteråt.

Vet du vad riskerna är?
  • FruLiNi

I mitt jobb hade vi att göra med en person som hade behandlats m radioaktivt jod mot sin cancer. Vi fick instruktioner om att inte vistas i hennes rum och hon fick heller inte lämna sitt rum.

• Månsten
    FruLiNi skrev 2013-06-28 20:52:16 följande:

I mitt jobb hade vi att göra med en person som hade behandlats m radioaktivt jod mot sin cancer. Vi fick instruktioner om att inte vistas i hennes rum och hon fick heller inte lämna sitt rum.

Misstänker att de är så här med egentligen om personen följer resktuktioner. Vi som är i närheten har ju inte en aning.
    ungefär hur lång tid handlade de om?
  • FruLiNi
    Månsten skrev 2013-06-28 21:01:03 följande:
    Misstänker att de är så här med egentligen om personen följer resktuktioner. Vi som är i närheten har ju inte en aning.
    ungefär hur lång tid handlade de om?

Nja, fast den här personen fick inte jobba efter behandlingen. Jag jobbar på en kvinnojour och den här kvinnan bodde hos oss och var sjukskriven. Tror att det handlade om en vecka som hon var tvungen att vara isolerad.
  • Monksingen

På mitt jobb får vårdtagaren vistas själv inne på en sal med blyskärmar i 2 dygn efter behandling. Efter det är det ok att åka hem. De ska inte vara "ute i samhället". Barn och gravida är big no no!

♥ Mamma till en stor personlighet ♥
  • Monksingen
    CoolJen skrev 2013-06-28 20:20:11 följande:

Nej det är inte sånt! Det här är en lite aggressivare behandling för sköldkörtel-sjukdomar.
    ♥ Mamma till en stor personlighet ♥
  • Månsten
    Monksingen skrev 2013-06-28 21:53:57 följande:
    På mitt jobb får vårdtagaren vistas själv inne på en sal med blyskärmar i 2 dygn efter behandling. Efter det är det ok att åka hem. De ska inte vara "ute i samhället". Barn och gravida är big no no!

läste någonstanna att de inte ska ha kontakt med gravida och barn 2 veckor efter behandling. Känns sådär att ha denna person på jobbet då
  • lionness

Aktualiserar denna fråga då jag har samma dilemma på mitt jobb och där personen som ska genomgå behandlingen dessutom är min chef. Hur gick det TS, hur hanterade du det?

• Månsten

Jag prata med min Chef och sa att jag kommer inte befinna mig på jobbet om jag ska behöva träffa denna person i fråga. Tyckte de tog väldigt lätt på de och inte förstod allvaret i detta. Personen i fråga hade berättat i förbifarten för en på jobbet att han skulle behandlas för detta och inte sagt något till chefen, Chefen prata med han och då berätta han vad han skulle göra men hade tänkt jobba ändå.
    Sluta med att han befann sig på jobbet men själv i egen lokal och när alla hade gått hem så gick han ut i våra lokaler och jobba. Fruktansvärt besviken på min meschefs agerande.  

Alla som behandlas med detta blir informerade hur de ska hantera och träffa andra att de ignonerar detta är fruktansvärt. Denna person fick inte vara nära någon i mer än 10 minuterde första dagarna och skulle väl undvika kontakt med andra människor i 2 veckor. De ska vara extremt noga med hygien. Undvika kontakt speciellt med gravida och barn.

Men de är upp till personen själv att informera om vad de ska göra så de kan finnas människor som behandlats men rör sig som vanligt bland folk, man har inte en anning.  

• marimi

ska få behandling med radioaktivt jod för min sköldkörtel kan mina hundar vistas nära mig..
    svårt att lämna bort 4hundar för flera dagar ,,

Svar på tråden Gravid och träffa någon som behandlats med radioaktiv jod?