Gå på begravning fast man inte är "välkommen"...
Min fd sambos farmor gick nyligen bort.
Min fd sambo och jag levde tillsammans i nästan 14 år och vi separerade i januari i år. Jag har gått vidare och har en ny relation med en man. Jag och mitt ex är fortfarande väldigt goda vänner, hör av varandra så gott som varje vecka. Han är en av mina bästa vänner och han är glad att jag träffat en ny. Allt är frid och fröjd.
Min exs familj och släkt har varit "väldigt speciella" under de år vi var tillsammans. Hans mor (min svärmor) har under många år uteslutit mig ut familjen och vägrat låta mig vara med vid familjesammankomster, men under de senaste åren slöt hon fred och vi umgicks sporadiskt.
Den som varit den i släkten som tagit mig under sina vingar var mitt exs farmor. "Farmor K" var en väldigt speciell person som många hade svårt för, hon var plump, var brutalt ärlig och sa ibland saker som inte alltid var lämpliga. Men "Farmor K" hade ett hjärta av guld som jag fick uppleva. Vi pratade på telefon, vi tog promenader tillsammans och hon inbjöd mig alltid att fira högtider hos henne då min dåvarande sambo firade med sina föräldrar (dit jag inte var bjuden). Jag kände att hon stod på min sida.
Även om jag och min fd separerat frågade hon efter mig då hon låg på sjukbädden. Den 18 juli gick "Farmor K" bort, 79 år gammal.
Jag har alltid tänkt att gå på hennes begravning. Jag anser att en begravning är till för att hedra personen och ta ett sista adjö, vilket jag aldrig fick. Hon begravs på torsdag.
Pratade med mitt ex. idag och han sa att han så gärna ville ha mig med på begravningen, men att en av "Farmor Ks" söner (inte min fd "svärfar") inte vill ha någon annan än barn, barnbarn (+respektive) och barnbarnsbarn. Hon ska ha gjort klart för "omvärlden" (genom ett vita arkiv) att hon både ville ha släkt och vänner närvarande då hon begravs.
Är det fel att av mig att sitta längst bak i kapellet, ta mitt adjö och sedan inte närvara vid minnesstuden? (samtliga i släkten vet vem jag är. har aldrig haft tanken att närvara vid minnesstunden ändå)
Eller ska jag skicka en minnesgåva? (Hjärt- och lugnfonden som står i dödsannonsen och som jag gärna stödjer ändå). Men om jag skickar en minnesgåva får jag inte ta ett ordentligt avsked av "Farmor K"..
Som min fd sambo skrev till mig då han gav dödsbudet..... Du är nog den enda som verkligen tyckt om Farmor.
Jag är så kluven, därför ber jag om råd!