• Anova

Gå på begravning fast man inte är "välkommen"...

Min fd sambos farmor gick nyligen bort.

Min fd sambo och jag levde tillsammans i nästan 14 år och vi separerade i januari i år. Jag har gått vidare och har en ny relation med en man. Jag och mitt ex är fortfarande väldigt goda vänner, hör av varandra så gott som varje vecka. Han är en av mina bästa vänner och han är glad att jag träffat en ny. Allt är frid och fröjd. 

Min exs familj och släkt har varit "väldigt speciella" under de år vi var tillsammans. Hans mor (min svärmor) har under många år uteslutit mig ut familjen och vägrat låta mig vara med vid familjesammankomster, men under de senaste åren slöt hon fred och vi umgicks sporadiskt.

Den som varit den i släkten som tagit mig under sina vingar var mitt exs farmor. "Farmor K" var en väldigt speciell person som många hade svårt för, hon var plump, var brutalt ärlig och sa ibland saker som inte alltid var lämpliga. Men "Farmor K" hade ett hjärta av guld som jag fick uppleva. Vi pratade på telefon, vi tog promenader tillsammans och hon inbjöd mig alltid att fira högtider hos henne då min dåvarande sambo firade med sina föräldrar (dit jag inte var bjuden). Jag kände att hon stod på min sida.
    Även om  jag och min fd separerat frågade hon efter mig då hon låg på sjukbädden. Den 18 juli gick "Farmor K"  bort, 79 år gammal. 

Jag har alltid tänkt att gå på hennes begravning. Jag anser att en begravning är till för att hedra personen och ta ett sista adjö, vilket jag aldrig fick. Hon begravs  på torsdag.   

Pratade med mitt ex. idag och han sa att han så gärna ville ha mig med på begravningen, men att en av "Farmor Ks" söner (inte min fd "svärfar") inte vill ha någon annan än barn, barnbarn (+respektive) och barnbarnsbarn.  Hon ska ha gjort klart för "omvärlden" (genom ett vita arkiv) att hon både ville ha släkt och vänner närvarande då hon begravs. 

Är det fel att av mig att sitta längst bak i kapellet, ta mitt adjö och sedan inte närvara vid minnesstuden? (samtliga i släkten vet vem jag är. har aldrig haft tanken att närvara vid minnesstunden ändå)
    Eller ska jag skicka en minnesgåva? (Hjärt- och lugnfonden som står i dödsannonsen och som jag gärna stödjer ändå). Men om jag skickar en minnesgåva får jag inte ta ett ordentligt avsked av "Farmor K".. 

Som min fd sambo skrev till mig då han gav dödsbudet..... Du är nog den enda som verkligen tyckt om Farmor.

Jag är så kluven, därför ber jag om råd!            

• Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är "välkommen"...
  • Simone de Beauvoir

Nej, jag tycker inte att det är fel. Jag tycker däremot att det är fel av sonen att vilja utesluta vänner från begravningen.

• Anova

Tack för input..

Kyrkan i sig (Svenska kyrkan) kan väl inte neka någon att komma in i kapellet?   

• TommyAngelo

Det borde väl vara hennes önskningar som gäller och inte sonens.

Håller du bara låg profil tycker jag absolut att du ska gå dit. 

Mr. Salieri sends his regards
  • Anonym (Respekt)

Att komma oinbjuden på en begravning är inget jag skulle göra. Du förstår hur illa det kan gå m någon lackar ur? Jag skulle besöka graven efteråt. Min bästa kompis tog livet av sig och trots att hon hade många, många vänner ville familjen hålla det litet. Endast släkt samt de absolut närmsta vännerna fick komma. Jag vet att många andra också ville, men det lämpar sig inte att riskera bråk nne i en kyrka.

• Lilas

Jag tycker absolut att du kan gå, och är inte kyrkan öppen för alla?

• Anonym (Sommar)

Du tänker helt rätt. Begravningen är i första hand för att hedra den avlidna och i det ingår det att respektera den avlidnas önskningar. För det andra är begravningen även till för de sörjande och ett tillfälle för de att ta farväl. Du hade i allra högsta grad en relation med farmor k och vill förstås också både hedra henne men även ta farväl för egen del. Dessutom är begravningar i kyrkan öppna för alla. Random joe från gatan får närvara om han känner för det.

• TommyAngelo
    Anonym (Respekt) skrev 2013-06-28 20:36:26 följande:
    Du förstår hur illa det kan gå m någon lackar ur?
    Ja, det blir väldigt pinsamt för den som lackar ur.
    Mr. Salieri sends his regards
  • Anonym (sörjer)
    Att komma oinbjuden på en begravning är inget jag skulle göra. Du förstår hur illa det kan gå m någon lackar ur? Jag skulle besöka graven efteråt. Min bästa kompis tog livet av sig och trots att hon hade många, många vänner ville familjen hålla det litet. Endast släkt samt de absolut närmsta vännerna fick komma. Jag vet att många andra också ville, men det lämpar sig inte att riskera bråk nne i en kyrka.
    Det vanliga är att begravningar annonseras i tidningen, i samband med dödsrunan tror jag. Minnesstunden brukar vara för inbjudna, närmast sörjande.

Svårt tycker jag att veta vem som ska respekteras, de efterlevande som egentligen inte respekterar den avlidnas sista önskan, eller den avlidna.
  • Simone de Beauvoir
    Anova skrev 2013-06-28 20:33:08 följande:
    Tack för input..

Kyrkan i sig (Svenska kyrkan) kan väl inte neka någon att komma in i kapellet?   
    Om inte familjen är VÄLDIGT speciell har jag svårt att föreställa mig att någon skulle neka dig att komma in i kapellet.
  • Anova

Självklart vill jag inte ställa till bråk. 

När en ung person tar livet av sig så förstår jag hur svårt det kan vara för en familj att komma över det, och då förstår jag att man vill ha den närmsta kretsen vid begravningen.
    Men i mitt fall är det en person som dog av ålderdom, vi hade en "släkt-relation" i många år och jag är känd av hela hennes släkt.
    Dessutom tror jag att jag var närmre henne än vissa av hennes barnbarn. 
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är "välkommen"...