• Anonym (mamma)

Utredning våld umgänge

Jag ska till familjerätten som ska göra en utredning för mitt barn som är dryga året. Jag har tagit mig ur ett förhållande med våld som mitt barn bevittnat och mått dåligt av. Han har inte träffat sin pappa på över 6 månader och nu ska vi ha en muntlig förberedelse så familjerätten ska göra en utredning.

Någon som varit i samma sits? Hur går det till? Vad är viktigt? Behöver tips och råd.

• Svar på tråden Utredning våld umgänge
  • Anonym (Z)

Gå dit var dig själv och svara ärligt på frågorna har du rent mjöl i påsen Hardy inget att oroa dig för

• Anonym (insatt)
    Anonym (mamma) skrev 2013-06-28 22:42:25 följande:
    Jag ska till familjerätten som ska göra en utredning för mitt barn som är dryga året. Jag har tagit mig ur ett förhållande med våld som mitt barn bevittnat och mått dåligt av. Han har inte träffat sin pappa på över 6 månader och nu ska vi ha en muntlig förberedelse så familjerätten ska göra en utredning.

Någon som varit i samma sits? Hur går det till? Vad är viktigt? Behöver tips och råd.
    Det görs ingen utredning före förberedelsen utan tingsrätten har bett soc lämna upplysningar enl FB 6:20. Det är en kort redogörelse för läget i konflikten och utmynnar inte i något förslag från familjerättens sida. En mer omfattande utredning (inkl förslag) kan komma senare, efter förberedelsen ....
  • Anonym (mamma)

Ok men soc har redan skickat ut sin redogörelse. Är det så att fr ska göra samma sak? Men det är som du skriver fb 6 20. Tydligen ungefär en timmas möte, för att kunna ta ett interimistisk beslut. Hoppas dom inte kommer med förslag efter en träff och endast en timmes möte....kan det vara så?

Anonym (insatt) skrev 2013-06-30 18:39:36 följande:
    Det görs ingen utredning före förberedelsen utan tingsrätten har bett soc lämna upplysningar enl FB 6:20. Det är en kort redogörelse för läget i konflikten och utmynnar inte i något förslag från familjerättens sida. En mer omfattande utredning (inkl förslag) kan komma senare, efter förberedelsen ....

• Anonym (råd)

Om du ska på en muntlig förberedelse så ta med ett ombud! Det är jätteviktigt! För det kan gå åt h.....e annars.
    Varit med om det. Sätter inte min fot på tingsrätten igen någonsin utan ett ombud. och lär väl hamna där flera gånger eftersom det började när barnet knappt var fött. Ett ombud hjälper dig också med tips inför utredningen.
    Det är viktigt för vilket umgänge det blir i framtiden för ditt barn! Så vad du än gör ta med ett ombud! Det finns rätthjälp o rättskydd (genom hemförsäkringen).

• Anonym (råd)
    Anonym (mamma) skrev 2013-07-01 21:59:23 följande:
    Ok men soc har redan skickat ut sin redogörelse. Är det så att fr ska göra samma sak? Men det är som du skriver fb 6 20. Tydligen ungefär en timmas möte, för att kunna ta ett interimistisk beslut. Hoppas dom inte kommer med förslag efter en träff och endast en timmes möte....kan det vara så?
    Jo, om barnets pappa kräver umgänge interimistiskt så kommer han antagligen få det! Så ta med ombud! Du kommer kanske bli upprörd, arg, säga fel saker o annat och då måste du få hjälp att bevara ditt lugn o säga de rätta sakerna på den korta tiden ni är där. Annars kanske ditt barn få mer umgänge än vad som är lämpligt t ex.
    En domare är inte utbildad i mer än juridik och han/hon ska bestämma över ditt barn. Du behöver hjälp.

Efter en vecka efter det korta mötet kommer det besked om vilket umgänge det blev tills huvudförhandlingen ska hållas (kan gå ett år emellan och barnet har ju rätt träffa sin pappa under det året).
  • Kjell2

Ta med ett ombud.
    Bestämma dig vad du vill, vad som är acceptabelt och vad du absolut inte vill.

Läs igenom all dokumentation.

Fundera på om övervakat umgänge är acceptabelt. I så fall förslå det.

• Anonym (mamma)

Jag har verkligen örsökt få med allt på en timme. Jobbigt att ta upp allt igen men nu är det gjort. Jag har skaffat mig ett ombud till muntliga förhandlingen. Tack är alla svar och att ni finns. Om det finns lera som har erfarenheter om våld och interimistiska beslu så skriv gärna och berätta! Kram

Anonym (mamma) skrev 2013-06-28 22:42:25 följande:
    Jag ska till familjerätten som ska göra en utredning för mitt barn som är dryga året. Jag har tagit mig ur ett förhållande med våld som mitt barn bevittnat och mått dåligt av. Han har inte träffat sin pappa på över 6 månader och nu ska vi ha en muntlig förberedelse så familjerätten ska göra en utredning. Någon som varit i samma sits? Hur går det till? Vad är viktigt? Behöver tips och råd.

Svar på tråden Utredning våld umgänge