Millan83 skrev 2013-06-29 00:26:25 följande:
Statistik. Men jag fattar det ändå inte. Om man är så pass "orolig" för eventuella avvikelser att man gör testet, blir man då nöjd när man fått siffror som ändå inte säger ett dugg om hur just ditt barn mår? Man kan ju ändå få ett sjukt barn, vara undantaget osv. Om jag blir gravid igen kommer jag göra fvp om jag vill veta hur bebisen mår. Kul med tidigt ultraljud men jag vill gärna veta hur bebisen verkligen mår, vad jag ska förbereda mig på. Skulle ändå inte slappna av om jag fick goda siffror.
För mig handlar det om att väga risker mot varandra. Om jag får kub 1:10000 ( som jag fick, )så känns det som för stor risk att göra ett fostervattensprov med risk 1:100 att det resulterar i
Missfall på kanske ett helt friskt barn. Om jag däremot fått ett kub 1:10 så skulle det ustället helt klart kännas som en adekvat risk att ta fvp. Lugn blir man väl för övrigt aldrig igen som förälder? Är det inte oro för graviditeten, så är det psd, sjukdom, oro för små fingrar som ska klämmas i dörrspringan, cykelolyckor, mobbing eller tonårsfyllor ..