• ako75

Vad är egentligen vitsen med Kub? Finns den.

Jag är inte gravid o tänker nog inte bli det igen heller, vi har två fina ungar redan. Ramlade in här o slösurfar lite o hamnade på fosterdiagnostik o började läsa. Dessa Kubtest verkar ju helt vanskliga då folk får både höga o låga siffror och barn med eller utan trisomier hur som helst. Vad är egentligen poängen och hur kommer det sig att vården i de flesta landsting sponsrar i princip alla med dessa tester som i inte verkar säga något, egentligen. Förklaring, tack, någon insatt?

• Svar på tråden Vad är egentligen vitsen med Kub? Finns den.
  • Queenie70

Kub är riskfritt. Ett sätt att beräkna oddsen. Vitsen för mig var att OM jag fått dåliga siffror hade jag valt att gå vidare med fostervattensprov, men då detta är förenat med viss missfallsrisk så ville jag inte ta den risken innan jag gjort en riskuppskattning med hjälp av kub.

• listo

Kub är ju bara en riskuppskattning, inget kromosomtest eller så...

• ako75

Jo jag vet ju att det är riskfritt o hur det går till ( har t o m gjort en gång med bra resultat som tur var) men om man läser här så ser man nu hur mga som helst som fått dåligt resultat o friska barn, så det verkar ju så vanskligt liksom. Ger det något vettigt eller bara oro? Finns det verkligen någon större vits med det?

• Fiya

Tycker det är toppen. Hade "höga värden" med den äldsta - det gjorde att jag hade gått om tid på mig att läsa i lugn och ro vad det faktiskt innebar rent fysiskt, läsa bloggar av föräldrar till barn med ds och vad det kunde innebära rent psykiskt - hade kunnat komma till nytta. Dottern hade inte ds när hon föddes, men jag har en högre förståelse idag än vad jag hade då - det är ju alltid något.  

• listo

Som med all statistik och alla uppskattningar kan det nog vara väldigt värdefullt om man är införstådd med förutsättningar, ingående parametrar och vad som påverkar siffrorna på vilket sätt.
    Men det kräver ju väl insatt personal, och med tanke på att vårdpersonal av naturliga skäl inte har matte och statistik som paradgren så kan jag föreställa mig att kubtest i många fall skapar mer oro än det gör nytta.

Men sedan tror jag också det är många gravida som inte tänker till innan de gör ett sånt test, just för att det inte är något riskabelt test. Men resultatet måste ju ändå förstås och hanteras, och det är nog inte alla beredda på, verkar det som.

• Millan83

Statistik. Men jag fattar det ändå inte. Om man är så pass "orolig" för eventuella avvikelser att man gör testet, blir man då nöjd när man fått siffror som ändå inte säger ett dugg om hur just ditt barn mår? Man kan ju ändå få ett sjukt barn, vara undantaget osv. Om jag blir gravid igen kommer jag göra fvp om jag vill veta hur bebisen mår. Kul med tidigt ultraljud men jag vill gärna veta hur bebisen verkligen mår, vad jag ska förbereda mig på. Skulle ändå inte slappna av om jag fick goda siffror.

• Queenie70
    Millan83 skrev 2013-06-29 00:26:25 följande:
    Statistik. Men jag fattar det ändå inte. Om man är så pass "orolig" för eventuella avvikelser att man gör testet, blir man då nöjd när man fått siffror som ändå inte säger ett dugg om hur just ditt barn mår? Man kan ju ändå få ett sjukt barn, vara undantaget osv. Om jag blir gravid igen kommer jag göra fvp om jag vill veta hur bebisen mår. Kul med tidigt ultraljud men jag vill gärna veta hur bebisen verkligen mår, vad jag ska förbereda mig på. Skulle ändå inte slappna av om jag fick goda siffror.

För mig handlar det om att väga risker mot varandra. Om jag får kub 1:10000 ( som jag fick, )så känns det som för stor risk att göra ett fostervattensprov med risk 1:100 att det resulterar i

Missfall på kanske ett helt friskt barn. Om jag däremot fått ett kub 1:10 så skulle det ustället helt klart kännas som en adekvat risk att ta fvp. Lugn blir man väl för övrigt aldrig igen som förälder? Är det inte oro för graviditeten, så är det psd, sjukdom, oro för små fingrar som ska klämmas i dörrspringan, cykelolyckor, mobbing eller tonårsfyllor ..
  • Brumma

Millan83 - skulle personligen aldrig göra ett fvp utan anledning...
    Har redan flera missfall bakom mig och göra ett prov där risken att det framkallar ännu ett missfall - nej, det är ett val jag verkligen inte kan förstå..
    KUB är ju ett sätt att få en indikation på om barnet överhuvudtaget ligger i riskzonen, så varför inte göra det först?
    Visst missar de ibland, och visst får en del dåliga siffror utan att det är ngt fel - men oftast stämmer det ju - har du höga siffror är risken minimal att det finns en kromosomavvikelse.
    Faktum är att ett KUB test visar avvikelser med 90% säkerhet...
    Så även då det visar fel ibland är det enbart i tio procent av fallen de missar...
    Värt att göra innan man eventuellt framkallar missfall i onödan?

www.doktorn.com/artikel/kub-undersökning-vid-graviditet

Svar på tråden Vad är egentligen vitsen med Kub? Finns den.