• Kristin24

Rivit sönder nya tapeten!!!!

Nyss kom min dotter till mig med en tapet bit i handen och var jätte lycklig, NEJ tänkte jag!! Gick ut i vardagsrummet o kollade jo visst hon har dragit bort en rejäl bit av den nya tapeten och vi som bor i hyres lgh.

Nu är hon på sitt rum o skämms....får man tapetsera om själv nu, eller ska jag kontakta hyresvärden?

• Svar på tråden Rivit sönder nya tapeten!!!!
  • Saltlakrits

Nu bor jag i hus men jag har för mig att vi fick stå för de skador som vi gjort i vår gamla lägenhet.. Man behöver inte tapsera om men de skickar en räkning... Det betyder att det blir nog billigare om ni fixar det själva den dan ni flyttar.. Jag vet att vi målade något rum som tapeterna var dåliga i, och det kom vi undan med...

• Arctura

Prata med hyresvärden, så får du veta hur du ska bära dig åt... men det blir nog billigast om ni tapetserar om själva tror jag!

• Kristin24

Vi har ju tapetlängder kvar, flyttade in för 2 månader sen. Så de märker nog inget om vi tapetserar om där själva....ska ringa pappa sen o höra om han kan hjälpa oss. tack för svar

• sandra084

Om ni hyr lägenhet och ska bo kvar ett tag till,gör ingenting åt det.
    Hon kanske gör det igen.

Vi väntade med det.Vår dotter älskade att riva sönder tapeter,pilla med dom hi hi..blev dyrt för oss..men v gjorde ingenting åt det förrän vi flyttade,då gjorde vi det själva.

Kolla med hyresvärden.

• en glad

Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men alla föräldrar har nog varit med om barn som river sönder och ritar på tapeter. De är så de små, de testar likt och olikt! Jag skulle nog bli mest arg på mig själv att jag hade dålig koll på barnet. Ett litet barn förstår inte vidden av trasiga tapeter när de flesta andra papper är tillåtna? In och skämmas på rummet som första åtgärd skulle nog inte jag ta till.... eller är barnet ganska stort och ni har pratat om "att riva sänder tapeter" tidigare?

• MamiMoa

Idag såg jag att Anton hade pillat bort en bit. Inget och göra nåt. Men får bara tapetsera om när man ska flytta härifrån.

• mammatilldig

detta kommer säkert att hända igen eller så får ni vackra konstverk på väggarna

• mammatilldig

ser att lillen bara är 1år så har du mycket att se framemot gå in och trösta lillen nu (skulle jag ha sagt om det var lite tidigare)

• Minimum

man kan laga, genom att sandpappar på kanterna på en måttklippt tapetbit och klistra fast med tapetklister, så fick sambon göra när vi flyttade ihop eftersom att hans fåglar tuggat på tapeterna i vardagsrummet! Syntes inte ett dugg!

• Katharina

Är det inte dåligt tapetserat om man kan dra loss en bit tapet???

• Kristin24

jo dåligt tapetserat är det....ska nog sitta en list där hon fick tag på tapeten.

Vill bara säga det att vi har våran uppfostringsmetod med att hon får gå in på sitt rum när hon inte lyssnar på nej, då vi sagt det många gånger o lyft bort henne. men inte låter jag henne vara där inne i en timme!!! Bra någon minut, sen går jag in o kramar henne och visar igen vad soom var nej och berättar varför. Hon är ett år men jag tycker att det är lika bra att börja uppfostra på en gång, hon förstår mer än vad vi tror, märkte vi i jul då hon inte fick röra granen, det lärde hon sig efter 2 gånger.

• SandvikenMamma

Usch, jag får ont i magen av att läsa vad du skrivit TS. Stackars ditt barn.
    Har ingen annat att säga... Bara ett år?

Vart är världen på väg..?

• Katharina

Ja, inte tycker jag att man ska uppfostra en ettåring med straff Du skriver att det är lika bra att börja uppfostra på en gång. Men du förstår väl att uppfostran inte ser likadan ut under hela barnets uppväxt? En ettåring har inte lärt sig konsekvenstänkande i den bemärkelsen att hon förstår varför man inte får göra si eller så. Hon förstår bara dina reaktioner och jag lovar att hon tar efter er... om du uppfostrar henne med straff som att gå in på rummet eller liknande så kommer hon att "trotsa" för det är det hon lär sig.

Jag anser att man avleder en ettåring från det som är farligt och man visar och förklarar... Man skrämmer inte till lydnad.

• lövet2

Jag läste något i en annan tråd, som jag gärna citerar:
    Om barnet petar på vägguttaget ska mamman ha smisk!

• Ploe

Det går inte att få ettåringar att förstå nej, eller konsekvenserna av att inte lyda ett sådant. Man kan bara avleda uppmärksamheten.

Jag håller med tidigare inlägg; det är föräldrarnas fel om barnet har sönder saker. Och hennes eget rum ska väl inte vara en plats för bestraffning. Skrämmande!!!

• SandvikenMamma

TS:
    En fråga, vart var du och pappan när den här händelsen utspelade sig? Brukar ni inte ha koll på barnet? Tänk vilken tur att det bara var tapeterna som hon hade varit på, och inte nånting farligt.

• Bigfoot

Jag har också erfarenhet av tapet-rivning. Min ett-åring har rivit ned hela bården i min äldre dotters rum. Så det blir till att göra om!
    Sen är det ingen idé att straffa en ett-åring, h*n förstår inte att det är en konsekvens av hennes handlande. Det enda som gäller är att förebygga och om olyckan är framme, lyfta bort barnet och avleda.

Svar på tråden Rivit sönder nya tapeten!!!!