Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 11:38:52 följande:
Så fungerar det inte för oss, vi har alltid gjort så att den ena hämtar, den andra lämnar, nu kan jag inte hämta så tänkte betala för min del, fast milersättningen inte är i närheten av praxis, tycker det är snällast och skapar minst bråk.
Socialen har sagt att vi ska dela resorna enligt ekonomin men vi gjorde det lättare för oss.
Men jag får välja det billigaste färdmedlet?
Som sagt, nu finns inga regler direkt utan om man inte är överens får man ta hjälp och då brukar det vara så att man ska bidra utefter förmåga.
Vet ju inte vad det handlar om för summor och vad det handlar om för tid. Skjutsas barnet i bil men buss blir billigare? Eller handlar det om att man vanligen flyger varannan gång med barnet och att du nu vill betala vad en bussbiljett med medföljande extra tidsåtgång kostar?
Rent krasst skulle jag tänka att jag skulle betala det färdmedlet som vanligen nyttjas, används bil i normalfallet, alltså att du skulle ha hämtat med bil, så skulle jag betala kostnaden för bil om den andra avser att lämna barnet med bil. Om den andra vanligen lämnar med buss, och tänker göra det även nu så skulle jag betalt bussbiljetten även om jag vanligen lämnar/hämtar med bil.
Skulle dock den andra föräldern hittat skjuts (inte taxi) så skulle jag betalt bilkostnaden eftersom det var vad jag ändå hade fått betala, plus min tid, om jag själv hämtat.