• Anonym (ersättning)

Det här med reseersättning

Hej! Någon som vet hur det fungerar med reseersättning?
    Det är så att jag kan inte hämta mitt barn och andra föräldern vill ha ersättning för resan, jag tänkte ta det billigaste alternativet, tycker att föräldern kan välja själv om den vill komma billigt eller dyrt.
    Går det till så?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-30 11:30
    Om man ska gå enligt milersättning behöver jag inte betala men jag tycker det är mest schysst att göra så.

• Svar på tråden Det här med reseersättning
  • SupersurasunkSara

Det finns eg inga regler men kutym har varit att man betalar utefter förmåga. När jag frågade (ganska länge sen) gällde att boendeföräldern betalade utefter förmåga till det billigaste alternativet om sträckan översteg 10 mil enkel resa, uf var dock alltid den som skulle utföra det praktiska med hämtning och lämning.

• Anonym (ersättning)
    SupersurasunkSara skrev 2013-06-30 11:35:43 följande:
    Det finns eg inga regler men kutym har varit att man betalar utefter förmåga. När jag frågade (ganska länge sen) gällde att boendeföräldern betalade utefter förmåga till det billigaste alternativet om sträckan översteg 10 mil enkel resa, uf var dock alltid den som skulle utföra det praktiska med hämtning och lämning.
    Så fungerar det inte för oss, vi har alltid gjort så att den ena hämtar, den andra lämnar, nu kan jag inte hämta så tänkte betala för min del, fast milersättningen inte är i närheten av praxis, tycker det är snällast och skapar minst bråk.
    Socialen har sagt att vi ska dela resorna enligt ekonomin men vi gjorde det lättare för oss.
    Men jag får välja det billigaste färdmedlet?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 11:38:52 följande:
    Så fungerar det inte för oss, vi har alltid gjort så att den ena hämtar, den andra lämnar, nu kan jag inte hämta så tänkte betala för min del, fast milersättningen inte är i närheten av praxis, tycker det är snällast och skapar minst bråk.
    Socialen har sagt att vi ska dela resorna enligt ekonomin men vi gjorde det lättare för oss.
    Som sagt, nu finns inga regler direkt utan om man inte är överens får man ta hjälp och då brukar det vara så att man ska bidra utefter förmåga.
    Vet ju inte vad det handlar om för summor och vad det handlar om för tid. Skjutsas barnet i bil men buss blir billigare? Eller handlar det om att man vanligen flyger varannan gång med barnet och att du nu vill betala vad en bussbiljett med medföljande extra tidsåtgång kostar?

Rent krasst skulle jag tänka att jag skulle betala det färdmedlet som vanligen nyttjas, används bil i normalfallet, alltså att du skulle ha hämtat med bil, så skulle jag betala kostnaden för bil om den andra avser att lämna barnet med bil. Om den andra vanligen lämnar med buss, och tänker göra det även nu så skulle jag betalt bussbiljetten även om jag vanligen lämnar/hämtar med bil.
    Skulle dock den andra föräldern hittat skjuts (inte taxi) så skulle jag betalt bilkostnaden eftersom det var vad jag ändå hade fått betala, plus min tid, om jag själv hämtat.
  • h8him
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 11:38:52 följande:
    Har ni växelvis boende?

Funkar billigaste färdsättet praktiskt för barnet och föräldern?

• Anonym (ersättning)
    h8him skrev 2013-06-30 11:46:58 följande:
    Har ni växelvis boende?

Funkar billigaste färdsättet praktiskt för barnet och föräldern?

Nej vi har varannan helg umgänge, valet står mellan bil och buss, om man vill vara bekväm tar man bil, men fungerar lika bra med buss, är inte lång gångväg från busshållplats till hemmen, skillnaden är att det tar längre tid för det är ett bussbyte.
    Jag har åkt buss tidigare men började med bil av hälsoskäl för min egen del.
    Jag betalar enligt buss så får vi ta det via socialen om det blir missnöje, tror inte jag egentligen behöver betala då resan understiger 10 mil tur och retur.
  • h8him
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 11:56:02 följande:
    Nej vi har varannan helg umgänge, valet står mellan bil och buss, om man vill vara bekväm tar man bil, men fungerar lika bra med buss, är inte lång gångväg från busshållplats till hemmen, skillnaden är att det tar längre tid för det är ett bussbyte.
    Jag betalar enligt buss så får vi ta det via socialen om det blir missnöje, tror inte jag egentligen behöver betala då resan understiger 10 mil tur och retur.
    Är det du eller den andra som har varannan helg?

• SupersurasunkSara
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 11:56:02 följande:
    Är du umgängesföräldern så är det du som eg ska både betala och genomföra det hela, är du boendeförälder så är det den andra som eg ska genomföra och betala om inget annat överenskoms.
  • Anonym (ersättning)
    h8him skrev 2013-06-30 11:57:23 följande:
    Är det du eller den andra som har varannan helg?

Den andra, jag är boendeförälder.
    Umgängesföräldern skötte allt själv under ett års tid men sen slutade för att intresset fanns inte, så vi började dela upp resorna, först mötte vi halvvägs men det fungerade bättre helvägs, så då blev det att den ena hämtade och andra lämnade, men nu har jag fått förhinder så jag kan inte ta min bit och för fridens skull betalar jag min del.
  • h8him
    Anonym (ersättning) skrev 2013-06-30 12:10:24 följande:
    Den andra, jag är boendeförälder.
    Umgängesföräldern skötte allt själv under ett års tid men sen slutade för att intresset fanns inte, så vi började dela upp resorna, först mötte vi halvvägs men det fungerade bättre helvägs, så då blev det att den ena hämtade och andra lämnade, men nu har jag fått förhinder så jag kan inte ta min bit och för fridens skull betalar jag min del.
    Då har du egentligen ingen skyldighet att stå för ena resan. Blev intresset större för att resekostnaden minskade?Obestämd Har den andra föräldern väldigt dålig ekonomi kanske?
  • Anonym (ersättning)
    h8him skrev 2013-06-30 12:19:24 följande:
    Då har du egentligen ingen skyldighet att stå för ena resan. Blev intresset större för att resekostnaden minskade?Obestämd Har den andra föräldern väldigt dålig ekonomi kanske?
    Föräldern får betalt resorna via försörjningsstöd, bara ingen lust att åka fram och tillbaka, det var enda orsaken.
    Samma sak om barnet tex är med i en teaterföreställning, föräldern ids inte åka hit och se föreställningen.
Svar på tråden Det här med reseersättning