UML diagram behöverhjälp
Det du försöker göra är att tilldela en metod värdet "Halstabletter".
Från tidigare inlägg så gissar jag att du vill sätta instansvariabeln name till texten "Halstabletter" vilket du skriver:
this.name = "Halstabletter";
Det du försöker göra är att tilldela en metod värdet "Halstabletter".
Från tidigare inlägg så gissar jag att du vill sätta instansvariabeln name till texten "Halstabletter" vilket du skriver:
this.name = "Halstabletter";
Du måste inte skriva en egen konstruktor. Så länge du inte lägger till någon konstruktor så finns det automatiskt en default-konstruktor, dvs. en konstruktor som inte tar några argument/parametrar. Däremot så fort du skapar en konstruktor som tar ett eller flera argument så försvinner default-konstruktorn och först då måste du skapa upp en egen om du behöver den. Skapa inte en av slentrian utan endast om du behöver. Se till att din kod endast innehåller det du behöver och inget annat.
Default-konstruktor (ska inte innehålla ordet Class):
public Vara() {
}
Om du ska ha 2 publika klasser i samma fil så måste du nästla dem, dvs. lägga en av dem inuti den andra. I ditt fall så är det inte det du vill göra.
Antingen så får du flytta ut klassen Test till en ny fil Test.java eller så flyttar du in main-metoden i Vara-klassen och tar bort Test-klassen eftersom den inte fyller någon funktion i ditt fall.
Test-klassen existerar bara för att köra main-metoden. Den behövs egentligen inte. Om uppgiften explicit inte kräver en extra klass som heter Test så skrota den och flytta main-metoden till Vara-klassen.
Det blir också extra rörigt när vi är så många kockar och alla säger lite olika.
Det går absolut att instansiera Test-klassen i main-metoden, men det fyller ingen funktion för dig. Test-klassen är helt meningslös och rör bara till det.
För att göra det så enkelt för dig som möjligt så säger jag återigen att du ska flytta in main-metoden in i Vara-klassen och radera Test-klassen helt. Då slipper du att ha flera filer och kan fokusera på att få igång din Vara-klass. Keep it Simple. Gör bara så lite jobb som möjligt. Ju fler grejer du försöker göra samtidigt desto större risk är det att det blir fel.
Sen när du förstår hur det första fungerar så kan du börja använda andra klasser. Du kommer att behöva ha flera klasser när du går vidare och skapar ditt gränssnitt så du kommer dit du också.