UML diagram behöverhjälp
Gräsrot skrev 2013-07-01 22:19:24 följande:
Aha.. Okej nu förstår jag hur du menar. Okej litet tips om du vill jobba som utvecklare är att UML inte är allt.
I många fall så skippas den (tyvärr) eftersom de agila metoderna inte prioriterar den. Där prioriteras att koda framför att dokumentera (åsikter om detta är vettigt varierar). Men vill du bli bra på det med exempel så kolla
Applying UML and Patterns av Larman.
Du kan lära dig detta (det är inte raketvetenskap trots allt) om någon kan förklara det för dig på ett bra sätt.
Ett bra sätt är att gå via överkurs. Jag lärde mig efter att jag sökte jobb fick ett test som egentligen var avsett för mer seniora personer. Efter en mycket förnedrande sågning av den kod jag producerat behöll jag uppgiften och satsade på att knäcka den. Jag upptäckte då att ett av felen med böckerna var att de fokuserar mycket på "gömma integer" exempel istället för real World. (hur ofta gör du en fizzbuzz egentligen när du utvecklar en app). Dessutom märker du snart att konsolprogram inte lär dig mer än hur datatyper funkar.
Ska du göra grafiskt så blir det problem.
Jag är inte enligt mig själv en större utvecklare (Linus Torvald som gjorde Linux OS är en bra utvecklare) utan jag ser mig mer som en i mängden. Ibland blir det rätt och ibland inte alls.
Vilken skola går du på förresten.
+1 på det.
Jobbat som utvecklare i 15 år och även om en del av det varit ganska dokumenationsintensivt (inom medicintekniska system kan inte ens agile kollra bort dokumenationsbehovet, och tur är väl det) har det aldrig inneburit en djupare dykning i UML. Grundläggande kunskap om statiska- och sekvensdiagram räcker ganska långt.
Torvlads förträfflighet som utvecklare kan f.ö. också diskuteras.
Att han är expert på att utveckla linuxkärna i C är det ingen tvekan om, men hur representativt är det för all utveckling som sker egentligen?
Kod kan ha andra kvalitéer än att kunna exekveras av en CPU. Mänskligt läsbar, reviewbar eller testbar är också egenskaper värda att väga in i bedömningen om vad som är "bra kod", eller vad man kan begära av en "bra utvecklare".