Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

UML diagram behöverhjälp

Men varför väljer du att skapa ett testobjekt i testklassen? Det är som du skulle följa ett recept för hur man kokar grönsakssoppa och en av ingredienserna är grönsakssoppa. Du har ingen testklass än så du kaj inte skapa ett objekt av klassen. Vi struntar i dom andra nu och fokuserar på mainmetoden som egentligen är en konstruktor.

• jaghopparhögt
    HelloWorld skrev 2013-07-04 23:05:09 följande:
    har jag ingen test klass? vad är då  class Test {
    public void main(String[] args){
    }

om det inte är en klass? Nu börjar det bli snurrigt här....
    Du håller ju på att bygga den,  att skapa ett testobjekt där är som att be sig själv om hjälp.
    Du anropar den metoden du håller på att skriva.
    Du ska testa varaklassen, därför ska du skapa ett vara objekt.
  • jaghopparhögt
    HelloWorld skrev 2013-07-04 23:10:16 följande:
    aah ok  
    Försök igen nu, ta en metod i taget och krångla inte till det i onödan.
  • jaghopparhögt

Då fortsätter vi,  ligger Test i en annan fil nu?
    Du ska nu i test ha en mainmetod som testar Vara. Du behöver bara en metod nu. Klassen Test ska alltså bara ha en metod, main. Hänger du med såålångt?

• jaghopparhögt

Okej då går vi igenom det som ska stå inne i mainmetoden. Först vill du skapa ett ojekt av det du vill testa, sedan vill du testa alla metoderna.

Vara var = new Vara ();
    Detta har du tidigare skrivit, det är inte korrekt för här anropar du en konstruktor i Vara som tar noll argument. Kolla om det existerar någon sådan.

• jaghopparhögt
    HelloWorld skrev 2013-07-04 23:58:23 följande:
    ok argument är väl samma som parameter om jag inte misstar mig... innebär det att jag borde tilldela något värde inom parenteserna?

Alltså för så vitt jag förstått så är Vara var = new Vara (); ett objekt

och konstruktorer ser väl ut såhär typ :
    public Bicycle(int startCadence, int startSpeed, int startGear) { gear = startGear; cadence = startCadence; speed = startSpeed; }   

Men om du ar angett att den ska ta tre argument när du skapar den så kan du inte kalla på den med noll. Då kallar du inte på samma sak. Vara tar  (String name, int antal, double price) som argument.
  • jaghopparhögt
    HelloWorld skrev 2013-07-05 00:04:32 följande:
    näe precis.. så jag antar att det gräsrot bad mig göra är rätt... 
    Mm så nu kan du testa dom andra, printa värdena efter att du skapat objektet och sen ändrar du om med metoderna och printar igen.
  • jaghopparhögt
    HelloWorld skrev 2013-07-08 19:08:22 följande:
    Nu har jag försökt fixa mitt fel 
    pastie.org/8121722

Nej den koden jag klistrade in var det som skapats by default av designen, jag tog bort den denna gången från pastie så det ska synas bättre.

Nu tycker jag liksom att det borde fungera men icke sa nicke. Är det såhär man  blr en bra programmerare? Genom att sitta hemma och ruttna i 5 dygn i sträck...hå hå jaja :)  
    Men exakt vad händer när du kör koden?
Svar på tråden UML diagram behöverhjälp