• lillekatt

Kan blyga elever få högsta betyg hos er?

Vänder mig kanske främst till lärare, men självklart är alla välkomna att svara. Jag tänkte tillbaka på min egen skoltid och undrar om det är likadant även idag att en blyg men ambitiös elev ofta ombeds att "räcka upp handen mer" och göra sig mer synlig för att få bäst betyg, trots att denne i övrigt har gjort bra ifrån sig på skriftliga prov och liknande? Även om det självklart är bra att barn lär sig att kunna framföra sin åsikt, ifrågasätta samt delta i diskussioner, så fanns det i min klass alltid vissa som var mer framåt och hördes mer på lektionen, medan andra var mer tysta och höll sig i bakgrunden. Även om det självklart fanns de som var helt ointresserade av lektionernas innehåll, så var ju långtifrån alla tysta elever det, snarare var det nog hos de flesta en form av personlighetsdrag att vara lite försiktiga och reflekterande. Jag undrar egentligen varför man ombeds ändra sin personlighet och bli mer "öppen" och "göra sin röst hörd" till att få ett bättre betyg, när det inte nödvändigtvis visar ens engagemang och kunskap inom visst ämne. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?
  • Nape

Ja, fullt möjligt om man har mig som lärare. Elever får även redovisa muntligt för mig helt enskilt om de vill.

• Fenna
    Rani skrev 2013-06-30 21:06:47 följande:
    De får högsta betyg om de uppnått kunskapskraven för de högsta betygen i mina ämnen. Vissa kunskapskrav testar muntliga färdigheter och blyga elever brukar generellt ha svårare för dem. Visst anpassar man med små grupper osv men ju högre nivå man är på desto större krav ställs. Om jag ser till engelska, som är mitt ena ämne, så ställs det på gymnasienivå krav på att man ska kunna tala i varierande sammanhang, både formella och infomella, och då krävs det naturligtvis att man kan prata med fler än sina närmaste vänner i smågrupp.
    Fast i arbetslivet används formellt sprak i smagrupper, likaväl som ett föredrag inför en större grupp kan vara väldigt informellt. Det beror helt pa vilka man talar med/till. Samma sak gäller brev och email. 
  • elyse

Det är inte lärarna utan Skolverket som ansvarar för innehållet i kursplanerna och de betygskriterier som finns. Som lärare är det bara att rätta sig efter det. Idag, i alla fall i gymnasiet, brukar eleverna få ett exemplar av den aktuella kursplanen och får då klart för sig vad som krävs för ett visst betyg. 

• Flickan och kråkan

Så länge vi har ett betygssystem och eleverna kunskaper ska bedömas så kommer det att finnas orättvisor eftersom barnen inte är stöpta i samma form. Vissa är blyga och har svårare med de muntliga delarna. Andra har svårt med läsning och skrivning, motorik, matematiskt tänkande etc etc. Det man som lärare kan göra är ju att i möjligaste mån ge alla elever så stora möjligheter det går att visa sina kunskaper på olika sätt. Den som har svårt att skriva kan få redovisa muntligt etc. och underlätta i form av små redovisningsgrupper, enskilda muntliga redovisningar m.m. Men vissa ämnen kräver att man visar alla delar för att det så att säga ligger i ämnet. Och så får man träna på de delar man har svårigheter med. Att tala kräver ju samma övning som att läsa och skriva. Nervositet och blyghet inför att tala inför andra handlar - enligt min erfarenhet av många års undervisning - i stor utsträckning om ovana och att man inte tränat särskilt mycket på det. Är man då lagd åt det blygare hållet så kan det kännas oöverstigligt.

• Rani
    Fenna skrev 2013-06-30 22:51:32 följande:
    Fast i arbetslivet används formellt sprak i smagrupper, likaväl som ett föredrag inför en större grupp kan vara väldigt informellt. Det beror helt pa vilka man talar med/till. Samma sak gäller brev och email. 

Självklart, det handlar alltså om att kunna tala i varierande situationer inte bara i smågrupp med sina kamrater. Att kunna tala och diskutera med andra än sina kompisar samt att kunna hålla ett föredrag hör t ex dit.
  • hejblåbär

Men det är viktigt att kunna prata, både i mindre och större grupper. Ja, vissa är introverter, och de får naturligt svårare att få högre betyg. Orättvist? Kanske. Men är det mer orättvist än att vissa elever naturligt har bättre minne, eller är bättre på att processera information, t.ex. på prov? I skolan testas många olika kunskaper, och förutsättningarna för alla är olika baserat på både gentiska och miljöfaktorer. Världen är aldrig rättvis.

Jag var en sån där blyg elev, som HATADE och nästan dog när jag skulle prata inför en grupp. Nu efter universitetet klarar jag äntligen av det, och är faktiskt ganska bra på det. Jag har LÄRT mig att göra det. Det går att lära sig. Ja, det krävs träning, träning och åter träning. Men det går. Likasom det går att träna upp sitt minne om man saknar den förmågan. 

• hejblåbär
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 08:15:11 följande:
    Så länge vi har ett betygssystem och eleverna kunskaper ska bedömas så kommer det att finnas orättvisor eftersom barnen inte är stöpta i samma form. Vissa är blyga och har svårare med de muntliga delarna. Andra har svårt med läsning och skrivning, motorik, matematiskt tänkande etc etc. Det man som lärare kan göra är ju att i möjligaste mån ge alla elever så stora möjligheter det går att visa sina kunskaper på olika sätt. Den som har svårt att skriva kan få redovisa muntligt etc. och underlätta i form av små redovisningsgrupper, enskilda muntliga redovisningar m.m. Men vissa ämnen kräver att man visar alla delar för att det så att säga ligger i ämnet. Och så får man träna på de delar man har svårigheter med. Att tala kräver ju samma övning som att läsa och skriva. Nervositet och blyghet inför att tala inför andra handlar - enligt min erfarenhet av många års undervisning - i stor utsträckning om ovana och att man inte tränat särskilt mycket på det. Är man då lagd åt det blygare hållet så kan det kännas oöverstigligt.
    Precis så.
  • Rani

Glömde...och för att behärska dessa saker som jag nämnde ovan så måste man ju öva. Att ställas inför nya liiiite obehagliga situationer (även kallat utmaningar) är en del av att lära sig och utvecklas. Men utmaningen måste också vara lagom svår, som jag dkrev liiite obehaglig kanske men naturligtvis inte så man ligger sömnlös. Jag ser det som att det också ligger i mitt ansvar att uppmuntra mina elever att våga tänja på sina gränser. Att klara av något man inte tidigare vågat är ju en fantastisk känsla.

• Furstinna
    Rani skrev 2013-07-01 08:28:08 följande:
    Glömde...och för att behärska dessa saker som jag nämnde ovan så måste man ju öva. Att ställas inför nya liiiite obehagliga situationer (även kallat utmaningar) är en del av att lära sig och utvecklas. Men utmaningen måste också vara lagom svår, som jag dkrev liiite obehaglig kanske men naturligtvis inte så man ligger sömnlös. Jag ser det som att det också ligger i mitt ansvar att uppmuntra mina elever att våga tänja på sina gränser. Att klara av något man inte tidigare vågat är ju en fantastisk känsla.

Hur gör man med elever som kanske är utfrysta? Tvingar man dem att stå inför klassen?
  • Flickan och kråkan
    Furstinna skrev 2013-07-01 09:18:07 följande:

Hur gör man med elever som kanske är utfrysta? Tvingar man dem att stå inför klassen?
    Varför verkar så många tro att det enbart finns två alternativ - hålla ett stort föredrag ensam i helklass eller inte tala inför någon annan alls?  
Svar på tråden Kan blyga elever få högsta betyg hos er?