• Notle

Synd om djuren på djurparken?

Var på djurparken idag och måste säga att det inte var ett nöje att gå runt där. Tyckte så synd om djuren där. De var väldigt passiva och jag sjäv tyckte inte att de hade tillräckligt med utrymme. Vart tar djuren vägen sen under vintertid? Funderar på att bojkotta s*iten!!!!

• Svar på tråden Synd om djuren på djurparken?
  • helene 355

jag känner litelikadant, de finns saker inom djurparks aktiviteterna eller vad man ska säga, jag bojkottar helt, sen kan du ju alltid ringa eller prata med någon där kanske du får mer svar.

• Kimona

Vet inte vilken djurpark det var men Kolmården, Nordens Ark och Borås djurpark är väldigt bra och många utrotningshotade djur får lov att leva vidare flera generationer :)

• Alby

Var på Ölands djurpark förra sommaren och gick därifrån med en klump i magen. Ett lamm som låg döende i ett hörn och personalen ryckte bara på axlarna när jag gick och sa till dem (flera stycken), djur med stora sår som behövde sys, lodjurets inhägnad som knappt hade något gömställe så den var jättestressad o.sv. Mejlat djurparken nu efteråt men fick aldrig något svar. Aldrig mer att jag sätter min fot där!

• Notle

Det är jätte bra att de djuren får leva vidare, men hur mår de egentligen. Om man jämför klimatet här med hur de egentligen har det.
    T.ex tigrarna och lejonen. Där de kommer ifrån är det varmt året och på djurparken sitter de bara dag in dag ut. Får varken jaga eller något. De får ju knappt göra något som hör till deras natur. Blev riktigt besviken, speciellt när jag såg en giraff som var inlåst för att man skulle få se den på nära håll. :(

• nette02

Jag tycker att djurparker är inget vidare för djuren, de får nog mat, vatten och skötsel men parkerna är oftast utformade mer för publik än för djurens bästa. Vilda djur får ofta beteendestörningar, tex finns det i Borås en struts som går i ett upptrampat spår längs en stenmur, oavbrutet fram och tillbaka.. Sorgligt att se sånt tycker jag. Men värst av allt är cirkusar! HUR kan detta djurplågeri vara tillåtet??? Aldrig att jag skulle uppmuntra detta och gå dit med mina barn.. Tänk så fruktansvärt djuren har det, åka på vägarna i timmar, ibland dygn, uppträda och göra onaturliga konster inför en skränande publik, för att sedan åka lastbil igen??? Och detta betalar folk för, och tycker är ett roligt nöje??? Fy f-n.

• MoaElis

Det är synd om djuren, vilda djur har inget i bur att göra. Om dom nu inte kan leva i det fria, så är det väl bättre att dom får dö ut. Djuren finns inte till för att vi ska titta på dom.

• Notle

Nä, jag förstår inte ens hur det kan vara lagligt. Vem är det ens som bestämmer att man får åka halv jordklotet och köpa djur för att sedan låsa in dem. Har aldrig varit på cirkus men nu när du säger det så blir det bojkott där med.

• riboflavin

Jag förstår dig absolut, men det bästa du kan göra för djuren är att kontakta djurparken och berätta vad du sett och förklara dina farhågor. Djurparker arbetar frekvent med att förbättra sina hägn (undantag finns givetvis) och ju fler besökare som påtalar det de tycker är brister desto större incitament får djurparkerna även från besökarnas sida, snarare än från djurens och djurskötarnas, att göra förbättringar. Att besökare reagerar är jättebra!
    Dock finns det ju begränsningar som besökare ibland inte riktigt har insyn i och jag kan försöka ge lite förklaringar till varför vissa djur ibland går i inhägnader som upplevs som små.
    -Platsbrist: Många djurparker ligger i urbana miljöer och är byggda för över 50 år sedan. Då fanns inte mycket av den kunskapen vi har om djuren idag. Trots detta måste många djurparker anpassa sig efter det utrymme som finns och det kan vara så att hägnet då blir mindre än vad man egentligen skulle önska. För att ändå tillgodose djurens behov använder man sig då av olika former av berikningar och knep för att trots mindre utrymme få djuren att röra sig och utföra sina naturliga beteenden.

-Synlighet: Hur illa det än må låta så är det bevarandearbete som sker i djurparkerna beroende av att besökarna betalar för att komma in och titta på djuren. Man måste då tyvärr kompromissa lite. Stora hägn med gott om gömställen har en tendens till att leda till missnöjda besökare. Idag tänker man ofta på det här när ett hägn designas och utformar det så att det finns gott om gömställen men att vissa resurser såsom vatten och mat placeras så att djuren passerar över en lite öppnare yta när det går mellan de olika delarna i hägnet, detta för att också tillfredsställa besökarnas behov.

-Säkerhet: Detta gäller framförallt större fåglar. Om en voljär är såpass stor att den tillåter fågeln att komma upp i hastighet ökar risken för att fågeln skadar sig mot nät och inredningsdetaljer. Fågelvoljärer upplevs därför ofta som små, men de är utformade så för att minska skaderiskerna.

-Lagstiftning och hälsa: Alla djur på Svenska djurparker ska ges tillräcklig tillsyn. För djur som gärna gömmer sig, eller djur som djurskötarna inte kan gå in till blir detta svårare ju större hägnet är. Djurskötarna måste kunna se djuren dagligen för att tillse deras hälsa och välbefinnande, helst utan att behöva störa dem mer än nödvändigt. Många djur matas inte dagligen och dessa är ännu svårare att ge tillsyn eftersom man inte kan lura fram dem.

-Arbetsmiljö: För att kunna jobba med att mocka, utfodra mm på ett bra sätt behöver man också tänka på personalens arbetsmiljö och deras säkerhet när man utformar ett hägn. Personalen är ofta av den åsikten att de kan klara en massa moment så länge djuren har det bra, men arbetsmiljöverket har också ett finger med i spelet och därför är en del hägnidéer dödsdömda på förhand.

-Ekonomi: De flesta djurparker gör konstant förbättringar och ombyggnationer, men det kostar mycket pengar. Hur gärna man än vill bygga om alla gamla dåliga hägn så kan man inte göra allt på en gång. Under tiden får man förbättra befintliga hägn helt enkelt.

Du frågade också vart djuren tar vägen på vintern? De arter som klarar av vårt svenska klimat lever oftast som vanligt på vintern i sina vanliga hägn. Exotiska djur stallas ofta in och ges möjlighet till utevistelse när vädret tillåter. En del djur måste dvalas vintertid. Detta sker ofta i så kallade bakhägn (som i regel inte ligger direkt synliga för besökare) där man lättare kan se till att skotta undan snö, göra halkfritt och så vidare. Bakhägn och stallar används även sommartid om ett djur blir sjukt eller av någon annan anledning inte kan vara ute i de publika hägnen. Då bakhägnen oftast ligger lite gömda bakom ett plank eller så så kan de ofta vara så att djuren har mer utrymmen än de som besökarna kan se. Håll ögonen öppna nästa gång du är på djurpark, det finns amssor med utrymmen och byggnader som ligger lite undanskymda. Bakhägnen är lite undangömda och oftast betydligt mer sterila än de publika hägnen. Här kan man lättare hålla rent, avdela djur och arbeta med träning utan störningar från publiken

Jag skulle vilja be dig att istället för att bojkotta prata med de ansvariga på djurparken. Djurparkerna gör ofta ett fantastiskt jobb med utbildning och bevarandeåtgärder, men konstruktiv kritik behövs absolut. Det finns massor med hägn som egentligen inte är bra utformade och som behöver åtgärdas, om publiken kommer med samma krav som personalen ökar chanserna att mer pengar skjuts till till såna åtgärder.

Jag vill påpeka att jag inte jobbar på djurpark i dagsläget men är utbildad för att exempelvis kunna jobba som djurskötare eller zoolog på djurpark. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kimona
    Notle skrev 2013-06-30 19:55:55 följande:
    Det är jätte bra att de djuren får leva vidare, men hur mår de egentligen. Om man jämför klimatet här med hur de egentligen har det.
    T.ex tigrarna och lejonen. Där de kommer ifrån är det varmt året och på djurparken sitter de bara dag in dag ut. Får varken jaga eller något. De får ju knappt göra något som hör till deras natur. Blev riktigt besviken, speciellt när jag såg en giraff som var inlåst för att man skulle få se den på nära håll. :(
    Jag rekommenderar verkligen Nordens Ark om ni vill se djur som har gott om plats och som mår jättebra
  • Kimona
    MoaElis skrev 2013-06-30 20:04:10 följande:
    Det är synd om djuren, vilda djur har inget i bur att göra. Om dom nu inte kan leva i det fria, så är det väl bättre att dom får dö ut. Djuren finns inte till för att vi ska titta på dom.
    Men många djur är i fångenskap för att öka beståndet så att man kan börja placera ut i framtiden igen
Svar på tråden Synd om djuren på djurparken?