• Smilla75

Kan min kille få komma tillbaka?

Jargaltai skrev 2013-07-01 20:48:19 följande:
    Tack så jätte mycket för tipset!! Hur länge hade din man vistats olagligt i sverige??
    Men på den punkten är jag lite kluven, visst han var här olagligt, men hans jobb skattade på honom?? Han uppgav rätt nummer när det kom poliskontroller och dom tog honom aldrig?
    Men gud, 5 år.. shit nu blev jag skrajsen O___O
    Jag har inte läst mer än en bråkdel av tråden, många missuppfattningar och en tråkig attityd från dig TS mot Migrationsverket, allt handlar förstås om vilka anslag regeringen beviljar.

Illegal vistelse är inte ett hinder mot uppehållstillstånd, om personen åker hem och ansöker. Jag ser att din pojkvän är från Mongoliet så då har han förmodligen sökt asyl i Sverige och sannolikt i en falsk identitet. Då måste han styrka sin rätta identitet samt göra sannolikt att förhållandet är seriöst och inte tillkommet bara för att bereda uppehållstillstånd. Att du besökt honom och har hållit nära kontakt är förstås positivt. Antar att ni har ett språk ni kan kommunicera på. Att han arbetat illegalt i Sverige är inte heller ett hinder, att han betalat skatt betyder förstås inte att hans vistelse här är mindre illegal.  
    Jargaltai skrev 2013-07-09 19:59:14 följande:
    Inget nytt på våran front :/
    Börjar tveka massa :/ tänk om dom e super hårda med sina regler och min kille inte får kommer tillbaka för vi bor i en 1a på 28kvm :/
    Omfattas du överhuvudtaget av anknytningsreglerna? svenska medborgare gör inte det. Du behöver en egen lägenhet, kan inte vara inneboende. storleken i sig inget hinder om man ej har barn.
  • Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-16 22:47:01 följande:

Svenska medborgare om fattas inte av boende kravet heller du får var inneboende även med barn..

Och  illegalvistelse  är ofta ett hinder för återvändande efter som du blir deporterad  så månfga år  som du varit här illegalt såvida du inte har barn  här då omfattas man inte av det....

Så hur vet jag det för att jag och min sambo just nu har det dilemat men vi klarar oss pågrund av att vi har ett barn plus graviditet viket gör att de inte kan deportera honom  men däremot om dom vill jävlas kan dom skicka hem honom att söka hemifrån..  Upplysningsvis så har jag all nödvändig info från landets främsta  advokat  inom migrationslag och tror ju inte migrationsverket sitter och ljuger folk i ansiktet heller för den delen........................

Så Smilla75 välkommen att tala om sånt du har bättre koll på tack       
    Jag har lite svårt att förstå vad du skriver men uppenbarligen att jag inte har koll, på vad går dock inte att förstå. Jag arbetar sedan mycket länge på Migrationsverket med bl.a. dessa frågor.

Att du har barn och är gravid betyder inte att din pojkväns beslut om utvisning inte kan eller ska verkställas. det är inte ens grund för inhibition. Han ska ansöka hemifrån enligt huvudregeln.  

Jag vill återigen påpeka att illegal vistelse inte är hinder för uppehållstillstånd, om personen ansöker utifrån Sverige. Finns ett återreseförbud väger Migrationsverket intresset av att upprätthålla detta mot intresset att få förenas i Sverige.   
  • Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-17 11:40:57 följande:

Du jobbar inte på migrationsverket ditt svar tyder mycket starkt på detta... Då  har man gravid sambo, eller fru så får man söka från landet, plus att upplysningsvis så står det  på er hemsida  eller så kanske våra handläggare och  Sveriges främsta migrations advokat inte vet vad de pratar om...

Låtsas att man jobbar någonstanns och sen sprida ut sånt som inte stämmer bordde vara vara förbjudet eller upplys mig gärna om ditt namn och anställnings nummer på migrationsverket så jag kan lägga in en formall anmälan om  att du sprider saker som inte stämmer på ett familje forum, i bästa fall blir du förflyttad värsta fall får du sparken, eller så  hoppsan jobbade du där före år 2010 innan de nya reglerna kom..

Inte ett dugg svårt att se vad jag skriver..       
    Jag förstår inte varför du är så otrevlig. Med min sakkunskap har jag försökt vägleda många andra i er situation i andra trådar. Om det är något jag kan så är det anknytningsregler.
    Det står inte på hemsidan att man får söka inifrån om man är gravid. Det står att det i vissa fall är möjligt. I dessa fall tar man hänsyn till barnet, inte till den som ska åka hem och söka. Det krävs att man inte varit illegalt i Sverige, att man har styrkt identitet samt att det står klart att man skulle fått tillstånd om man sökt hemifrån och att separationen till barnet skulle kunna bli sådan att barnet kan lida skada därav. Det är minst tre månader man talar om då, och så lång tid tar det sällan eftersom man får förtur om man är gravid eller har barn med någon som bor i Sverige. Undantaget från detta är om man har ett barn som är svensk medborgare. Då får man normalt söka inifrån.  
    Jargaltai skrev 2013-07-17 12:30:10 följande:
    Han har inte sökt någonting i falskt namn.. Finns även redogörelser på google ang hans fall år 2010 med hans rätta namn..
    Och vi pratar svenska med varandra, med vissa fel i gramatiken men allt på svenska!

Och ett frågetecken på om jag ens omfattas av anknytningsreglerna? Jag har väl förtusan ett av de mest svenska namn man kan ha xD

Och som sagt.. Han var inte här illegalt hela tiden.
    Du vill inte omfattas av anknytningsreglerna. Att inte omfattas innebär att det inte ställs några krav på försörjning och bostadens storlek mm.
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-17 13:04:09 följande:
    VA?! :'( Vi fick inte ansöka från Sverige trots att bebis är på väg... Han skickades till Afghanistan, där det inte finns en ambassad, för att sedan på egen hand ta sig till Pakistan och vänta där på kallelse... usch :( fan vad elakt  om det inte MÅSTE gå till så? Detta var tydligen enda sättet enligt dom.... Kul att man inte kan lita på dom...

Jag tror inte det är något måste, utan det är väl bara typ för att det ska underlätta :O för då finns det papper och bevis på att man har varit sambos.. Men det ska inte behövas egentligen... Grejen är väl den att dom kan säga att man inte kan stryka att man ens träffats om man inte har andra bevis, haha. Men det har ju ni så du behöver inte oroa dig:D

Det är det absolut snabbaste sättet som du kan få hem din sambo på, han har gjort helt rätt och kommer att få tillstånd utan problem när ni väntar barn. Även om han kvarstannat i Sverige tills bebisen är född hade han ändå inte fått söka inifrån, då hade han ju haft en lång illegal vistelse i bagaget och man ska inte gynnas av att bryta mot svensk lagstiftning. Ni har väl sökt förtur?

• Smilla75
    Jargaltai skrev 2013-07-17 14:30:53 följande:
     Hmm.. Låter lite konstigt då min mammas kollega som är svensk och svensk medborgare fortfarande efter ca 2 år är försörjningsskylldig till sin kille som kommit hit..
    Så härligt att det är olika uppgifter från verkligen ALLA håll :P
    Jo, men det är ju olika myndigheter. Migrationsverket ställer inte krav på henne för att få ta hit sin partner men efter att han fått uppehållstillstånd har ju hon försörjningsskyldighet mot honom. Det har inte att göra med att han invandrat utan samma regler gäller för alla som har en partner som inte själv kan försörja sig. Då kan man inte få socialbidrag om partnern tjänar tillräckligt mycket för att försörja båda enligt socialbidragsnormen. Olika system alltså, förstår du?
  • Smilla75
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-17 14:44:34 följande:
    Ja, det har vi. Vi fick den beviljad för några dagar sedan tydligen :) Men skönt att veta att vi har gjort rätt i alla fall...

Men nu hänger jag på lite på det här med försörjningsskyldighet.... Är jag skyldig att försörja honom för att han ska få komma hit? :o Jag har liksom inte så mycket att leva på, även om jag och bebisen kommer att klara oss. Men inte så att jag skulle kunna ta hand om en till vuxen. Blir detta ett problem för oss?
    Jag blev så förvirrad om vem som omfattas av anknytningsgreglerna och inte....

Jag länkar bara så du kan se om du omfattas av anknytningsreglerna (svenska medborgare gör det inte) http://www.migrationsverket.se/info/4442.html

Däremot är du försörjningsskyldig för honom när han väl kommit till Sverige, han får inte socialbidrag om du når över socialbidragsnormen. men det låter inte som om du kommer att ha tillräckligt över och då får han socialbidrag. jag vet inte vad socialbidragsnormen är men det googlar du lätt fram.   
  • Smilla75
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-17 14:52:06 följande:
    Jag är ju svensk medborgare så alltså rör det inte mig? :)

Hmm, okej. Men så fort han har blivit beviljad uppehållstillstånd (och då får arbeta) så har han någonstans där han får jobba, så pengar i sig är ju inga problem. Men blir det problem innan han ska komma hit då? Alltså, jag måste inte bevisa att jag har tillräckligt med pengar för oss båda?
    Kanske är dumma frågor, men :( vill vara säker 

Det ställs inga krav på dig. Du kan ha socialbidrag och inte ens kunna försörja dig själv, den faktorn tittar Migrationsverket inte alls på utan bedömer enbart seriositeten i ert förhållande.

Det är ju fantastiskt om han kan få jobb så fort han kommer till Sverige, underlättar ju även integrationen väldigt mycket. Var i Afghanistan bor han, Kabul? Jag läste just en fantastisk bok om Afghanistan, Sagoberättarens dotter. Den ger en bra inblick i landets utveckling!
  • Smilla75

Jag har lite svårt för din ton måste jag säga, men för att inte andra här på forumet också ska tolka länken du skickat fel får jag poängera följande därifrån: det gäller enbart personer som väntar barn/har barn.

det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till hemlandet för att söka.

Med står klart innebär vanligen att man ska vara gifta, det står inte klart om det är så att en intervju måste hållas. Inte rimligt att kräva är svårare att uppfylla, det räcker inte att man måste ta sig till en ambassad fem ländr bort eller att det är dyrt. Undantag görs däremot för de som kommer från Syrien och Eritrea - där det råder verkställighetsstopp.
    Vidare:

Det är konsekvenserna för ditt barn av att skiljas från sin förälder som är avgörande för om du kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.   Din ansökan om uppehållstånd inifrån Sverige kan avslås om: det är troligt att ambassaden kan pröva din ansökan inom rimlig tid ditt barn inte bedöms fara illa av er tillfälliga separation.

Rimlig tid: 3-6 månader. Det klarar alla ambassader med förtur.

Barnet inte bedöms fara illa: ett frisk barn med en frisk härvarande förälder anses inte vara illa av 3-6 månaders separation. Undantag kan t.ex göras om den härvarande föräldern inte är frisk, t.ex har en ovanligt svår graviditet, eller har en psykisk sjukdom som medför att hon inte kan ta hand om barnet.   

• Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-17 15:20:52 följande:
    Smilla75:  pratat med min advokat nu om hur du förfar han kommer kontakta  familjeliv för att få ut dina uppgifter då du sitter och påstår att du arbetar på migrationsverket och  pumpar ut felaktig information..

Han äger jobbar du där vet du om att män som lever i sverige med  barn och gravid flickvän fru  99% av fallen inte tvingas lämna landet man ska se till vad som är rätt för barnet  den regeln är inte ny alla vet om den som arbetar och verkar inom  migrationsverket, regeln / lagen kom 2010 så du kan inte ens ursäkta att den är ny...... 

Hur förklara du din extrema okunskap och sen hävdar du är anställd där???      

Och att svenska medborgare ej lyder under försörningskravet har jag redan berättat om.

Vill du hjälp så får du nog ta och erkänna att du som oss är normala dödliga svenskar för sättet du  lägger upp vad som gäller  är alltås  regler från innan 2010 och reglerna är lika i hela sverige     

Jag kommer inte att försöka hjälpa dig mer utan anmäler nu ditt inlägg ditt familjeliv för hotelser.
  • Smilla75
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-17 15:24:46 följande:
    Jaha, men då är det ju perfekt :) Vi var nämligen till en advokat förra sommaren som tutade i mig massor om sånt där... Han kanske antog att jag inte var svensk medborgare eller något av någon skum anledning...

Ja, precis! Så det känns ju positivt :) Han var i Kabul hos några kusiner de få veckor som han var i Afghanistan, men iom att han bott här i 9 år så har han inget riktigt hem i Afghanistan. Men såg i alla fall vackra bilder därifrån! 
    Wow, måste läsa den då... Det låter spännande, speciellt när man har nån sorts "anknytning" dit nu =) 

Det är faktiskt väldigt få som omfattas av försörjningsstödet, de flesta av dem är sådana som själv kommit på anknytning och senare vill ta hit en annan partner. Förmodligen hade advokaten ingen närmare koll, för det är ju inte svårt att se huruvida man omfattas.

Afghanistan är ett fantastiskt land! Jag var där för några år sedan men tyvärr är ju läget sådant att ni inte lär kunna åka dit tillsammans än på ett tag.  Lycka till!
  • Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-17 15:27:52 följande:
    Du  är inte anställd vid migrationsverket. du kan inte  regeln... tack för mig..

Nej förtur med graviditet och barn tar max 2 månader i dag.. såvida det inte finns väldigt stora frågetäcken där det krävs genetiskutredning mm... Som sagt  både advokat och handläggare från migrationsverket har nu bekräftat detta....

så lägg ner  , förtur tar max 3 månader..  annars är det inte förtur aj
    Du är anmäld.

Jag skriver inte att handläggningen med förtur tar någon särskild tid, kanske beror ditt missförstånd på språkförbistring.

"Rimlig tid: 3-6 månader. Det klarar alla ambassader med förtur." Ska alltså förstås som att man inte får ansöka inifrån Sverige, efter att förtur beviljats, kan ske under denna tidsram.
  • Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-17 15:33:52 följande:

Om du har eller väntar barn i Sverige Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få ett uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem utan att behöva lämna Sverige. Det gäller dig som har ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som har eller väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstånd. 
    Det krävs då att: du uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem i Sverige det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till hemlandet för att söka.

Barnets bästa Det är konsekvenserna för ditt barn av att skiljas från sin förälder som är avgörande för om du kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige.   Din ansökan om uppehållstånd inifrån Sverige kan avslås om: du inte uppfyller kraven för uppehållstillstånd på grund av anknytning till en familjemedlem det är troligt att ambassaden kan pröva din ansökan inom rimlig tid ditt barn inte bedöms fara illa av er tillfälliga separation.

Din ansökan kan även avslås om du har ett kriminellt förflutet eller en betydande illegal vistelse, samt om du har lämnat oriktiga uppgifter.

Har inte hotat dig utan kontaktade en människa som kan migrationslagen  och vill anmäla dig och få fram fakta  och lägga en formell anmälan om dina förehavanden till din arbetsgivare.. hot kommer jag inte med  utan tar aktion mot människor som  ger ut information som i högsta grad är felaktig fast man till och med kan peka på att du har fel och  att de reglerna  är regler som  fanns före 2010 och du hävdar hård nackat att de är så fast det inte är det.....   

Så har du jobbat där var det före 2010 och du besitter fortfarande tystnadsplikt.   

Vad är det egentligen du inte kan utläsa av följande, där du menar att jag hänvisar till lagstiftningen före familjeåterföreningsdirektivet? Själv tycker jag det är relativt lättförståeligt på hemsidan.
  • Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-17 15:57:26 följande:

Japp men du nekar till vissa saker som faktiskt funnits sen 2010 och säger att det inte är så vilket är märkligt när man anger att man arbetar på ett ställe...

Alla vet om det som jobbar där även telefonister...

Men vi som  har  infomationen från både advokat, och migrationshandläggare  fast de riktigt  anställd  är kanske de som ljuger och ej vet om regler du vet regelverket är  djupare än de som finns på hemsidan, och svenska ev EUlagar som gäller...

Har man barn/ graviditet och finns här  behöver man inte lämmna landet, utan får söka härifrån och du nekar redan där visste jag att du inte har med migrationsverket att göra      
    Detta får bli mitt sista inlägg till dig. Som jag skrivit tidigare får man söka inifrån om man har eller väntar barn med någon som är bosatt i Sverige, om man uppfyller de undantagssituationer som jag ovan redogjort för. Huvudregeln, att tillstånd ska vara klart innan inresan i Sverige, gäller också för dessa sökanden. Jag kan förstå att du vill leva på hoppet att din pojkvän inte ska behöva lämna Sverige men jag antar att du har svårt att ta till dig information.
Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?