Inlägg från: Anonym (kram) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kram)

Kan min kille få komma tillbaka?

Hej, jag har inga svar men vill skicka en kram till dig. Häftig bild från Mongoliet.

Jag tror inte de kommer säga nej, men jag förstår att väntan är jobbig. Jag tror att det drar ut på tiden pga semester, som någon annan skrev. Min kille ansökte i december och fick beslutet i mitten på februari, så det tog bara sex veckor. Men då var det ju mitt i vintern så det var väl fullt bemannade. 

Hoppas det löser sig snabbt för er! 

• Anonym (kram)
    Jargaltai skrev 2013-07-01 05:38:32 följande:

Om du läser upp i tråden har jag redan svarat på den frågan :) Ni får det att låta dom om de vore så jäkla enkelt att flytta till ett annat land... Har du erfarenhet själv av detta eller är du utom vetskap i detta ämne?
    Jag förstår dig, även om det skulle vara möjligt så är det problem med att flytta till ett annat land. Man kan kanske inte språket,  man kan inte försörja sig där och så vidare. Jag kan absolut hälsa på i min pojkväns hemland men jag vill inte flytta dit. Jag gillar inte det landet så mycket (har väl mycket fördomar) och även om jag tycker om att vara där lite då och då så vill jag faktiskt bo i Sverige. Tur att min pojkvän också vill bo i mitt land :)
  • Anonym (kram)

Det är lätt att vara efterklok, ju tidigare han åker, desto tidigare får han komma tillbaka. Men när man var i den sitsen att skicka hem honom så vill man bara ha en dag till, en vecka till, en månad till. 

Min kille är från USA, det underlättade säkert för oss att vi pratar samma språk. Vi hade nog otrolig tur att det gick såpass fort, från intervjun tills beslutet fattades var 6 dagar, men sen tog det totalt 4 månader tills han var tillbaka i Sverige. 

Jag kan inte riktigt förstå varför det tar så lång tid för er, kanske är det för att det inte finns någon svensk ambassad i Mongoliet? Jag hoppas verkligen att han få komma tillbaka snart, jag vet hur jobbigt det är att vänta på beslut. 

• Anonym (kram)
    Jargaltai skrev 2013-07-01 16:42:27 följande:
     Jaa det var lite så, bara en månad till, bara en till, en till ... :/
    Men vad skönt då var det inga språk hinder för er :) Jag och min kille kunde knappt komunicera i början men det hindrade inte oss, det var kärlek vid första ögonkastet :)

Oj varför tog det 4 månader om svaret kom 6dagar efter intervjun? :O

Jag förstår inte heller varför det ska ta sådan tid, närmsta ambassad ligger i Peking men han har inga problem att ta sig dit om det måste, hela hans familj hjälper med pengar om det behövs en biljett dit pronto :)
    Men det finns ett svensk konsulat i Mongoliet, inte för jag vet vad det gör men det finns! :P

Enligt vår handläggare satt hon i mars/april med 7månader gamla fall.. Men det stämmer inte med hur deras väntetider har stått på hemsidan, något är fuffens tycker jag :(
    Nej alltså han var i USA i fyra månader, åkte i december och kom tillbaka i april. Beslutet fattades i februari och så jobbade han så han kunde inte sluta direkt och så skulle han passa på att träffa familj och vänner lite innan han kom tillbaka. 

Jag tycker det är dåligt när det står en viss tid på hemsidan och sen tar det mer än dubbelt så lång tid. Om de är underbemannade så tycker jag de får ta in fler som kan hjälpa till.
  • Anonym (kram)
    Anonym (frågande) skrev 2013-07-01 21:22:57 följande:
    Men vet du inte hur barn blir till eller?  Det är du som sitter här och gnäller om att dina barn får växa upp utan pappa, det är återigen bara ditt och barnens pappas fel, samhället kan ju inte göra undantag bara för att ni tycker er ha rätt att skaffa barn innan ni vet att ni kan ha en fungerande familj, så varför lasta på samhället att det är de som är elaka och låter era barn växa upp utan pappa när det är helt och hållet erat egna fel?
    Men du, är det verkligen nödvändigt? Detta är en gravid tjej som är ledsen för att hon inte får vara med mannen hon älskar. Jo visst, hon råkade bli gravid oplanerat. Det är sånt som händer, och hon kanske tycker det är orimligt att göra abort bara för att mannen inte fått UT ännu. 

Vi lever i ett land där vi har vissa förväntningar på staten, och det tycker jag är bra. När en myndighet säger en sak, är det inte rimligt att förvänta sig att de ska hålla sig till det då?

Ibland blir inte saker som man tänkt sig, hon planerade inte att bli gravid just nu. MIG är inte tillräckligt snabba, något som varken de eller Dandountiii kan styra över. Sånt händer. Och då kan det väl vara ok att ibland få vräka ur sig sin frustration över situationen på ett forum? 
  • Anonym (kram)
    Anonym (E) skrev 2013-07-02 10:36:55 följande:

Vilket argument? Att det inte är rimligt att lägga massa skattepengar på mer resurser så ni ska slippa vänta? Att hur du än vrider och vänder på det så är flyktingar viktigare än de som saknar sina män? Nej nej okej..
    Fast det är ju inte dessa kvinnornas fel att det pågår en konflikt i Syrien. Varför ska de drabbas av oroligheterna i världen bara för att de råkat träffa utländska män? Om Migrationsverket kunde effektiviseras vore det ju jättebra, tror till och med man skulle kunna minska kostnader genom att kunna minska handläggningstiden. Och så skulle MIG kunna slippa behöva svara på en massa mail och samtal från frustrerade medborgare som undrar när deras partner ska få komma hit. 

Jag tycker absolut vi ska ha respekt för vad som händer runt om i världen men det är ju fortfarande frustrerande för TS och andra här att behöva vara ifrån sina kärlekar på grund av det. 
  • Anonym (kram)
    Jargaltai skrev 2013-07-09 19:59:14 följande:
    Inget nytt på våran front :/
    Börjar tveka massa :/ tänk om dom e super hårda med sina regler och min kille inte får kommer tillbaka för vi bor i en 1a på 28kvm :/
    Det behöver du inte oroa dig för, som Mita säger. Alltså så länge ert förhållande är riktigt kommer de inte säga nej. De är inte till för att sätta dit en. De är bara till för att utreda. Så oroa dig inte.

Jag och min kille bor ihop i en etta, jag pluggar och han pratar inte språket. Vi var inte sambos eller förlovade eller nått sånt när vi ansökte. I beslutet stod det att de beviljar honom uppehållstillstånd för att lagen säger att typ "de som bor i hop eller planerar att göra det" räcker som orsak. 
  • Anonym (kram)
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-16 17:39:59 följande:
    Börjar med glada nyheter :') VI HAR BLIVIT BEVILJADE FÖRTUR!!!! Åh, äntligen har MIG gjort något rätt i alla fall ♥ skönt att veta att något händer där bakom trots att man är ovetandes...

Till det lite skumma... jag fick ju namn och nummer samt mail till vår "handläggare" när jag var till MIG i förrförra veckan. Har försökt nå henne utan resultat, men kom fram idag. :) Bara det att hon är tydligen inte alls vår handläggare? Hahaha, alltså vad i helvete? Fick nummer och namn nu till hon som ska vara vår handläggare, men vet väl inte om det gäller..... Förhoppningsvis så är det rätt denna gång.

Hur som helst så var det synd att denna kvinna inte var vår handläggare eftersom att hon var sjukt trevlig att prata med. Hon berättade att hon kunde se att vår handläggare beviljat förtur i alla fall =) hoppas vi har tur med "nya" handläggaren. 
    Härligt! Hoppas det går fort nu. Tänkte på alla er här som väntar idag, hoppas ni får beviljat snart, allihopa!
  • Anonym (kram)
    Jargaltai skrev 2013-07-17 12:54:37 följande:
    Okej :)

En fråga bara.. Vi har aldrig registrerat oss som sambos eller så, måste man göra det? Jag visste inget om något sådant?
    Det räcker att ha planer på att bli sambos.
  • Anonym (kram)
    Anonym (??) skrev 2013-08-17 15:07:37 följande:
    Varför sånt jobb för att dom ska komma hit? Kan inte ni åka till era respektives länder istället?
    Du tror inte det skulle vara jobb att fixa UT i partnerns land då? Man hör ofta folk säga "men flytta dit istället då" som om Sverige är det enda landet i världen där man behöver tillstånd att få vara i, alla andra är det bara att åka till och så är det bra med det.
  • Anonym (kram)
    Marita Jakobsson skrev 2013-08-17 23:21:43 följande:

stämmer inte då ska alltså mannen kunna ljuga i hop vilken story som helst nej interjuven kommer man tyvärr inte undan har många killar och tjejer 3 av tio har sluppit interjuv för att interjuven gjordes innan mannen lämnade Sverige..

Men vill du ha fakta ring gärna migrationsverkets kundtjänst eller jurist i ärrendet. tror fortfarande personal och juridska ombud kan detta bättre än genee man och kvinna

1 på kanske 100 personer slipper interjuven  alltså mycket få
    Jag tror du har fel nu. Om du kollar på denna länken: https://www.migrationsverket.se/info/6540.html så står det att intervju görs på utlandsmyndigheten. Hade det varit rutin med intervju i Sverige så hade det också stått med som ett steg i processen. Jag behövde inte göra någon intervju.
  • Anonym (kram)
    Anonym (längtar) skrev 2013-08-18 04:38:46 följande:
    Åhhh, nu har äntligen saker kommit gång! Killen fick mail om att boka tid för intervju och nu har han fått det den 22a!! Så om fyra dagar så är det intervjuuu :D Det verkar inte bli någon intervju för min del då jag inte hört något eller fått någon kallelse. Läste lite ovan... verkar vara olika hur det går till? Antar att det är för att vi har barn ihop.

Så nu är jag i alla fall extremt hoppfull att han kanske kommer vara här nästa månad eller så, eftersom det verkar gå rätt fort efter själva intervjun :) Om dom nu inte blir misstänksamma efter intervjun och måste kalla mig, men det finns det ju ingen anledning till haha. Nu har vår efterlängtade dotter kommit i alla fall och jag längtar till hon ska få träffa sin pappa ♥ Jag vet inte om jag vågar hoppas på att han får se henne innan hon blir två månader (hon blir en månad nu på tisdag), men jag viiiill ju så gärna!

Om du verkligen undrade så i mitt fall så är det väldigt svåra förhållanden där min pojkvän lever just nu. Han kan inte röra sig utanför deras lilla område då han tillhör en utsatt folkgrupp. Det sker självmordsbombningar och bilbomber med jämna mellanrum. Där vill varken jag eller han leva. Om det hade varit bättre så, visst varför inte =) men nu är det ju inte så...

Stort grattis till din flicka!!

Hoppas han får komma snart :D 
  • Anonym (kram)
    Marita Jakobsson skrev 2013-08-17 23:56:37 följande:

Nej det står inte med, men det görs  där står bara vad som händer honom i ansökningen

och jag har gjort detta innan som sagt 
    Nej det står inte bara vad som händer den som söker UT, utan även vad den i Sverige ska göra. Och du är inte den enda som gjort detta, alla i tråden har gjort det och det är ingen som anser att du har rätt.
  • Anonym (kram)

Lycka till, det kommer gå bra!!!

• Anonym (kram)
    Jargaltai skrev 2013-08-27 08:18:31 följande:
    Ahaa men jag vill ha så mycket "bevis" som dom kallar det på att jag och min kille har träffats och att vi faktiskt är kära och vill leva tillsammans! Usch vad jag är nervös nu.. Sovit sååå dåligt och nu går tiden jätte sakta och magen problemar >.<
    Om det händer nå spec uppdaterar jag efteråt!!!
    Ja, uppdatera efteråt! Lyck till idag!! Det kommer gå bra, ni har ju inget att dölja, det kommer de märka! 
  • Anonym (kram)
    Jargaltai skrev 2013-08-29 08:30:32 följande:
    Han får komma tillbaka och jag är så glad att jag sitter o gråter! HAALLLEEELLLUUULLJJJAAAAA!!!! <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
    Nu ska vi bara vänta på att kortet ska bli klart i Peking sen om max 1 månad e han tillbaka <3<3<3<3<3<3<3<3<3
    Grattis grattis grattis vad glad jag blir!
  • Anonym (kram)
    Zafirah skrev 2013-09-01 23:20:22 följande:
    I morgon bitti har min kille sin intervju.. Nervös! Hoppas det går bra och att de inte grillar honom totalt! FörvånadTungan ute
    spännande! Det kommer gå bra :)
  • Anonym (kram)
    Jargaltai skrev 2013-09-02 13:16:38 följande:
    Någon här som kan tipsa om exakt vad vi behöver göra när han kommer hem igen?
    Min kille kommer troligtvis hem redan 23e sept :D
    Härligt! det finns all information på migrationsverkets hemsida, han behöver gå till skatteverket och få personnummer, skriva in sig hos försäkringskassan och kontakta sfi i er stad. Och skriva in sig på arbetsförmedlingen :)
Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?