• Anonym (bröllopsmeny)

Tips till bröllopsmeny... vad ska man välja?

Hej!

Jag o min sambo gifter oss om ungefär två månader o vi sitter just nu och funderar på vad vi ska ha för meny.
    Vi har bokat en resturang en finare restaurang som ligger på en herrgård. De hade en bröllopsmeny som de erbjöd men den föll oss inte riktigt i smaken.

Vi tänkte ha toastskagen till förrätt o självklart kaffe o tårta till efterrätt så igenltigen är det väl mest bara varmrätten vi funderar på o vi vet inte ens om vi ska ha kött eller fisk. Eller om vi eventuellt ska ha en kött rätt o en fiskrätt o sen får varje gäst välja kött eller fisk... vad tror ni om de?

Ge gärna förslag på goda kött o fiskrätter o ni som själva är gifta får gärna  säga hur eran meny såg ut så vi kan få lite extra ideer.   

tacksam för svar   

• Svar på tråden Tips till bröllopsmeny... vad ska man välja?
  • elyse

Oavsett vad ni väljer så se till att det finns mat/snacks så att gästerna inte behöver gå hungriga. (Har varit på ett sådant bröllop - fin catering. Så fin att portionerna var mycket små. Vi fick dra därifrån efter några timmar och köpa pizza på vägen hem...)  

• Anonym (?)

Vad erbjuder restaurangen för alternativ? Fisk till förrätt= kött till varmrätt. Så brukar det se ut. Men det beror ju på vad det är som erbjuds också.

Se till att det finn frikostigt med tillbehör så att alla blir mätta. Samt vickning under kvällen.

• Anonym (också brud)

Vi planerar också bröllop :) Vi kommer att servera vildsvinsfile (min favoritmat) och ha ett lax-alternativ. Som många andra skriver så är det viktigt att det blir mkt mat. Det är pinsamt om gästerna sitter hungriga, det ger intrycket av ett snålt värdpar och gästerna går hem tidigt för att äta. På resturang där portionerna oftast är små är det extra viktigt med vickning och tilltugg (inte bara chips osv) under kvällen.

• Sarus85

Själv tycker jag rött kött är svårt till många gäster. Vissa gillar välstekt medan andra vill ha blodigt. Medium fungerar för de flesta men risken finns ändå att alla inte kan äta det.

På vårt bröllop hade vi kalv som var rosastekt och det gick hem. Annars hade jag nog satsat på vilt.

Toastskagen är en klassiker men kanske lite tråkig men ändå ett säkert kort.

Det viktigaste är att ni gillar det! Det är ert bröllop.

Så här såg vår meny ut;

Förrätt: Räkcoctail med färska räkor med smak av chili, lime och vitlök. Parmesanchips.

Huvudrätt: rosastekt kalv med baconlindade primörer, rödvinssås och franskpotatisgratäng.

Efterrätt: tårta (browniebotten, chokladmousse och passionsfruktmousse)

Vi var supernöjda! Smakade underbart!

• Mammatilltvåprinsar

Vi hade canapeer och bubbel när gästerna kom. Till förrätt åt vi nån kallrökt laxvariant, kommer inte exakt ihåg vad för själv åt jag toast Skagen då jag var gravid och nojig:) Till varmrätt åt vi tournedos och sen bär och glass i mandelkorg. Efter det bröllopstårta och vid midnatt korv med bröd och pucko. Men då var det i princip bara gravida jag som orkade äta:)

Svar på tråden Tips till bröllopsmeny... vad ska man välja?