Inlägg från: Anonym (undrande pappa01) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrande pappa01)

Semesterumgänge - utgår ordinarie umgänge under sommarperioden?

Anonym (mm) skrev 2013-07-01 12:04:38 följande:
    Det bör vara ordinarie umgänge, men tänk på att mamman också har rätt till sammanhängande ledighet.
    Dvs om du brukar ha varannan helg så kanske mamman vill åka iväg på en tvåveckorsresa och då måste ju din helg ändras eller tas bort.

Tanken med sommaren är ju att båda föräldrarna har semester och att barnet då ska ha möjlighet att vara mer med föräldrarna, varav umgängesföräldern är en av föräldrarna.

Har ni en dom på umgänget? Vad står i så fall där?
    Ring familjerätten och fråga. De kan ju inte ta några beslut, men de kan kanske hjälpa dig att tolka avtalet.      
    Där står endast att barnet har rätt till umgänge med mig vissa veckor, ingenting om mammans rätt. Jag har semesterumgänge v 28 o 29 som en sammanhängande period men ska eg ha ojämna helger också. En sådan infaller helgen innan, v 27. Mamman påstår då att den helgen utgår. Jag hade ju tänkt att få till mer än de där två veckorna, dvs även tor-sön veckan innan. Kan hon nu stoppa detta? 
    h8him skrev 2013-07-01 12:48:12 följande:
    Ordinarie umgänge ställs in under den period ni har sommarumgänge. För självklart ska även mamman få ha semester med barnet.  När har mamman sina veckor med barnet?
    Jag har v 24, 28,29 o 33. Mamman har 30, 31 o 34. Alltså två sammanhängde veckor hon också. 
    h8him skrev 2013-07-01 13:13:45 följande:
    Då har väl hon, 25-27 samt 30-32 enligt vad du beskriver?
    Jag hade midsommar i år så jag hade även tor-sön v 25, den kunde hon inte ta. Det står i domen att dottern har rätt till umgänge med mig två perioder om en vecka och en period om två veckor. Sedan står det att det ska gå minst en vecka mellan perioderna, vilket det ju gör enligt mig (exet ej enig där iom v 27). 
    h8him skrev 2013-07-01 13:14:41 följande:
    Eller missuppfattar jag? Hur ser umgänget ut i vanliga fall? Har ni enbart gjort upp om 4 veckor totalt under sommaren?
    I vanliga fall har jag tors em - sön em ojämna veckor samt fredag jämna veckor. 

Menar du att semesterperioden är från min första vecka till min sista? 
    nuharjagbytt skrev 2013-07-01 13:18:29 följande:
    Nej du kan inte ha både hela veckor och varannan helg samtidigt. På sommaren ersätts varannan helg med hela veckor. Så funkar det iallafall för min systerson och hans ex.

Ni borde ha kommit överens om bytesdag inför v28 och då är det den som gäller.
    bytesdag inför semestervecka är bestämt söndagen innan kl 17.
    h8him skrev 2013-07-01 13:25:17 följande:
    Men då borde väl er sommar omfatta 8 veckor totalt? För mamman har väl lika många veckor som dig? Hur tolkar mamma domen/avtalet?
    Jag har tolkat det som att sommaren är hela juni juli augusti oavsett vilka veckor vi tar. Exet tolkar det som att ordinarie umgänge utgår dessa veckor (26 o 27). 

Om vi nu inte enas i detta... vad händer då? Kan hon hindra mig att hämta? 

SupersurasunkSara skrev 2013-07-01 13:36:30 följande:
    Eftersom ert avtal verkar vara mycket luddigt och ofullständigt så kan hon säkert det. Jag tokar det som att ANTINGEN kör ni på varannan helg som vanligt, utan dina veckor med barnet, ELLER så har du dina veckor med barnet men då utgår helgumgänget. Du kan ju inte ha kakan och äta den eller hur.
    Hon har samma rätt som du till barnet, eller snarare, barnet har lika stor rätt till henne som till dig.

Vad ni bör göra är att efter sommaren sätta er ner och formulera om avtalet och verkligen specificera exakt vad som gäller, då slipper ni sånt här.
    Jag har ju redan börjat med att ha min vecka 24 samt midsommar.. vad kan hon göra för att stoppa mig om jag åker dit? Kan jag stämma henne för att hon hindrar umgänge (enligt min tolkning)?
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-01 13:43:35 följande:
    Tja, vill du utsätta ditt barn för ett bråk mellan er för att du ska få ett helgumgänge, som jag tolkar som att du inte ska ha, så åk dit.
    Sätter du ditt barn före dig själv så låter du bli och tar detta EFTER sommaren.
    HON tolkar det som jag gjorde, du har en annan, vem av er som skulle få rätt vid en ev tvist har jag ingen aning om.
    Visst kan du försöka stämma henne, men du riskerar bara att förstöra det samarbete ni har idag även om du skulle få rätt i sak och du skulle iaf inte få umgänge denna helg, så fort går det inte.

Du måste bestämma själv, men bortse från dig själv och sätt barnet i främsta rummet.  Kanske kan du annars föreslå en kompromiss? Fredag em till lördag em?
    Vill inte bråka men samtidigt ha det som jag har rätt till. 
    nuharjagbytt skrev 2013-07-01 13:44:51 följande:
    Tror du att hon ens är hemma då? Den känns som att ni planerat att resa bort samma helg med barnet.

Utan att veta vilket avtal ni har är det svårt att veta om hon har rätt att hindra dej. Men det borde vara så att vanliga helgumgänget utgår när ni har hela veckor på sommaren. Det känns som att ni tänkt olika om vad som gäller och det är synd att ni inte stämde av det tidigare.
    Hon har ju uppenbarligen tolkat det så.. att det ska utgå.
    h8him skrev 2013-07-01 15:17:28 följande:
    Ta och ring familjerätten eller det ombud du hade om ni var i tingsrätten för att få avtalet/domen. Ni verkar behöva hjälp med att komma överens om vad som gäller.
    Exet ringde och sa att hon pratat med sitt ombud som sagt att jag inte har rätt till ordinarie umgänge under sommarperiod. Jag sa att hennes ombud isf får kontakta mitt. Jag har rätt att hämta mitt barn på torsdag.
    Anonym (met) skrev 2013-07-01 15:47:12 följande:
    helgumgänge utgår på sommaren. det har jag fått som svar när vi hade problem. så antingen tar du sommarumgänget eller så går du på normalt umgänge.
    du kan ju inte både vara timanställd och månadsanställd liksom. 
    Vi har ju en dom.
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-01 16:09:49 följande:
    Som du tolkar på ett annat sätt än barnets mamma. Och på ett annat sätt än de flesta här. Inget säger att du har rätt, men inget att du har fel heller.
    Om du hämtar barnet på torsdag och du har fel kan det komma att ligga dig i fatet vid ev tvist, ring ditt ombud först, men hämta inte bara barnet även om ditt ombud säger ja, försök vara lite smidig.
    Om hon hindrar mig från att hämta barnet ringer jag soc. Hon hindrar umgänge.

Tack för svar.

Nu ikväll fick jag ett sms om att alltihopa handlar om att det blir för lång sammanhängande tid för barnet... två och en halv vecka..? Hon föreslog istället att jag skulle hämta på onsdag och lämna på fredag så det inte blev så lång tid. 

"Jag svarade att jag hämtar på torsdag, nu vill jag inte diskutera mera". Det är ju ingen idé vi kommer ingen vart.

h8him skrev 2013-07-01 20:08:33 följande:
    Om sommarumgänget är från juni till augusti så hindrar hon inte umgänge.
    Så om det står att barnet har rätt till umgänge med mig fyra veckor 2+1+1 under sommaren (juni-augusti) så är det det enda umgänget som blir under den perioden? Alla andra veckor tillfaller exet?
    BioBonus skrev 2013-07-01 22:35:28 följande:

Jag är faktiskt inne på din linje. De veckor som är reglerade i dom är undantagna gängse umgänge, övriga är det inte. Så funkar makens dom. Så de veckor som är mammans sammanhållna semesterveckir utgår ditt umgänge övriga enligt vanligt schema.
    Nu har jag pratat m advokat. Ordinarie umgänge utgår under "semesterperioden" dvs de veckor vi har semesterumgänge. Normalt sett brukar man tydligen försöka ha sammanhängande 8 veckor, med ord umgänge innan o efter, medan vi har haft det utspritt vilket gör att det blir ordinarie umgänge emellan. Bra för mig då jag får extra. 

Exet har nog krånglat till det lite för sig genom att sprida ut sina veckor. Hon hade även vecka 23, så hon har haft fyra veckor hon också. Helgen v 31 har jag inte umgänge om jag inte kan byta till mig det då jag ska bort helgen v 33 och då inte kan ha dottern. 

Jag hade hela v 24 ja och midsommar var min i år enligt domen så 25 kunde hon inte ta från mig.

Exet ser bara till sig själv och sin nya sambo, barnets bästa är väl att vara med sin pappa mer?!

h8him skrev 2013-07-02 17:35:44 följande:
    Du sprider väl också ut dina veckor? När har du dina veckor och när har hon sina? Det skulle bli lättare att förstå om du berättade det.
    Hon har 23, 30, 31 o 34. Jag har 24, 28, 29 o 33.
    h8him skrev 2013-07-02 19:24:45 följande:
    Då ska det vara normala umgängen mellan v. 25-27 samt vecka 32 och från och med v. 35 som jag tolkar det.
    Ja, precis det jag sagt till henne hela tiden. 
    h8him skrev 2013-07-02 19:26:42 följande:
    Kanske blir det lättare för henne att förstå om du skriver ner era respektive veckor med barnet som du gjorde nyss här? Då borde hon förstå att vanliga veckor är umgänget som vanligt.
    Hon verkar ha fattat för jag fick sms om hämtning.
Svar på tråden Semesterumgänge - utgår ordinarie umgänge under sommarperioden?