Inlägg från: Anonym (precis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (precis)

Extrem ångest över ALS - Hjälp

kenopeno skrev 2013-07-01 20:47:11 följande:
    Vet du.....läs min tråd......jag känner igen mycket du skriver. Kanske du har samma som jag hade. Och är det det, så kommer du få uppleva något läckert. Kan ju vara värt ett försök {#emotions_dlg.flower}

www.familjeliv.se/Forum-4-46/m70268449.html
  • Anonym (precis)
    Anonym (Livrädd) skrev 2013-07-01 22:05:13 följande:
    Är detta vanligt i sjukdomsmått mätt?
    Nej, det är det inte.
  • Anonym (precis)
    Anonym (Livrädd) skrev 2013-07-01 22:05:13 följande:
    Är detta vanligt i sjukdomsmått mätt?
    Det är ca 200 per år i Sverige som får ALS. Hjärntumör, som också är ovanligt får ca 10 gånger så många, dvs 2000.
  • Anonym (precis)
    Anonym (Livrädd) skrev 2013-07-01 22:18:58 följande:
    Så du menar att jag kanske inte borde oroa mig alls?
    Precis. Vi är omkring 9 miljoner! människor i Sverige. 9 000 000! Av dessa är det ca 200 st i år som får ALS. Ca 80% av personerna insjuknar mellan 40-70 års ålder, dvs bara 40 st i andra åldrar.
    I ca 25 % (10 st av dessa 40 st) av fallen kommer första symtomen från mun och svalg - det lämnar 30 st kvar.
    Hos ca 1/3 börjar symtomen i handen eller armen (10 st av dessa 30). Det lämnar 20 st.
    Ca 10% av alla fall är ärftliga, det lämnar 18 till dig.

Tycker du att det verkar sannolikt att du är en av 18 personer i Sverige i år som får denna diagnos (bland 9 miljoner människor)? Där det dessutom finns en mängd vanligare förklaringar till muskelryckningar?

Från en sida om ALS: Det är sällan som muskelryckningar är första symtom på ALS. I detta sammanhang är det viktigt att komma ihåg att ofrivilliga muskelryckningar (med eller utan skakningar av t.ex. ett finger) är ett vanligt förekommande fenomen hos helt friska personer. Muskelryckningar kan även ses hos friska personer under extrem stress (t.ex. sömnbrist, oro inför tentamen). Muskelryckningar är alltså inte ett tydligt tecken på ALS.
Svar på tråden Extrem ångest över ALS - Hjälp