• Lyckan 382

Ont i handlederna ??Karpentunnelsyndrom??

Gammal tråd men hört talas om Morbus de Quervain? Jag har det, fick kortisoninjektion i måndags och är redan bättre även om det först gjorde vansinnigt ont efter injektionen. Det är en inflammation i ett senfack som leder till tummen. Man får bl.a. ont i handleden på den sidan tummen sitter. Jag har även karpaltunnelsyndrom som hänger kvar efter graviditeten.

• Lyckan 382
    vanja83 skrev 2014-03-10 07:37:27 följande:

Du borde gått till arbetsterapeut direkt! Det är jättevanligt och oftast behövs ingen operation om man avlastar med Ortos! Tur att du fick hjälp till slut i alla fall
    Fast jag var till arbesterapeut, läkare, ortopedläkare och alla missade Morbus. Fick ortos för karpaltunnelsyndrom. Sedan ställde en annan läkare diagnos på 2 minuter, gav mig kortison och nu är känns det mycket bättre! Önskar bara att det skett tidigare, för det hann bli ganska illa.
  • Lyckan 382
    vanja83 skrev 2014-03-10 16:09:18 följande:

Skumt vad var det för arbetsterapeut?!? Borde hon/han ju inte missat det är en jätte vanligt diagnos och speciellt bland kvinnor med småbarn =) Tur att det löste sig i alla fall!

Precis, visst är det dåligt! Till ortopeden till och med pekade jag på det område som smärtar mest och sade att det känns som om jag har ett stort blåmärke därinne. Jag kopplade samman det med att jag hade en nål där i närheten under förlossningen och han sade bara "så kan det säkert vara". Han tittade inte ens ordentligt på handen. Diagnosen ställs ju med ett väldigt enkelt test, hur lätt som helst.
Svar på tråden Ont i handlederna ??Karpentunnelsyndrom??