Inlägg från: Disney78 |Visa alla inlägg
  • Disney78

BF Mars 2014

Hej! Plussade igår, men har känt det på mig sedan den enda dagen vi hade oskyddat sex... Så jag har rätt bra koll på när det skedde :)

Det är ju så tidigt och som ni förstår inte alls planerat! Vi har två grabbar sedan tidigare. De fyller 6 och 9 under höst/vintern. Hade varit mysigt med ett vårbarn. Men för att vara helt ärlig så vet jag inte hur jag skall känna. Är snart 35 år. Stelopererad i höstas på grund av en riktigt dålig rygg. Hade precis lyckats tappa 12 kg och ville tappa ungefär lika mycket till för att läka riktigt bra...

Sedan utreds den äldsta sonen för en systemsjukdom som är ärftlig och vi är nästan 100% säkra på att det är det han har. Det är i så fall i bästa fall 25% risk att nästa barn får det. Troligen 50% när det är samma föräldrar, vilket det ju är...

Den yngste killen är född med ett obotligt ögonfel. Vågar jag satsa en gång till??? Systemsjukdomen kan bli riktigt riktigt allvarlig. Den äldste sonen har en ganska lindrig form vilket jag är oerhört tacksamt för.

Grattis alla som plussat. Jag får det till att bf blir ca 11 mars om allt går som det skall.

• Disney78

Hallonet : jag vet inte riktigt ännu. Jag tror efter ha läst ihjäl mig igår och idag att det går att ta reda på via fosterdiagnostik.

Vi har tyvärr behövt göra en abort tidigare mellan killarna -så det är inte aktuellt!

Blir det så blir det denna gången, och i så fall om allt är bra så är vi överlyckliga!

Marreparre: jag har kort cykel, men hade sista mensens första dag 5 juni. Vet att jag befruktades den 19/20 juni :) och har ju fått mitt pluss. Är i v.5 ( ca 4+3) håller tummarna för att allt skall gå bra!

• Disney78

Hallonet: ja precis, vi får se tiden an. Har inte ringt Mvc än. Det får väl blomstra v någon gång, så får vi se vad de säger om allt. Har några dagar på oss att fundera :)

• Disney78

Åh så ledsamt Hallonet!! Lycka till med framtida försök och ev ivf. Många kramar!

• Disney78

Lilyhearts och Alfaqueen:

Känner som er, vad händer nu :)

Våra killar är födda 04 och 07 så det blir lika långt uppehåll som för er lilyhearts!

Dessutom har vi samma BF 11/3, men vi har bara kommit till barn nr 3. Fyller 35 i år med så vi får se vad vi får för planering för ul/kub osv på inskrivningen nästa onsdag....

• Disney78

Lilyhearts, bor du långt ifrån Sthlm? Vart har du bokat. Jag bor närmare Göteborg, men det var svårt att boka ngt vettigt där :)

Ni valde fvp- varför? Och vad gjorde att ni valde det och hur gjorde det er glada? Förlåt alla frågor men vi har en son med en ärftlig sjukdom så jag velat lite med hur och vad vi skall göra...

• Disney78

Tack LilyHearts!

Det låter väldigt smart att gå rakt på fvp eller mkp. Då slipper man oroa sig fram till dess om manbyggnad gjort KUBB med dåliga resultat ( ofta åldersberoende)

Jag har fått ett UL bokat i aug privat. Inskrivningen är ju nästa ons så vi får höra vad de har att säga då...

Lycka till på utställningen hoppas det går bra och att ni får en trevlig resa :)

• Disney78

Hej LoveTove och välkommen hit!

Mkp= moderkaksprov

Fvp=fostervattensprov

Har också läst och funderat innan jag förstod mig på alla förkortningar som det svängs med härinne :)

Överallt blir man inte erbjuden KUB som är kombinerat ultraljud biokemiskt tror jag?!? Exakt om det skrivs ut så vet jag inte, men där förs ju egentligen en uppskattning med ålder, blodprovsresultat och ultraljud där nackspalten mäts vilken sannolikhet man har för att bebis skall vara frisk ellerha någon sv trisomierna. Är sannolikheten hög att barnet har någon kromosom förändring blir man erbjuden Mkp eller Fvp. Har inte riktigt förstått när man blir erbjuden vilket och om båda är lika riskfyllda? 1/100 som får missfall? Då får man ju välja själv om man vill göra dessa vidare undersökningar.

Jag fyller snart 35 och skall på inskrivningsaamtal på onsdag... Om en vecka då :)

Jag funderar fortfarande på hur jag skall göra. Läste fn tråd med människor som gjort dessa prov.

Lät verkligen skönare att ha valt att göra Mkp eller fvp utan att ha gjort KUB först. Då har man inte sannolikheten att oroa sig för. Men tror inte detta erbjuds om man inte har någon allvarlig ärftlig sjukdom att oroa sig för...

Är också intresserad av att höra vad ni som blir erbjudna NUPP/KUB tänker göra!

Ha en bra dag!

• Disney78

Ang snitt eller vaginalfödsel så har jag också erfarenhet av båda. Ett planerat snitt och en vaginal födsel. Går det med min opererade rygg så väljer jag vaginalfödsel alla gånger. Det är absolut en fantastisk händelse!

Svar på tråden BF Mars 2014