• Anonym (hus)

Hur torkar ni era kläder?

Skulle vilja kolla med er som bor i hus vad ni har för "torkhjälpmedel" till kläder?

Vi kommer gå från tvättstuga med 2 rejäla maskiner, torkskåp, torktumlare och torkrum med varmluftsblås till 1 normal maskin och ett torkrum utan någon typ av fläkt. På sommaren kan man ju ofta torka ute men på vintern?

"Vi" kommer vara 2 vuxna, en 2-3åring och en nyfödd. 2åringen är blöjfri sen ett tag tillbaka och trots att hon normalt sett är jätteduktig med få olyckor har hon lätt att få UVI. Oftast är det enda symptomet att det sker många olyckor på kort tid.

• Svar på tråden Hur torkar ni era kläder?
  • Johans Pillerill

Vi har en minimal tvättstuga i vårt hus. Har en tvättmaskin och en torktumlare och det räcker bra. Sommartid hänger vi ut det mesta. Är två vuxna, en treåring (blöjfri) och en halvårsbebis som precis börjat äta mat och sölar enormt...

• Lena

Torktumlare, torkställning inne och torkvinda utomhus

• sextiotalist
    Anonym (hus) skrev 2013-07-01 22:41:17 följande:
    Ja, det är ju det där med kuddar, handdukar etc som blir så mycket bättre om de tumlas...

Sambon är inne på att köpa både torktumlare och torkskåp. Jag tycker det verkar vara överkurs i början. Saker som behöver bli torra snabbt kan man ju hänga på elementen vintertid.
    Torkskåp är bra att hänga saker i, totalt vansinnigt att ha på.
    Glöm detta med att hänga på elementen, är det vattenelement så blir de sällan så varma och är det elelement så är det farligt  
  • Gurkan

Har en torktumlare där jag kör det mesta och en torkställng där jag hänger tex blusar

• Anonym (Abc)

Vi har ett torkskåp som vi hänger kläderna i och sedan torkar de av sig själv med öppen dörr. Sänkbara tvättlinor i taket till lakan och sådant. Tycker torkskåp är väldigt bra att ha om man behöver torka barnens ytterkläder snabbt och tex när de har kompisar hemma och de leker ute i snön så vill man ju gärna lämna torra kläder till föräldrarna. Så jag är väldigt glad att vi har torkskåpet även om vi bara använder det en handfull gånger per år. Skulle vilja ha torktumlare till strumpor, de är sjukt jobbigt att hålla på och hänga.

• Anonym (n)

Enbart linor i tvättstugan (i en kall källare). Ingen fläkt eller liknande. Tvätten torkar över natten utan problem. Man får ha lite framförhållning ;)

• SuzR

Använder torktumlare ganska sällan, enbart till lakan. Dyrt och onödigt! Har torkställningar jag sätter upp i vardagsrummet, torkar över natten. Är det fint väder tar jag ut allt. Perfekt!

• Anonym (hus)
    Anonym (Abc) skrev 2013-07-02 08:05:29 följande:
    Vi har ett torkskåp som vi hänger kläderna i och sedan torkar de av sig själv med öppen dörr. Sänkbara tvättlinor i taket till lakan och sådant. Tycker torkskåp är väldigt bra att ha om man behöver torka barnens ytterkläder snabbt och tex när de har kompisar hemma och de leker ute i snön så vill man ju gärna lämna torra kläder till föräldrarna. Så jag är väldigt glad att vi har torkskåpet även om vi bara använder det en handfull gånger per år. Skulle vilja ha torktumlare till strumpor, de är sjukt jobbigt att hålla på och hänga.
    Men de flesta ytterkläder ska man väl undvika att torka i torkskåp? Vi brukar torka dem i torkrummet nu eftersom det sällan blir varmare än typ 25-30 grader där inne.
  • Viktoriia

Ingen tvättstuga (ingen källare och Sveriges minsta badrum). Hänger på torkställning i sovrummet. Småplagg (strumpor, underkläder, barnkläder om jag hade haft barn) på elementen om det är platsbrist. Har vattenburen värme och elementen blir MER än varma nog att hänga på. (De blir så varma så man inte kan hålla handen på dem om man vrider upp dem)

Sommartid utomhus på torkvinda.

Aldrig upplevt några större problem faktiskt, inte ens med sängkläder. Visst det är inte det vackraste som finns med en torkställning, men förutom det estetiska så.  

Ytterkläder som behöver torka i torkskåp eller tumlas brukar jag åka till en kompis och låna dennes tvättstuga för. Då jag inte har några barn så är det ju max 2 ggr per år det händer. 

• hejblåbär

Torkar på torkställ som står i vardagsrummet (där det är varmt). Torktumlar i nödfall, samt sängkläder som är för stora att torka på ställ. Är det plusgrader och inte regnar torkar jag det ute även på vintern.

• Anonym (Tork)
    Anonym (hus) skrev 2013-07-02 08:38:57 följande:
    Men de flesta ytterkläder ska man väl undvika att torka i torkskåp? Vi brukar torka dem i torkrummet nu eftersom det sällan blir varmare än typ 25-30 grader där inne.

Många skalkläder och vinteroveraller med vattentätt skikt måste "aktiveras" sv torktumlare, i torkskåp eller med strykjärn, inte i jättehög värme men ändå... De vinterkläder jag köpt till mitt barn står det att man ska låta hängtorka, men sedan ha i torktumlaren på låg värme i några minuter. Vi har ihopfällbara torkställningar, två stycken, som kan flyttas mellan utomhus och inomhus. Och så har vi torktumlaren, just för att den känns oslagbar för sängkläder och handdukar, sådant som tar enorm plats att hänga upp och är näst intill omöjligt såvida man inte har linor i taket eller en hög torkvinda. Handdukar blir dessutom så otäckt hårda om man hängtorkar dem, tycker jag.
Svar på tråden Hur torkar ni era kläder?