• fenomena83

Var handlar man tjejkläder som inte är rosa klänningar?

Det är ju intet nytt att klädmarknaden för tjejer är begränsad till rosa och lila små pluttinuttiga klänningar. Vissa gillar det och vissa gillar det inte, jag tänker inte locka till den diskussionen men nu är det så att jag hör till dom som INTE gillar det.
    Vi var på ett kalas i helgen där det va massa barn och ALLA tjejbebisar hade strumpbyxor och rosa eller röd klänning. Jag bara satt och tittade och mindes när jag själv va barn och mamma satte på mig klänning och strumpbyxor och jag minns hur OBEKVÄMT det var, då va jag lite äldre iaf men ändå....
    Åsså viskade jag till min käre make att snälla, om bebisen i min mage är en tjej, då tänker jag ALDRIG sätta på henne klänning, kjol eller färgerna rosa eller lila. Och han höll med (eureka! vi brukar va oense om det mesta annars, jag blir så glad nu) och sa att varför kan inte tjejer ha på sig jeans eller manchesterbyxor och en snygg tröja och se lite cool ut som vår son tex

jaja till saken...
    jag bara undrar... var ska jag leta om jag ska hitta kläder till en tjej som inte ser sådär pluttinuttiga ut? det säljs väl bara klänningar till tjejer på H&M Lindex Kappahl mm och det är såååå könsfixerat.
    DOCK så vill jag faktiskt att man samtidigt kan se att det faktiskt är en tjej. jag vill inte klä ut min eventuella dotter till en pojke för det är hon ju inte... jag vill bara inte att det ska va så himla gullegulligt...

är lite tidigt ute kanske då jag inte ens vet om jag väntar en tjej,
    men jag vill veta ändå bara för att jag tänker på det en massa

• Svar på tråden Var handlar man tjejkläder som inte är rosa klänningar?
  • Aprilia

Japp polarn o pyret är ju bäst, se bara den nya landskapsdressen, den har min dotter, jättefin (grön o röd)

• fenomena83

okej, men, om det ska va någolunda billigt då.....? hihi

• Alec

Och bor man i Stockholm tycker jag att man ska ta och besöka UNI på söder där de säljer fina, annorlunda kläder (men också katvig), Tjallamalla (där de säljer Viki Peterson, kolla mitt bildgalleri)

• Aprilia

HM har mycket skräck, men man kan även hitta en del unisex-kläder där med

• Amorella

Lindex och Åhléns?
    Min tjej har alltså INGA rosa kläder, förutom två pyjamasar.

• fenomena83

häromdagen skulle jag köpa present till en ettårig tjej, gick runt och kikade efter kläder men det var ju förgäves. det fanns ingenting som inte va rosa gulligt och pluttinuttigt, inte på Lindex, KappAhl och HM eller Åhlens, och då gick jag även in i andra affärer och tittade på Name It, Katvig och PoP... faktiskt!
    det va rosa och det va gulligt och hitan och ditan. suck.
    sen kom jag på att alla inte är lika anti som jag utan att den här ettåringen faktiskt brukar va klädd i pluttinuttiga kläder för hennes mamma älskar det. så då packade jag på mig massa sött på HM och det blev succe.
    men det blir ju inte lättare för mig.

• Amorella

Jag handlade tuffa icke-rosa tjejkläder på Åhléns senast i lördags...

• Alec

fast det är väl egentligen självklart att märken har rosa kläder eftersom en stor del av svenska befolkningen köper rosa till sina små! det får man nog stå ut med.

• invo

Det finns mkt rött och jeans på polarn, det har vi ofta på vår tjej. Polarn har varit räddningen för mig som är anti-rosa - fast hon använder faktiskt kjol och klänning oxå.

• Stora

Jag köper på Polarn o pyret. Ella har nästan allt i rött. Jag tycker det är fint m klänning men då av rejälare slag. Vi har tex en fin från Lindex i röd manchester med Bamse och en jeanshängslekjol från FIX.

Jag tycker Polan o Pyret har könsnerutrala kläder du kan köpa blått utan att det står Little boy på....

Jeans har vi också köpt där. Även H&Ms LOGG sortiment är lite tufft o neutralt. Själv gillar jag inte "tjejbyxor" som är figursydda redan från stl 50.....

• Alicemamma

Jag handlar kläder till lilltjejen, 4 månader, på pojkavdelningarna då jag vill ha lite tuffare kläder. Gillar inte heller det putti-nuttiga men kan tänka mig att bland Ett par tuffa bruna manchester brallor med mudd till en rosa body/tröja t ex. De stora kedjorna ligger ju ok i pris tycker jag. HDae gärna köpt Katvig mm om det varit lite billigare plånboken är ju trots allt inte hur tjock som helst

• Tant Green

Åhléns har mycket svart till det rosa/röda/vita, då blir det inte alls så puttinuttigt. De har också flickbyxor som inte är tajta runt magen utan funkar även för bebisknubbiga tjejer (men de har "figursydda" byxor också).

Klänningar tycker jag är praktiskt och bekvämt på sommaren, men det är inte kul när man måste ha strumpbyxor till. Så det blir bara till jul och mormors 60-årsdag

• bustjejen

Me & I har fina kläder, ganska könsneutrala och definitivt inte pluttinuttiga till tjejer
    Säljs via homepartys.

Svar på tråden Var handlar man tjejkläder som inte är rosa klänningar?