• Söker

Vad har du som är servitris/servitör för lön?

Jag är nyfiken på vad andra i min bransch har för lön. Själv går jag på timmar, så personligen vill jag veta det främst men alla får svara. Jag ska söka nytt jobb och funderar på vilken lön som är rimlig att kräva. Skriv gärna hur många år ni jobbat också. :)

• Svar på tråden Vad har du som är servitris/servitör för lön?
  • Kimban

Jag har inte jobbat på drygt ett år men när ja jobbade sist hade ja 113 kr timman, har jobbat där sen 2003 då ja va 18 år, gick hotell och restaurang på gymnasiet... Detta va inte en vanlig restaurang utan mer en evenemangsrestaurang med krogshower.
    Finns ju en anledning till att ja skola om mig...

• Söker

Oj, nej det var ingen bra lön. Är ju långt under avtal tom. :/

• Aniiee
    Söker skrev 2013-07-02 21:15:38 följande:
    Oj, nej det var ingen bra lön. Är ju långt under avtal tom. :/
    Det är faktiskt inte långt under avtalet, utan ca 20 kr mer än minitim för ungdommar. Och dessutom 10 år sen. 

Själv fick jag  147 kr i timmen förra året, då som inhoppare, inte fast. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • sri

Nu jobbar jag visserligen som kock men du kan ju gå in på hotell o restauranfackets hemsida där står vad avtalslönerna är och det är väl bara att hoppas att du kan förhandla till dig mera. Om du nu ska fortsätta inom branschen .

• Söker

Aniiee: nja hon sa ju att den lönen var för ett år sen, då hon hade jobbat där i tio år... Då var det ca 10kr under avtal, men det bör ju helst vara minimilönen. På det borde hon ju fått extra för att jobbat så många år på samma ställe. Tack för svar. :) Sri: Jag vet vad det är men är inte beredd att arbeta för den summan (vilket jag inte har idag heller) men är ingen expert på löneförhandling, så jag tänkte kolla lite vad andra har, så jag känner mig säkrare vid förhandlingen. :)

• Aniiee
    Söker skrev 2013-07-03 01:30:43 följande:
    Aniiee: nja hon sa ju att den lönen var för ett år sen, då hon hade jobbat där i tio år... Då var det ca 10kr under avtal, men det bör ju helst vara minimilönen. På det borde hon ju fått extra för att jobbat så många år på samma ställe. Tack för svar. :) Sri: Jag vet vad det är men är inte beredd att arbeta för den summan (vilket jag inte har idag heller) men är ingen expert på löneförhandling, så jag tänkte kolla lite vad andra har, så jag känner mig säkrare vid förhandlingen. :)
    Sorry, läste för snabbt... Då kanske det är llite lite... =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Kimban

116 hade ja visst sist ja jobba.

men det spelar ju in var du jobbar (typ av restaurang) din erfarenhet etc.

men vad har du i timman nu och vad skulle du kunna tänka dig om du bytte jobb, allt handlar väl om att vara realistisk och peka på varför du skulle få den lönen.

Svar på tråden Vad har du som är servitris/servitör för lön?