• Jagvetmest

Varför vågar/kan inte många föräldrar uppfostra??

Ok, jag vet att det finns ungefär lika många sätt att uppfostra på som det finns människor- men varför skiter många i det helt, typ? Både min syster och min bästa vän gör så här- trots att de är normalt intelligenta, välutbildade människor. Har de gett upp helt?
    Här kommer bara ett smakprov så får ni tycka sen... Min bästa kompis ena son, snart 7 år, går runt och skriker på mat hemma. Mamman skyndar sig att laga våfflor, medan sonen sitter och vrålar och rapar högt vid bordet. Ingen tillsägelse utan ursäktar sig istället att det tar tid. Sonen tar sen alla de färdiga våfflorna på sin egen tallrik trots att det är 4 barn runt bordet. Får bara en suck som svar. Äter upp alla sina våfflor på runt minuten- rapar sedan högt igen och säger "Tack för dom ÄCKLIGA våfflorna!!" Hon tittar på mig och säger "Ja du, vad gör jag för fel?"
    Eeeh...ALLT!!!!
    Min systers barn får äta vad de vill, när de vill ur kylen och skafferi trots att det är precis före maten. Annars så skriker dom. Trots ett "Nej"  så går ungen och hämtar en isglass trots att syster håller på att laga mat. När hon upptäcker det så säger hon "Jag låtsas inte se det nu annars får jag ett helvete resten av dagen.... WHAT??!! Så här är det när det gäller allt. Från morgon till kväll. Barnen bestämmer allt hemma, är otrevliga och uppstudsiga. Vrålskriker sig till allt. VARFÖR? Är det så jävla svårt att sätta upp regler och sen stå för dem, oavsett reaktion? Är det svårt på nåt sätt?? Jag fattar inget, ungarna blir/är odrägliga ju!!

• Svar på tråden Varför vågar/kan inte många föräldrar uppfostra??
  • lövet2

Ofta är det nog orken som tryter. Det är ju bara att se till sig själv - är man sjuk och eländig, så orkar man inte säga i från, utan huvudsaken är att ungarna är nöjda och lugna. Många är säkert trötta och orkeslösa av olika anledningar, och då orkar de inte uppfostra sina barn.

• Jagvetmest
    lövet2 skrev 2013-07-02 20:48:46 följande:
    Ofta är det nog orken som tryter. Det är ju bara att se till sig själv - är man sjuk och eländig, så orkar man inte säga i från, utan huvudsaken är att ungarna är nöjda och lugna. Många är säkert trötta och orkeslösa av olika anledningar, och då orkar de inte uppfostra sina barn.
    Visst, men man binder ju ris åt sin egen ryg eftersom de snabbt lär sig att det lönar sig att gallskrika sig till allt och att om man skiter i vad mamma säger så får det noll konsekvenser- och så blir de 10 ggr värre sen.
  • Jagvetmest
    Jagvetmest skrev 2013-07-02 20:54:48 följande:
    Visst, men man binder ju ris åt sin egen ryg eftersom de snabbt lär sig att det lönar sig att gallskrika sig till allt och att om man skiter i vad mamma säger så får det noll konsekvenser- och så blir de 10 ggr värre sen.
    *rygg*
  • Annaïck

Jag tror att manga är konflikträdda och curlar sina barn. Som förälder maste man vara konsekvent och vaga säga nej. Man ska ha tydliga regler och inte acceptera att barnen skriker ut order. För att fa sina vafflor ska man fraga pa ett vänligt sätt.

• Repan

Jag tror att pendeln gått från extremt hård uppfostran för säg 100 år sedan, till nu, alldeles för mesig uppfostran där själva ordet uppfostran liksom är något fult nästan.

Inget av detta är givetvis bra. Det är fint att man vill resonera och ha ett känslomässigt band till barnet kring en konflikt. Men en tvååring är en tvååring och en femåring är en femåring. De minns inte vad du sa fem minuter senare och dessutom vill de tillfredsställa sina behov så fort som möjligt och det går ofta före "rätt" även om de vet vad som är rätt - får det ingen negativ konsekevens är det alltså bara gött många gånger. Typ hoppa i sängen fastän man inte får etc.

Jag hoppas pendeln går tillbaka snart för i vuxenvärlden är det ju inte så att om någon skriker dig i ansiktet efter mat, spottar på dig, slår dig eller vägrar städa efter sig, göra något i hemmet/på jobbet osv - att folk snällt resonerar med dig om hur det KÄNNS för den andre att du gör så.
    Du blir av med kompisar, du blir dumpad, sparkad och utfryst. Så är det och det är ingen som tycker att det bör vara annorlunda i vuxenvärlden egentligen - hur många vänner som skriker dig i ansiktet har du behållit?

Dessutom är det ju så tydligt att barnen inte mår bra av alla valmöjligheter eller alla saker att hålla i huvudet hela tiden. De vill leka och må bra. Att behöva tänka ut att bollen kanske studsar på väggen och sen upp på byrån och då välter lampan som går sönder och då går man på glas och det gör ont - det är för mycket! Bättre då att veta att man sparkar inte boll hemma, annars blir mamma arg. Senare i livet fattar man ju varför och efter några misstag fattar man också varför när man är lite äldre. Men någon konsekvens i livet måste man ju ha.

Människor beter sig inte bättre än man tillåter, även i vuxenvärlden. Därför ska man inte tillåta barn att bete sig illa hela tiden, de lägger inte automatiskt av med det när de blir tonåringar..... Jag tycker det är rent elakt att inte sätta gränser för sina barn.

Men som sagt, pendeln. Den svänger nog tillbaka och hittar en skönare mitten-väg snart hoppas jag. Det behövs både och. Resonerande, kärlek, kramar och förståelse, men även ilska när man beter sig ilska, klara regler och konsekvenser om man bryter mot dem. 

• Mammamumu

Jag förstår det inte heller. Här hemma så skrek vårt barn från soffan jag vill ha maaaaat, jag är hungrig mitt när vi står och lagar. Så gör barn, men vi accepterar inte det hemma. Vi svara då, då kan du komma hit och hjälpa oss att laga så det går fortare. Vi står och lagar. Och förklara att man skriker inte rakt ut om man vill ha något. Du har två ben som du kan gå med om fråga oss. Lika så den mindre här hemma kan bara öppna kylen, vi har vart niga med.. Nej ingen glass nu. Det kan bli skrik och gråt. Förklarar vi att om, bara om hon sköter sig. Äter sin mat så får vi se om det kanske blir nått gott efter maten. Det blir en fajt ibland men det måste man ta ifall man inte vill ha bortskämda ungar:)

• Tygtiiger

Jag tror problemet snarare ligger i din umgängeskrets än bland föräldrar generellt. INGEN av de jag känner har gjort sådär eller skulle göra så. Det låter superkonstigt. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Nosen
    Annaïck skrev 2013-07-02 22:08:07 följande:
    Jag tror att manga är konflikträdda och curlar sina barn. Som förälder maste man vara konsekvent och vaga säga nej. Man ska ha tydliga regler och inte acceptera att barnen skriker ut order. För att fa sina vafflor ska man fraga pa ett vänligt sätt.

Ja, jag tror också att föräldrar är konflikträdda. att det dessutom tror att det på nåt sätt är det "bästa för barnet", det tror jag också. Även om det inte stämmer.
        Sen kan det vara för att döva ett dåligt samvete som man låter barnen göra lite mer som de vill. vet ett sånt exempel. den föräldren pendlar, och de har liksom en överrensskommelse i familjen att det är den andra partnern som få vara "bad cop". Men det kan ju inte vara det ideala på nåt sätt.
       Fast det tror jag bara är en delförklaring, främst  är det det med att man har vårt att säga NEJ. 
  • S mamman

Vi har mer än en gång fått höra att vi är stränga. Visst har vi regler och visst säger vi ifrån på skarpen. Tex:

- STOPP, vi sitter ner i soffan, på rumpan (inte hoppa)

Istället för

- Vet du vad, underbara fina, mamma hade blivit så glad om du sitter på rumpan i soffan.

Visst. Hoppa i soffan var inte bästa exemplet. Men jag har hört föräldrar dalta med 2-4 åringar som medvetet slagit mindre barn.

Vi markerar gränser. Men vi pratar också om "hur kändes det? Vill vi ha det så? Varför blev det så här?" Osv. Att prata om allt som händer. Även om de kanske inte förstå allt.

• Mammamumu

Jag tycker inte det är strängt. Jag kan försöker säga till normalt första gången om exempel barnen hoppar i soffan. Oftast lyssnar dom inte och fortsätter. Då höjer jag rösten och säger att nu är det bra. Ni har aldrig fått hoppa i soffan. Vill ni leka och röja runt får ni höra det på rummet. Vi har vissa grundregler här hemma. Skulle vi inte ha dom skulle vi ha världens kaos hem:)

Svar på tråden Varför vågar/kan inte många föräldrar uppfostra??