Inlägg från: Annaïck |Visa alla inlägg
  • Annaïck

Vad tycker du om time out? För/emot

Jag har en son pa 5 ar som kan vara mycket aggressiv. Han slar oss i familjen och kastar saker osv  och nu har jag börjat prova time out pa honom. Jag tycker att det verkar vara en bra metod om man far det att fungera. Barnet far lugna ner sig en stund och kan sedan komma tillbaka. Vad tycker ni om time out? Är nyfiken pa att höra era asikter och alternativ om ni är emot.

Detta gäller alltsa ett barn som har svart att ta ett nej, som slar och sparkar, kastar saker mot mamma osv Väldigt stor och stark för sin alder och vet om det. Det gar INTE att resonera med honom när han är arg.

• Svar på tråden Vad tycker du om time out? För/emot
  • Annaïck

Han har alltid haft ett jäkla humör. Redan som ettaring blev han jättearg och bet syster i huvudet osv. Han vill kontrollera allt och ingen ska fa säga nej. Där ett "vanligt" barn skulle ha gnällt lite, välter han stolar och kastar leksaker osv  Varför är du emot time out?

• Annaïck
    Majsan70 skrev 2013-07-02 21:09:11 följande:
    Jag är helt klart emot sånt. Lugna ner sig kan  man göra på andra sätt. Blir jag väldigt less så går JAG ifrån en liten stund, hämtar andan o nytt tålamod o går sen tillbaka.

Resonera har jag aldrig gjort med ett upprört barn. Resonemanget får vänta tills situationen lugnat sig och man kan tala om det på ett bra sätt.
    Min son kan man inte lämna för da trashar han rummet eller ger sig pa storasyster
  • Annaïck

Jag har försökt halla fast honom när han börjar ge sig pa inredningen och syster men det resulterar att han river mig i ansiktet, river hartufsar, försöker bita.

Ett tag lämnade jag honom pa rummet och gick ut för att lugna ner mig men da kastade han leksaker i dörren sa den är full av sma hal

• Annaïck

time out gör ju att man slipper den fysiska konfrontationen och att de är pa en plats där de inte kan skada nagot/nagon

• Annaïck
    Majsan70 skrev 2013-07-02 21:17:46 följande:
    Då får han väl göra det då. Ta med storasyster ut bara. Han är liten o kan omöjligtvis göra sån skada. 
    Alternativt får du väl sätta dig ner o hålla om honom tills han lugna sig.
    Det finns alltid andra alternativ. Time out tycker jag är kränkande helt enkelt.

haller jag honom gar han till attack och skriker samtidigt "aj det gör ont" sa att jag ska släppa. Menar du pa allvar att jag ska lata honom förstöra rummet??? En gang var han nära att kasta en leksak pa fönstret. Pa vilket sätt är det inte farligt?
  • Annaïck
    Majsan70 skrev 2013-07-02 21:27:23 följande:
    Skulle du tycka att det var OK att du blev hänvisad att sitta tyst i ett hörn för att du gjort något "dumt"?

Lös istället de bakomliggande problemen till vaför barnet är utåtagerande.  Hitta vägar runt om tex. Eller rättare sagt så har JAG gjort därför att JAG är emot timeout och andra typer av straff.

Och varför kan inte barnet lugna ner sig med en förälder närvarande? Sitta tysta mitt emot varandra en stund för att sen lösa situationen? Slänger baret saker runt sig får barnet plocka upp det sen. Osv osv.
    Nej varför maste barnet tycka om det?? Det är ju ett sätt att markera gränser - man slar inte andra människor osv Han är ju arg pa MIG och försöker da slänga saker pa MIG. Ska jag bara sitta där och ta det och torka upp blodet sedan???
  • Annaïck
    hummena skrev 2013-07-02 21:34:37 följande:
    Har ditt barn någon diagnos?
    han har varit hos en psykolog och han trodde inte att han hade ADHD i alla fall men han skulle nog behöva testas mer, tycker jag. Han föredrar rörliga aktiviteter och är rätt tidig: lärde sig cykla när han var 4 ar och börjar nu lära sig aka rullskridskor. Han kan koncentrera sig och sitta stilla om det är nagot han är intresserad av. Fröken säger att det gar bättre i förskolan, han har lärt sig mycket det sista aret.

Problemet är att han inte lyssnar pa oss vuxna och hamnar lätt i brak med sina kompisar och med storasyster. Om han är stor och stark och fysiskt duktig, ligger han efter kompisarna en del pa mognaden. Det är som ett litet barn i en stor kropp. Jag vet inte var all den där ilskan kommer ifran. Var psykolog sa att vi inte har lyckats sätta gränser och att han har haft alltför stor kontroll över var familj, att ett barn som far för stor makt inte mar bra.  Jag vet i alla fall att halla fast honom eller lata honom kasta saker i rummet inte fungerar
  • Annaïck
    Furstinna skrev 2013-07-02 22:06:03 följande:

Har ni kollat upp honom? Låter ju inte som han mår särskilt bra.

Jag vill inte att någon plats i vårt hem ska skapa obehag. Vi pratar. Man får lov att bli arg men hade hon börjar slåss och blivit utåtagerande hade påföljderna blivit betydligt större än timeout. Hade det blivit ett dagligt problem hade jag sökt hjälp.
    vad hade du gjort om barnet attackerat dig ?
Svar på tråden Vad tycker du om time out? För/emot