• rind73

Någon vars barn reagerat på komjölksprotein med ENBART eksem?

Vår treåring hade magsjuka i feb/mars och i samband med det fick han eksem i ansiktet. Ganska svåra eksem.

I dag var vi på pricktest med anledning av detta och han reagerade inte på något ämne. Allergiläkaren som först sagt att han var säker på att det inte var allergi mot komjölksprotein pga av de "diffusa symtomen" (han är bra i magen, äter, är storväxt, sover gott osv), sa efter testet (som alltså inte visade reaktion mot mjölk) att vi ändå skulle testa mjölkfritt en månad eftersom det ju debuterade i samband med magsjuka (det är tydligen vanligt). 

Vi ska så klart testa med början i morgon, men jag är ytterst tveksam. Brukar det inte vara klassiskt med magverk och /eller diareer?

Jag undrar också hur jag ska laga mat? Hur gör man sås utan mjölk eller grädde?? För visst är det så att havremjölk inte smakar bra i tex brunsås?

• Svar på tråden Någon vars barn reagerat på komjölksprotein med ENBART eksem?
  • miniskrutten

Vår son hade mjölkallergi när han var yngre (är drygt 3 år idag). Visade sig genom i första hand eksem över större delen av kroppen, men hade inga andra besvär i övrigt. Huden blev ganska snabbt mycket bättre. Upplevde även att han blev nöjdare, men han hade inte varit hysteriskt ledsen före. Han visade inte heller positivt vid senare pricktest, vilket är ganska vanligt gällande mjölk vad jag förstår. Tyckte inte att det var så svårt att äta helt mölkfritt, eller laga mat. Havremjölk fungerar hyfsat att lag mat på. Jorde ex. Pannkakor och de blev bra (tills lillkillen konstaterades med äggallergi med). Annars är ett tips att prova havregrädde i mat istället. Tyckte att den fungerade precis som vanlig grädde. En länk m du vill läsa mer: www.mjolkfri.com/allergier/10/mjolkallergi , hoppas det ordnar sig!

• miniskrutten
    rind73 skrev 2013-07-02 22:24:59 följande:
    Jag kan inte hitta länken. Not found står det. :(

Ja, länken verkar inte fungera när jag provar heller. Har bra kopierat adressfönstret. Men om du går in på www.mjolkfri.com och klickar på allergier/intolerans till vänster och därefter väljer mjölkallergi kommer du till samma sida. På mjolkfri.com finns även tips på vad man kan äta m.m.
  • mariatheresia

Har en 2 åring som ätit mjäölkfritt i ett år nu, är själv glutenintolerant så van att utesluta. Tycker det var lätt att ta bort mjölk och ersätta då det finns så bra produketr på marknaden. Min son hade exsem som symtom samt förstoppning, testen visade ingen allergi men utan mjölk försvann alla besvär. Har använt oatlys produkter och tycker de är bra, på mackan har vi becel som är mjölkfritt fast det inte står. Lycka till

Svar på tråden Någon vars barn reagerat på komjölksprotein med ENBART eksem?