• En blå giraff

Hur mycket kostade er köksrenovering?

Vi håller på och fixar köket just nu. Det blir ingen lyx men ett nytt och fräscht kök från IKEA. Köper ny spisfläkt och kylskåp, annars behåller vi vitvarorna. Har som tur är hjälp av väldigt händiga släktingar så vi anlitar inga hantverkare alls utan fixar allt själva. Räknar med att det kommer att gå på mellan 60 000 - 70 000 när allt är klart.

Vad kostade er köksrenovering? Vad för sorts kök har ni? Anlitade ni hantverkare? Nyfiken!

• Svar på tråden Hur mycket kostade er köksrenovering?
  • Frontline

Vi har ett Ikeakök och när vi renoverade det så blåste vi ut allt från golv till tak och in med nytt och det gick på ca 100000:-
    Vi lejde hantverkare som jobbade svart då rotavdraget kom först nått år senare men kostnaden hade blivit lika mycket då det var halva timpriset på svartjobb så att säga...

Tror hantverkarna kostade ca 15000:- så 85K för bara materialet och vitvaror...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • puss

Svartjobb är jättesmart!! vem behöver försäkring liksom!

• Frontline
    puss skrev 2013-07-02 22:26:22 följande:
    Svartjobb är jättesmart!! vem behöver försäkring liksom!
    Allt är väl försäkrat ändå, jag kan ju själv ha renoverat för det får man väl?

• sugercane

Anlitade hantverkare som gjorde vårt kök. Rev ut allt, la golvvärme & klinker, satte in Lidingö kök från Ikea, nya vitvaror och snyggt kakel från hornbach/ bauhaus, det kostade ca 80 000kr. Med det där avdraget. Rut eller rot

• puss

Visst. Absolut. Gör du fel får du stå för det. Gör svarta firman fel får du stå för det.
    Och alla F-bolag täcker inte klantiga hemrenoveringar.

• faithfully

IKEA kök, tapeter, nytt golv, vitvaror, vvs-kunnig, gjorde resten själv = 60 000 kr

• puss

Försäkringsbolag täcker inte hemmaklåperi. Man kan inte renovera själv, allt blir skit och sen tro att försäkring täcker.

• Frontline
    puss skrev 2013-07-02 22:35:05 följande:
    Visst. Absolut. Gör du fel får du stå för det. Gör svarta firman fel får du stå för det.
    Och alla F-bolag täcker inte klantiga hemrenoveringar.
    Ja det är lugnt hur eller hur, ber bara kompisen som gjorde jobbet fixa fram ett kvitto om det skulle bli ett försäkringsärende.

• Thirtyplus

1.500 - 2.000 kr kostade det för mig. Men då blev det en uppfräshning mer än renovering.

Målade om väggar, rev våtrumstapet ovanför diskbänk & bänkar och kaklade istället, målade om köksluckor och satte nya handtag. Satte lamineringsplats som ser ut som marmor på köksbänkarna.
    Satte även in en ny fläkt, men den fick jag så den kostade mig inget.

Blev som ett helt nytt kök bara av det lilla. Allt gjordes själv så det var bara materialet som kostade.

• puss

Fixa fram kvitto? Har kompisen firma? Vad säger revisorn om det, och sen blir det ju firman som får fixa med försäkringsbolaget.

Svar på tråden Hur mycket kostade er köksrenovering?