Inlägg från: Jenzzzan |Visa alla inlägg
  • Jenzzzan

5-åring kräks - mjölkallergi?

Min femåring vaknade imorse och mådde illa och kräktes. Det har hänt flera gånger under våren att han kräkts några gånger och sen varit helt bra efter bara några få timmar. Han är liten till växten, både smal och kort och väger bara 14,5 kg. Han har problem med klåda och eksem. Magen har han ibland ont i och förstoppning har han ofta. Även astma och överaktivitet. Listan på symptom på mjölkallergi är som skriven efter honom men utredning med provtagning visar inget för vare sig mjölk eller gluten. Men visst är det väl hyfsat vanligt att det inte ger utslag på blodprover?

• Svar på tråden 5-åring kräks - mjölkallergi?
  • Jenzzzan

Tack för svar! Vi har tid på bum nästa vecka men de tror inte på mjölkallergi utan menar att han är för gammal för det. Tänker ändå utesluta mjölkprodukter helt och hållet en period och se om det blir bättre. Blir till att lusläsa innehållsförteckningar helt enkelt. Finns det några grejer som är mjölkprotein fast går under annat namn. Vassle?

• Jenzzzan

Nu har vi i alla fall hållit sonen mjölkfri i en vecka och nåt har då hänt med aptiten i alla fall. Detta är en kille som i princip aldrig ätit upp en hel portion och nu helt plötsligt äter som en häst. Han frågar själv efter mat och äter sånt som han inte har ätit innan. Han säger själv att han mått bättre denna vecka och vi har inte hört en gång att han har ont i magen eller mår illa. Hoppas verkligen att vi är nåt på spåren nu...

• Jenzzzan

Vi har varit hos läkaren i alla fall och de tror absolut inte på mjölkproteinallergi. Denna läkare var inne på laktosintolerans istället (då både jag och min man är känsliga för laktos) så han ordinerade laktosfri kost i en månad så nu testar vi det och sen ska vi utvärdera. Har dock hört sonen säga tre gånger på några dagar att han har ont i magen sen vi började med mjölkprotein igen. Klådan som vi tyckte lindrades under veckan utan mjölkprotein är också tillbaka med eksem på benen.

Vet inte varför de snöar in på åldern så mycket. Han har haft besvär med nässelutslag, eksem, förstoppningar och dålig tillväxt sen han var riktigt liten så det som har tillkommit de senaste månaderna är kräkningarna. Vi får väl utvärdera detta och sen utesluta mjölkprotein och eventuellt gluten på egen hand om de fortfarande inte tror på något annat än laktosintolerans efter denna månad. Läser att laktosintolerans ofta är överdiagnostiserat hos små barn och att det många gånger handlar om något annat, till exempel komjölkproteinallergi eller glutenintolerans.

Vi har varit ganska restriktiva med mjölk tidigare eftersom sonen ofta hade förstoppningar, vilka blev bättre när vi drog ner på mjölken. Nu under våren har vi släppt lite på detta och det kan ju förklara varför kräkningarna kommit nu och inte tidigare.

• Jenzzzan

Ja, de där länkarna har jag läst tidigare i veckan. Jag har också läst att det är extremt ovanligt med laktosintolerans så tidigt som 5 år. Kommer att köra ett eget race med att plocka bort mjölken men helst vill man ju ha vården med sig. Verkar dock omöjligt då de envist hävdar att mjölkproteinallergi inte existerar i hans ålder. Blir i princip idiotförklarad om jag tar upp det.

Svar på tråden 5-åring kräks - mjölkallergi?