Inlägg från: liol1973 |Visa alla inlägg
  • liol1973

5-åring kräks - mjölkallergi?

Jag tror på mölkproteinallergi. Våran dotter var också alltid liten i maten, vi fick jobba som attan för att få henne att följa sin kurva. Hon hade torrhetsexem och var ofta förstoppad. När hon var 11 månader förvärrades det hela gradvis; hon åt mindre och mindre, avföringen började lukta skunk och blev lösare och lösare, tillslut började hon spy också. Under samma period fick hon 4 tänder på 4 veckor och var förkyld så det var först i efterhand som vi kopplade ihop det. När hon började spy trodde vi magsjuka och tillfällig laktosintollerans så vi började med en möjlkfri välling. Hon slutade spy så fort som vi tog bort mjölken men började spy igen då vi gick över till en låglaktos välling. Blodprovet visade ingenting vilket är vanligt på barn, men när hon varit möjlkfri i 1.5 månad började hon helt plötligt äta med en aptit hon aldrig haft innan. Förstoppningsproblemen är praktiskt taget borta, huden är bättre och diarre får hon bara när hon fått i sig möjlk av misstag. När hon råkat få i sig mjölk tar det ofta 2-3 veckor innan magen är helt i lag igen då det tar tid för mage och tarm att läka, men aptiten och det goda humöret kommer i regel tillbaka inom 4-5 dagar.

I efterhand är vi övertygade om att hon var allergisk hela tiden, men att det blev värre med tiden då hon skulle börja äta större portioner, då rann bägaren helt enkelt över. Med tanke på att din son varit liten i växten och maten hela tiden kan det mycket väl vara likadant för honom också. Lvcka till, hoppas han blir bättre nu! 

• liol1973

Jag håller med skogsvitter; ta bort proteinet och låt sonen må bra. Läkare och bvc kan allt för lite om allergier vilket är varför så många får diagnosen väldigt sent även om besvären funnits där hela tiden.

För min dotter tog det 2 månader på mjölkfritt innan mage och tarm läkt så att hon kunde börja ta igen på vikt- och längd kurvan, och då började även hår och naglar att växa som ogräs - så det tar mycket på deras kroppar att utsättas för något som dem inte tål. Om du behöver läkarintyg för dagis och skola så gå till en allergiläkare som kan mjölkallergi och berätta hela historiken där då lär du bli trodd, inte minst då sonen själv kan tala/berätta nu.

Svar på tråden 5-åring kräks - mjölkallergi?