• Kofot

Straffa föräldrar som dricker inför barnen!

Föräldrar som dricker inför sina barn borde straffas med böter eller fängelse tycker Madeleine Leijonhuvud.
    Vad tycker du?
    www.aftonbladet.se/nyheter/almedalen/article17065510.ab

Jag känner som så att om föräldrarna dricker så att det är ett problem så behöver de vård och stöd istället för straff.
    Var drar man gränsen? Vid ett vin glas eller en flaska?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Straffa föräldrar som dricker inför barnen!
  • 2013

Jag tycker att det är skitkorkat. Alkoholism ska behandlas med vård, inte med straff.
    Vidare finns det ingen form av straff som inte skulle ge ytterligare negativa konsekvenser för de flesta av barnen.

• Kofot
    2013 skrev 2013-07-03 12:25:28 följande:
    Jag tycker att det är skitkorkat. Alkoholism ska behandlas med vård, inte med straff.
    Vidare finns det ingen form av straff som inte skulle ge ytterligare negativa konsekvenser för de flesta av barnen.
    Så tänkte jag också när jag läste artikeln. Familjen behöver hjälp inte straff
  • Furstinna

Ett glas vin eller en öl är ju ingen fara. Däremot om föräldern blir full och dricker alldeles för mkt så bör ju personen få hjälp. Men en alkis måste vilja ta emot hjälpen.

• Sölve

Jag tolkar det som att hon vill att all förtäring av alkohol inför barn ska vara straffbart i förebyggande syfte? Alltså det handlar inte bara om missbrukare.

Lol? Stolpskott.

Och missbrukare behöver vård, inte straff. 

• LillGris

Vad menas med att dricka? Ett glas vin till maten är knappast ett problem, eller något att ens höja på ögonbrynet åt. Jag dricker ett eller två glas vin till maten inför sonen, är det nog för ett straff?

• Kofot
    LillGris skrev 2013-07-03 12:29:30 följande:
    Vad menas med att dricka? Ett glas vin till maten är knappast ett problem, eller något att ens höja på ögonbrynet åt. Jag dricker ett eller två glas vin till maten inför sonen, är det nog för ett straff?
    Var dras gränsen?
    Det är väl ingen som tycker att det är charmigt och ansvarsfullt med föräldrar som krälar runt och befinner sig i reptilstadiet med barnen i närheten. Men ett glas vin?
  • LillGris
    Kofot skrev 2013-07-03 12:31:03 följande:
    Var dras gränsen?

Det är väl ingen som tycker att det är charmigt och ansvarsfullt med föräldrar som krälar runt och befinner sig i reptilstadiet med barnen i närheten. Men ett glas vin?

Ja men exakt. Och vad skulle straffet vara?
  • Queenie70

Nej givetvis så kan det aldrig bli olagligt att dricka lite alkohol i närheten av sina barn, men människan har en stor poäng i det hon skriver att vi har lagar mot att hantera fordon med alkohol i kroppen, men det är fritt fram att hantera små barn.

• Kofot
    Queenie70 skrev 2013-07-03 12:35:38 följande:
    Nej givetvis så kan det aldrig bli olagligt att dricka lite alkohol i närheten av sina barn, men människan har en stor poäng i det hon skriver att vi har lagar mot att hantera fordon med alkohol i kroppen, men det är fritt fram att hantera små barn.
    Visst finns det en poäng med det. Men frågan är ju var drar man gränsen?
    Om man som förälder är pinbrinnande inför barnen så är det klart olämpligt. Det är skrämmande för barn när föräldrar förändras och det gör vi med alkohol innanför västen. Men samtidigt om en förälder eller båda föräldrarna är drängfulla på varenda fest eller ofta hemmavid så finns det ju ett djupare problem.
    Det tror inte jag att man kommer åt med straff.

• Vitrysk hockeyhjälte

Ha. Jag ska alltså inte få ta en pilsner eller två (utan att bli det minsta berusad) medan jag står och grillar och barnen leker i trädgården bakom mig?

Att hjälpa barn med alkoholiserade föräldrar är visserligen lovvärt, men jag tror inte det här är rätt väg att gå. 

Svar på tråden Straffa föräldrar som dricker inför barnen!