• Anonym (Skäms)

Klänning och kjol till vardags?

Jag har aldrig i hela mitt liv klätt mig som jag velat eftersom jag skäms över min kropp. Jag är överviktig...

Jag har gömt min kropp i huvtröjor och min garderob består bara av fula kläder (enligt mig) som gömmer kroppen. Men nu har jag bestämt mig att från och med nu ska jag BARA fylla på min garderob med FINA kläder och sen tänker jag skita i hur folk tycker jag ser ut. 

Men en sak undrar jag, vilka slags klänningar och kjolar passar bäst på överviktiga?

• Svar på tråden Klänning och kjol till vardags?
  • Anonym (xx)

Jag tycker att kjolar brukar vara snyggare på överviktiga än byxor. Inte för kort, så klart (är inte snyggt på någon) och inte för tajt, men annars tycker jag att både långkjol och över-knäet-längd är fint. A-formade brukar vara snyggast, men det beror lite på din figur, om du har breda höfter, smalare midja, etc.

• Anonym (Sara)

Vet inte riktigt, men alltför tighta eller stora tält går bort. Gå in i en lite bättre affär, gärna med lite mogen personal, där du kan få hjälp. Du kan även titta på programmen på TV med de två engelska kvinnorna som ändrar kvinnors klädstil. Jag tror de har en del tips hur man döljer det man vill dölja och framhäver det andra.

Sedan finns ju underkläder som sitter åt ordentligt, en riktigt bra bh gör att brösten inte ser så hängiga ut (om man nu har stora, hängiga bröst) osv.

• Anonym (Skäms)

Nej, mina bröst är inte stora eller hängiga.
    Jag har breda höfter, stora lår och bullmage, typ.

• Anonym (Skäms)
    Anonym (Sara) skrev 2013-07-03 12:33:31 följande:
    Vet inte riktigt, men alltför tighta eller stora tält går bort. Gå in i en lite bättre affär, gärna med lite mogen personal, där du kan få hjälp. Du kan även titta på programmen på TV med de två engelska kvinnorna som ändrar kvinnors klädstil. Jag tror de har en del tips hur man döljer det man vill dölja och framhäver det andra.

Sedan finns ju underkläder som sitter åt ordentligt, en riktigt bra bh gör att brösten inte ser så hängiga ut (om man nu har stora, hängiga bröst) osv.
    Jag ska prova shaping produkter så småningom!
  • Anonym (xx)
    Anonym (Skäms) skrev 2013-07-03 12:41:00 följande:
    Nej, mina bröst är inte stora eller hängiga.
    Jag har breda höfter, stora lår och bullmage, typ.

Jag är inte särskilt överviktig, men har också breda höfter och stora lår och "varit-gravid-tre-gånger-mage". Jag tycker nog att jag är snyggast i kjol Även klänningar med liten ärm och som går över knäna blir snyggt. Har du inte burit kjol innan, så ta dig en eftermiddag och prova olika modeller i affärerna. Allt från kortare till längre, olika färger, olika modeller. Du hittar säkert något du gillar och trivs i! Tror inte att du behöver satsa en massa på håll-in underkläder, det kan även bli obekvämt i längden. Bara du hittar rätt modell kommer du att känna dig snygg!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Skäms) skrev 2013-07-03 12:41:30 följande:
    Jag ska prova shaping produkter så småningom!

Jag använder det själv, och även om det inte tar bort kilona, så blir det betydligt mindre sladdrigt. Det gör dessutom att kläderna sitter snyggare. Spelar ju ingen roll om man går i pösiga kläder, men om du nu ska satsa på klänningar och kjolar, så kommer du att få ett bättre resultat. Alltid snyggare att se fast ut i kroppen, oavsett vikt.
  • Linda Gr

TS: Du skall inte behöva skämmas. Använd det som du tycker är snyggt och känns bra. En byxgördel t ex kan göra underverk även för den mest hängande kroppen

• Anonym (smal)

Jag är inte själv överviktig, men har rätt bra koll pga mitt modeintresse, så jag delar med mig av det jag vet Glad

Först och främst vill jag säga att det som passar bäst på dig är det som speglar den du är. 50-talsstilen är ju t ex. populär hos många överviktiga kvinnor, men om den stilen inte riktigt är du lär du ju se obekväm ut, även om kurvorna framhävs på ett idealsnyggt sätt. På internet kan du hitta tonvis med inspiration. Börja med att kolla in den här bloggen där du hittar outfitbilder, inköpsställen och texter om fat acceptance. Ett annat tips är att gå in på Pinterest och söka på "fatshion". 

För att komma på vad min stil egentligen är skulle jag fundera över vad jag gillar och vad jag vill uttrycka. Om du gillar klassiska romaner och kostymfilmer kanske du vill klä dig romantiskt i längre kjolar och mycket pastellfärger? Om du är en tuff tjej kanske du vill framhäva det genom lite androgyna, kaxiga kläder? Om du gillar sci-fi är futuristiska snitt och rymdprints väldigt inne nu.

Lycka till! Glad 

• Anonym (Skäms)
    gbgumman skrev 2013-07-03 15:24:55 följande:
    www.castaluna.se/

Kolla in lite själv vad du gillar
    Fina kläder, men fel storlekar.
  • Anonym (Skäms)
    Anonym (Skäms) skrev 2013-07-03 19:05:50 följande:
    Fina kläder, men fel storlekar.
    Haha, var tydligen lite för snabb  
    Jag läste bara beskrivningen och där stod det "våra storlekar sträcker sig från storlek 44 upp till storlek 64" men nu ser jag att det finns kläder i mindre storlekar också!
  • Nyfiken gul

jag är kurvig (men gillar mig själv) och jag brukar tipsa om att framhäva det du faktiskt gillar med dig själv. 

Jag gillar min byst o vill gärna visa en lagom diskret klyfta och väljer då skärningar som framhäver bysten eller också hela axelpartiet. Båtringning är tex gudomligt snyggt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Klänning och kjol till vardags?