• Kaliinka

Någon med bra råd om att köpa större gård?

Sitter just nu och kollar på gårdar. I området där jag funderar på att bo säljes gårdarna med 100-tals ha.
    Planen är att ha en större hästgård, men jag behöver verkligen inte 100-tals ha, som jag har förstått det får jag inte ens göra om hur mycket skog som helst till hage? Men vad gör man med all mark?
    Många utav gårdarna har produktiv skogsmark, vad menas med det?
    Vart hittar man folk som kan det här med att ta ner träd och sånt?  
    Hur är det med Eu stöd? Hur söker man sånt och när kan man söka sånt?  
    Det här när det står att man har jakträtt och fiskerätt, vad menas med det? Jag förstår att man får jaga på marken, men är det "bara" jag som får jaga då? Kan man sälja ut jakrätter?
    Hur gör man om man köper en större gård och vill stycka av? Det borde väl bara vara att kontakta mäklaren?   
    Vart hittar man hjälp med allt sånt här? 

Någon som har bra tips och hjälp? Vart kan jag vända mig för att få hjälp och svar på så en vanlig svensk förstår ..

Livet lär //// Jag saknar dig
  • Svar på tråden Någon med bra råd om att köpa större gård?
  • Jecw

Vi har en stor gård med skog och hagar.

Jakten kan ni arrendera ut. Det blir inga jättesummor.. i norr så är jakten billigare än i skåne exempelvis.

Nej, det finns regler kring hur mkt man får avverka. Det går oftast inte att bara kapa halva skogen och göra hagar. Dessutom dröjer det MÅNGA år innan det blir nåt vettigt bete på ett kalhygge. Att ta eget hö från ett gammalt kalhygge är nästan omöjligt.

Vi använder vår skog till uppvärmning av huset. Överskottet säljer vi till Sydved. Bra och billigt med egen ved men det kräver jobb! Man måste vara två som är intresserade och vill jobba hårt på helgerna. Sambon jagar och sköter vilt.   

Betesmarken vi har används för att ta eget hö och hästar      

EU-stöd är inte speciellt mkt pengar och det kräver oftast en hel del jobb. Vi har eustöd för att hålla betesmarkerna öppna... på 5  hektar bete så blir det typ lite godispengar för året ;)

Ja ni kan sälja mark.. men då krävs det att den är attraktiv och att någon vill köpa den. Det är svårare än man tror.   

Glöm inte att det krävs att ni har MYCKET pengar kvar efter att ni köpt gården. Våra pengar rullar iväg skitfort ;)

Det jag inte tänkte på innan var alla maskiner vi var tvungna att köpa till vår gård.. Att ta eget hö låter billigt.. men det krävs traktor, en maskin för att klippa, en maskin för att vända/stränga och en maskin för att bala höet. I skogen så behövde vi en  massa maskiner och redskap. Dessutom var det mkt att bygga i hagar och stall för att få utrymmena godkända med de nya reglerna för hästhållning.. Dessutom vill man gärna renovera huset också... Dessutom är det nödvändigt med ett stort buffertkonto. Stor gård stora utgifter :)

• Jecw

Glömde skriva att det verkligen är värt allt slit :) Jag älskar att inte ha grannar! Det är underbart att gå långpromenad i sin egna skog med hunden lös :) Det är fantastiskt att ha utrymme till att göra precis vad man vill och kunna ha alla de djur man vill ha.

Det är en dröm när jag varje dag går ut och plockar upp hemmaodlad mat direkt ut marken ner i grytan. Att kunna äta ett "eget" vildsvin med egna potatisar och egen sallad, och till det dricka egen saft från gårdens jordgubbar :D

Vi sover aldrig länge på helgen och vi arbetar båda på gården dagligen efter våra heltidsjobb. Men vi älskar varje stund! Jag ska gå ut i skogen om en timme med yxan och få lite gjort :)    

Svar på tråden Någon med bra råd om att köpa större gård?