• Suddisen

Omega 3 och graviditet...

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att äta Omega 3 kapslar av något slag under graviditeten?
    Saken är den att jag var nere på Hälsokost nyss och köpte en burk med kapslar (Eskimo-3) och frågade då expeditetn om det var någon fara när man var gravid och hon säger typ tvärtom, det är bra att ta när man är gravid. Perfekt tänkte jag (som ej är gravid, men jobbar för fullt på det), kom hem öppnade paketet och på burken står "Användning under graviditet och amning kan inte rekommenderas"!!!
    Vem ska man tro på??
    Nån som har erfarenhet av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Omega 3 och graviditet...
  • snusmumrik531

Hej!

Jag har ingen erfarenhet ang grav. Men min son äter eye Q för sina adhd drag. Därmed så har det blivit att jag läst en hel del om omega 3 och 6.
    Oljans nyttiga effekter har ju först på senare år kommit fram ordenligt och det står att i framtiden så kommer det nog att rekomenderas till alla nyblivna föräldrar att ge omega 3.

Jag tror inte att det på något vis kan vara skadligt att äta det under grav men förstår ju att du blir aldeles förvirrad när det står så. Jag vet faktiskt inte vart man skall vända sig och fråga.

• lMrs T

Min yogalärare är barnmorska och hon rekommenderar starkt Omega 3 under graviditeten, speciellt under de tre sista månaderna. Nu görs även försök m omega 3 på en del MVC. Så det är bara att knapra på.

• Marfa

Jag skulle inte äta det om jag vore dig. I alla fall inte under graviditeten. Även om mycket tyder på att det kan vara bra så är det fortfarande inga studier som säger att det är ofarligt att äta under graviditeten.
    Ät istället mat som innehåller Omega 3.
    /Marfa

• Gwyneth

Hej!

Jag äter omega 3 och har gjort under hela graviditeten. 3 st kapslar om dagen. Om det var farligt skulle alla fiskare och deras barn i sådana fall ha en massa fel och missbildningar. Omega 3 är nyttigt och motverkar t ex cancer, depressioner och hjärnsjukdomar/hjärtsjukdomar. Vi människor behöver omega 3. Fostrets utveckling gynnas bara!

Man gör som man vill men jag tror att det är bra!

• Gwyneth

Hej!

Jag äter omega 3 och har gjort under hela graviditeten. 3 st kapslar om dagen. Om det var farligt skulle alla fiskare och deras barn i sådana fall ha en massa fel och missbildningar. Omega 3 är nyttigt och motverkar t ex cancer, depressioner och hjärnsjukdomar/hjärtsjukdomar. Vi människor behöver omega 3. Fostrets utveckling gynnas bara!

Man gör som man vill men jag tror att det är bra!

• doktorC

Varför tror alla att det är farligt med omega-3 fettsyror?

• Elut

Jag äter extra omega 3 just för att jag är gravid. Jag har läst studier som visar på positiva effekter hos fostret om mamman äter rikligt med omega 3. Bla. är det positivt för hjärnans utveckling.

Låter bra med smartare barn, eller hur?

• Dinos76

Hej tjejer,

Jag har ätit omega 3 ända tills igår när jag varit hos min BM för första gången. Enl henne är det inget farligt att äta omega 3 MEN eftersom man blir mer lättblödande som gravid och omega 3 gör att man blir ytterligare mer lättblödande så avrådde hon mig starkt från att använda dem.

Alltså inga farliga ämnen i MEN man blir mer lättblödande, blodet blir på något sätt förtunnat, vilket kanske inte är så bra.

Kram
    D

• ff 1

Marfa!

Tyvärr har du fel, det finns inga studier som visar att det är farligt utan snarare VIKTIGT att äta omega3 tillskott under graviditeten. Är läkare och forskar om omega3 fettsyror, och kan dessutom berätta att i många andra länder rekommenderas alla gravida och ammande mammor detta tillskott av motsvarigheten till livsmedelsverket. Vi ligger efter i Sverige vad gäller detta! Man vet enligt flera stora studier att gravida och ammande mammor har brist på dessa fettsyror, som då även deras barn får brist på. Fettsyresammansättningen av modersmjölken avspeglar fettsyresammansättningen i det du äter. ALLTSÅ, fortsätt i lugn och ro att äta era omega3 kapslar!

• doktorC

Är det inte så att det står på de flesta hälsokostprep. att det inte rekommenderas till gravida och ammande, bara så att dom ssa garderar sej?

Svar på tråden Omega 3 och graviditet...