• MalinEddie

Straffar ni ert barn på något av dessa sätt om barnet enligt er uppför sig illa?

Ja, hur ser det ut hos er och hur fungerar det för er?
    Berätta gärna hur gamla barnen är också!

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 19:11
    Det verkar som att de flesta ser skillnaden mellan straff och naturliga konsekvenser som har med situationen som sådan att göra.
    Vissa verkar dock tycka att jag var otydlig, har missuppfattat min TS eller inte förstår skillnaden.
    Jag tänkte därför utveckla något i de alternativ som förvirrar.

Jag skrev AVSKILJANDE timeout för att vara tydlig med just vilken form av timeout det handlade om. Jag klistrar in folkhälsoinstitutets beskrivning som bör vara tydlig nog för att visa på skillnaden
    "Timeout kan betyda att den vuxne tar hand om ett oroligt barn och går undan med barnet till en lugnare plats. Barnet lämnas således inte ensamt. Det är en metod som kan vara lämplig om situationen kräver det."
    "Timeout kan också betyda att barnet placeras ensamt i en särskild del av rummet (?skamvrå?) och i ett helt annat rum. Detta är ett helt oacceptabelt sätt att behandla barn."
    www.fhi.se/Handbocker/Uppslagsverk-barn-och-unga/Foraldrastod/

Det andra alternativet här är en avskiljande timeout och ett straff. Barnet behöver inte vara ensamt i rummet för att det ska räknas som en avskiljande timeout som beskrivs ovan.

Alternativ 3 är också förvirrande enligt vissa. Säg här att Lisa ritar på väggen. Et STRAFF där skulle vara att ta bort hennes lördagsgodis. En naturlig konsekvens kopplat till situationen är att ta bort kritorna DÄR OCH DÅ.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Straffar ni ert barn på något av dessa sätt om barnet enligt er uppför sig illa?
  • Kofot

När barnen var riktigt små 1-3 år så var det mest att ta dom från situationen där de ställde till problems.
    När de blev äldre så förklarade vi varför vi inte ville att de skulle göra en sak och vilka konsekvenser det skulle få om det gjorde det igen.

• Kofot
    CeeJay skrev 2013-07-04 10:33:10 följande:
    För MIG är "straff" i den här bemärkelsen samma sak som konsekvens !!
    Så är det här också.
  • Millan83

Konsekvens känns ju som att det är kopplat DIREKT till händelsen. Ritar du på väggen tar jag bort pennan, slåss du med bilen tar jag bort bilen. Gör du dig inte klar hinner vi inte åka till mormor osv.

Ett straff verkar ju oftare vara mer abstrakt kopplat. Tex äter du inte upp maten idag får du inget lördagsgodis imorn. Slåss du med bilen får du inte åka till mormor nästa vecka. Klär du dig inte nu så får du ingen frukt efter middagen. Vad är kopplingarna där liksom? 

Så är det för mig iaf.

Jag kommer sikta på rimliga konsekvenser om och när det blir dags.  

• Anton Chigurh

Är det inte enklare å bara klappa till ungen ???

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Jollan06

Ni som inte tycker något av alternativen är bra....får jag fråga vad ni gör för att uppfostra era barn då????
    Vi kör konsekvenser, samt i en del fall sitta på mattan ( tills dem lugnat sej) sen prata om vad som hände och förklara varför jag blev arg och varför man inte får göra som hon gjorde.
    Jag anser att det är viktigt (viktigaste!!!) att prata med dem efter man grälat eller inte kommit överens...så dem vet vad sem gjorde fel.

• MadlenA

Enklare än vad Anton? Det beror på vad syftet är, vill man skrämma barnen lydiga är det alldeles säkert enklare.

Min uppgift som förälder är att hjälpa mina barn bli fina människor med stor empati och livsglädje bl.a. Det kommer troligtvis inte hända om jag klappar till dem då o då.

F ö straffar jag inte mina barn på obegripliga vis.

• Sölve
    Jollan06 skrev 2013-07-04 14:43:58 följande:
    Ni som inte tycker något av alternativen är bra....får jag fråga vad ni gör för att uppfostra era barn då????t
    Vi kör konsekvenser, samt i en del fall sitta på mattan ( tills dem lugnat sej) sen prata om vad som hände och förklara varför jag blev arg och varför man inte får göra som hon gjorde.
    Jag anser att det är viktigt (viktigaste!!!) att prata med dem efter man grälat eller inte kommit överens...så dem vet vad sem gjorde fel.
    Jag behandlar dem som jag behandlar vuxna. Med respekt. 
    Min relation med barnen handlar om ett ömsesidigt samspel där allas åsikter och känslor räknas.
    För mig skulle det kännas som ett övergrepp att bli tvingad att sitta still på en stol t ex för att jag varit arg. Om min sambo tillämpade dessa metoder mot mig så skulle jag bli psykiskt nedbruten. Jag tror inte att barn upplever det annorlunda.
Svar på tråden Straffar ni ert barn på något av dessa sätt om barnet enligt er uppför sig illa?